וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההגעה החשאית וחילופי האש הדרמטיים: כך חוסל המחבל מברקן

13.12.2018 / 10:00

קצין בכיר הסביר כי העיכוב בתפיסתו של אשרף נעלאווה נבע מתוקף פעילותו לבד, בסיוע של גורמים שהתחלפו בתדירות גבוהה. "הוא כמעט ולא עשה טעויות והצליח לחיות בשטח לאורך זמן", אמר. "ידענו שאנחנו הולכים לעצור אותו לפני שיבצע פיגוע נוסף"

עריכה: איתי עמרם

בחודשיים וחצי שחלפו מאז שביצע את הפיגוע באזור התעשייה בברקן, המחבל אשרף נעלאווה שחוסל הלילה (חמישי) במחנה הפליטים עסכר הסמוך לשכם, פעל לבדו תוך הסתייעות בגורמים שונים. "כשנגיע לתחקירים נגלה שבחלק גדול מהמקרים הגענו קרוב מאוד - ופספסנו", אמר קצין בכיר. "הוא כמעט ולא עשה טעויות והצליח לחיות בשטח לאורך זמן".

הקצין הבכיר הסביר כי העיכוב בתפיסתו של המחבל, שרצח שניים, חל משום שפעל לבדו, תוך החלפת סייענים בתדירות גבוהה. "ישנה דינמיקה בתוך כל אירוע, החל מאיסוף המודיעין ועד להבשלתו לפעולה מבצעית רלוונטית", אמר. "לעתים זה לוקח יותר זמן. גם במקרים של רצח הרב שבח בינואר ורצח הרב בנגל בצומת אריאל לקח זמן לסגור מעגל. צריך לזכור שהמחבל מברקן לא היה פנוי לחולל אירועי אלימות אחרים כי הוא היה במנוסה ותחת מצוד".

לקריאה נוספת:
אחרי יותר מחודשיים: חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בברקן
המחבל החשוד מהפיגוע בעפרה חוסל על ידי הימ"מ סמוך לרמאללה
משפחות הנרצחים הודו לכוחות הביטחון: "לא נצטרך לראות את המחבל"

תפיסת המחבל מברקן 12 בדצמבר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תפיסת המחבל מברקן סמוך למחנה הפליטים עסכר, הלילה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

הכוח שאיתר את המחבל הלילה, פעל תחת מעטה של חשאיות. "המחבל פעל לבדו ולא הסתייע בתשתיות סדורות", הסביר הקצין הבכיר. "החלטנו להיכנס למקום בו הסתתר ולסגור אותו בתוך מרחב קטן. הערכנו שהוא הולך להילחם ולא להיכנע".

משהבחין המחבל בכוחות הימ"מ, הוא פתח לעברם באש באמצעות הרובה שלו, ששימש אותו בעת ביצוע הפיגוע. הקצין הבכיר אף ציין כי כוחות הביטחון העריכו שלמרות שהיה במנוסה, הוא עלול לבצע פיגועים נוספים. "משום כך, הייתה הדחיפות להרוג אותו או לעצור אותו", הבהיר. "הושקעו משאבים עצומים בעניין הזה. יחידות שונות פועלות כבר במשך שבוע שלם רק על הנושא הזה. היה ברור שאנחנו הולכים לעצור אותו לפני פיגוע נוסף".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תפיסת המחבל מברקן 12 בדצמבר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"חשש מביצוע פיגוע נוסף". מבצע תפיסת המחבל מברקן, הלילה/דובר צה"ל, דובר צה"ל
תפיסת המחבל מברקן 12 בדצמבר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פעילות צה"ל לאיתור המחבל מברקן, הלילה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

כמה שעות מוקדם יותר הצליחו הכוחות לאתר גם את המחבל שביצע את פיגוע הירי בעפרה שהתרחש בתחילת השבוע. הקצין הבכיר טען כי קיים קושי רב להגיב באירועים מסוג זה. "זה קורה מאוד מהר ובמפתיע", אמר. "אנחנו יודעים שחיילים שנמצאים בעמדות הללו ונדרשים להתמודד עם דריסות וירי מרכב חולף מתקשים להתגונן. עם זאת, חייל בהגנה צריך למנוע פיגוע לצמצם נזק".

"במקרה כמו זה בעפרה זה מאוד קשה למנוע פיגוע, אך עובדה שהלוחם הצליח להתאושש וירה תוך שניות לעבר הרכב", אמר הקצין. "הירי של הלוחם צמצם נזקים וסיכון. אנחנו נצטרך לעשות חשבון נפש וללמוד את הדברים. ברוב המקרים - הלוחמים מצליחים לעצור את זה".

"מסכלים מראש 90% מהפיגועים"

בהמשך דבריו, הקצין הבכיר הדף את הטענות בדבר ההשתהות שבאיתור המחבלים. לדבריו, חמאס פועל ללא הרף להוציא לפועל פיגועים באזור יהודה ושומרון, וכי כוחות הביטחון מצליחים למנוע את מרבית פעולותיו. "חמאס הוא הארגון הכי אלים שיש במרחב", הסביר. "יותר מ-90% מהפיגועים שהוא מנסה לבצע אנחנו מצליחים לסכל. מדי פעם הם מצליחים לצערנו לעשות את זה".

זירת אירוע  תפיסת המחבל מעפרה בכפר סרדא. צילום מסך
איתור המחבל מעפרה סמוך לרמאללה, אמש/צילום מסך

הקצין אף טען כי למרות הביקורת על היעדר הרתעה במרחב, מעצרים מהסוג שנראה בלילה האחרון השיגו את המטרה. "כשקורה פיגוע זה מעורר השראה והדבקה", הסביר. "ההשראה משחררת את הנצרה, אבל היום הם רואים איך זה הסתיים. כל מפגע נראה כגיבור לזמן קצר אך הסיכול האלים מרתיע את האחרים".

בהמשך הוסיף כי "אם מסתכלים על מה שקורה ברשות הפלסטינית, ככל שהמצב שם פחות יציב היכולת של הציבור לעבור למעגל אלים הוא גדול ולכן אנחנו מנסים מאמץ סיכולי. לשמור על רמת ההרתעה ומול מי שאין הרתעה מולו".

  • עוד באותו נושא:
  • ברקן
  • עפרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully