וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בשטרסבורג: המחבל נמלט במונית, ייתכן שברח מצרפת

התובע בפריז אמר כי שריף צ'קאט, שהרג שלושה אנשים במתקפה בעיר, צעק בזמן הירי "אללה אכבר". לדבריו, המחבל, שהיה ברשימת מעקב שירותי המודיעין, הורשע ב-27 עבירות שונות במדינה, בגרמניה ובשוויץ. בני משפחתו של המחבל נעצרו לחקירה

עריכה: טל רזניק

המחבל שביצע את פיגוע הירי בשטרסבורג צעק "אללה אכבר" ונמלט במונית כשהוא פצוע - כך מסר היום (רביעי) התובע הכללי בפריז, שאישר כי זהו אירוע טרור. החיפושים אחרי המחבל שריף צ'קאט, בן 29, נמשכים בהשתתפות מאות אנשי כוחות הביטחון, וייתכן שהוא נמלט מהמדינה דרך הגבול הסמוך עם גרמניה, שם נערכו בדיקות במכוניות שחצו את המעבר. עד כה נעצרו חמישה חשודים במעורבות במתקפה, שבה נהרגו שני בני אדם, אחד מהם תייר מתאילנד. אדם שלישי סובל ממוות מוחי. עוד 12 איש נפצעו, שישה מהם קשה.

התובע בפריז, רמי היט, אמר כי ייתכן שהחשוד בחר את המטרה - אזור שוק חג המולד - בשל הסמליות הדתית שלה. "בהתחשב במטרה, בדרך הפעולה שלו ועדויותיהם של מי ששמעו אותו צועק 'אללה אכבר', היחידה ללוחמה בטרור נקראה לפעולה", אמר במסיבת עיתונאים. הוא חשוד ברצח מתוך כוונה טרוריסטית ובקשרים לארגוני טרור שמטרתם לבצע פיגועים. המשטרה המקומית עצרה לחקירה את אמו, אביו ואחיו של המחבל, שהורשע ב-27 עבירות בצרפת, בגרמניה ובשוויץ בשנים האחרונות.

צ'קאט, יליד העיר הסמוכה לגבול גרמניה, היה מוכר לשירותי המודיעין בחשד שעבר הקצנה דתית. גורמים המעורים בחקירה אמרו כי המשטרה פשטה על ביתו של החשוד בשעות הבוקר אתמול בקשר לשוד שאירע במהלך הקיץ, אולם הוא לא נמצא שם. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, בבית נמצאו שני רימוני יד. הוא היה חשוד בניסיון רצח. לורן נונז, סגן שר הפנים, אמר כי המחבל עבר הקצנה דתית בכלא והיה נתון למעקב מאז שחרורו ב-2015.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
צרפת: 3 הרוגים מירי סמוך לשוק חג המולד בשטרסבורג, מצוד אחרי המחבל
מצוד נרחב אחרי המחבל משטרסבורג: "השתמשנו במפיות לעצור את הדם"

חייל שומר על הקתדרלה בעיר שטרסבורג, צרפת, 12 בדצמבר 2018. רויטרס
שוק חג המולד נסגר. חייל מחוץ לקתדרלה בשטרסבורג, היום/רויטרס

שום ארגון לא קיבל אחריות עוד על הפיגוע שאירע בסמוך לשוק חג המולד, אבל תומכי "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאחראי לפיגועים רבים בצרפת בשנים האחרונות, חגגו את המתקפה. מאז 2015, נהרגו כ-300 איש בפיגועים ברחבי המדינה, שאף הייתה נתונה למצב חירום במשך כשנתיים, עד נובמבר אשתקד. הבוקר נסגר השוק, שבעבר היה יעד של מתקפת טרור שסוכלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שוטר מסייר בסמוך לזירת הפיגוע בעיר שטרסבורג, צרפת, 12 בדצמבר. רויטרס
שוטר מסייר בעיר, היום/רויטרס

עברו הפלילי של צ'קאט עשיר: ב-2016 הוא הורשע בשוד בגרמניה ונשלח לשנתיים ושלושה חודשי מאסר בשל פריצה למרכז לרפואת שיניים ולבית מרקחת בשתי עיירות שונות. לפי סוכנות הידיעות הגרמנית, הוא גורש בחזרה לצרפת בשנה שעברה. עוד קודם לכן הוא נידון לעונש מאסר בצרפת ב-2008 ובבזל, שוויץ, ב-2013, בשל כמה מעשי שוד.

שר הפנים כריסטוף קסטנה הגיע לעיר הלילה ואמר כי תוגברה האבטחה בכל שווקי חג המולד במדינה בעקבות המתקפה עם העלאת הכוננות לרמתה הגבוהה ביותר. "היורה עדיין לא אותר והוגברה כוננות בגבולות המדינה", אמר. לדבריו, הירי היה בשלושה מוקדים שונים בעיר. ראש העיר רולאן רייה אמר כי המחבל הצליח להיכנס לתוך האזור הביטחוני כדי להוציא לפועל את המתקפה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שממשלתו נתונה למשבר בשל מחאת "האפודים הצהובים", קיצר מפגש עם חברי הפרלמנט בארמון האליזה. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, הוא הביע סולידריות עם משפחות הקורבנות.

אבטחה כבדה בשווקי חג המולד

שוק חג המולד נמצא השנה תחת אבטחה כבדה והוא סומן זה זמן רב כמטרה אפשרית עבור ארגוני הטרור. גישתם של רכבים שאינם מורשים נחסמה לרחובות המקיפים אותו במהלך שעות הפתיחה והוקמו מחסומים בגשרים ובנקודות גישה על מנת לערוך חיפושים בתיקיהם של המבקרים בשוק.

הירי החל בסביבות השעה 20:00 לפי שעון מקומי, כשהמסעדות בעיר היושבת לאורך נהר הריין מגרמניה החלו להתמלא. עוברי אורח נמלטו במהירות לחנויות הסמוכות כדי להסתתר. "היה בלבול בהתחלה, אבל הם נעלו את הדלתות הקדמיות במהירות אחרי הירי", אמרה אליזבת' אוסטרוויץ', אזרחית אמריקנית שהסתתרה בקומה העליונה בסניף של רשת "גלרי לפאייט". לדבריה, "הם העבירו אותנו כמה פעמים עד שהאבטחה הייתה הטובה ביותר"

פטר פריץ, עד ראיה נוסף, סיפר לרשת BBC כי הוא שמע יריות ומצא אדם שנורה שרוע על גשר, אולם הוא כבר היה מת. "האמבולנסים לא היו יכולים להגיע לאזור, ככל הנראה", אמר. "אחרי 45 דקות, עצרנו את ניסיון ההחייאה מאחר שרופא אמר לנו בטלפון שזה חסר טעם". בהמשך הוא זוהה כתייר מתאילנד.

אירוע ירי בעיר שטרסבורג צרפת, 11 בדצמבר 2018. מתוך טוויטר, AP
כוחות ברחובות שטרסבורג, אתמול/AP, מתוך טוויטר

שירותי הביטחון האירופיים חוששים תקופה ארוכה משובם של טרוריסטים שלחמו עם דאעש בסוריה ובעיראק ורכשו ניסיון בקרב. כמה מתושבי שטרסבורג נעצרו בשנים האחרונות אחרי שניסו לחבור לארגוני טרור בסוריה או אחרי ששבו למדינה. כ-26 אלף איש החשודים בסיכון ביטחוני לצרפת נכללים ברשימת המעקב של שירותי המודיעין, כעשרת אלפים מהם חשודים בהקצנה דתית, חלקם דרך מסגדים סלפיים קיצוניים, האינטרנט או בחו"ל.

בשנים האחרונות פקדו את היבשת פיגועים רבים, שעל רובם קיבל דאעש אחריות. לפני כשנתיים, מחבל דהר לעבר שוק חג המולד בברלין והרג 12 בני אדם.

(עדכון ראשון 13:45)

  • עוד באותו נושא:
  • שטרסבורג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully