וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפה בים של פיגועים: היחלשות הרשות עוד תתפוצץ לנו בפנים

12.12.2018 / 8:37

הפיגוע בעפרה מהווה אחוז בודד מסך האיומים עמם נדרשת להתמודד אוגדת יהודה ושומרון. הלוחמים משמשים כחגורת הגנה, ורק בשנה האחרונה סוכלו מאות פיגועים מורכבים. עם זאת, התערערות מעמדה של הרשות כגורם מייצב בשטח צריכה להדאיג את המדינאים

עריכה: אביב אירגז ושניר דבוש

פיגוע המתבצע בירי מרכב חולף נחשב כמסוכן למדי. המחבל מגיח לפתע, פועל תוך כמה שניות ונמלט במהירות מהשטח. בצומת הכניסה לעפרה בכביש 60, חולפים מדי יום אלפי כלי רכב. המחבל שהגיע לשם בליל ראשון, ירה במשך חמש שניות ונמלט מהמקום. כוח צה"ל שהבחין ברכב המחבלים פתח לעברו באש אך לא פגע. אפשר לתחקר לעומק את המקרה כדי להבין כיצד התנהל הכוח ומדוע לא פגע במכונית בפרק זמן של שניות בודדות, אך דבר אחד ברור: אם לא היה מתבצע ירי לעבר רכב המחבלים הם היו ממשיכים לרסס בקליעים את האזרחים במקום.

לפי הסטטיסטיקה ביהודה ושומרון, הפיגוע סמוך לעפרה, כמו פיגוע הירי סמוך לבית אל ופיגועים נוספים שהתרחשו בשנה האחרונה מהווים אחוז בודד מסך הפיגועים שאיתם מתמודדת מערכת הביטחון. בשנה החולפת סוכלו מאות פיגועים מורכבים על ידי באמצעות פעולות שונות, שהבולטת בהן מעצר חשודים בטרור בבתיהם. רק בלילה שעבר נעצרו למעלה מ-20 חשודים ברחבי יהודה ושומרון.

בשנת 2018, מינואר ועד לנובמבר כולל, נעצרו 2,727 פלסטינים החשודים בטרור, מתוכם 321 סוחרי נשק. במקביל, נסגרו ארבעה בתי מלאכה לייצור נשקים מאולתרים לאחר פעילות משפטית מורכבת, ונתפסו 390 כלי נשק, וכ-250 סכינים. כמו כן, אותרו יותר משני מיליון שקלים שהיו מיועדים לפעילי טרור ובני משפחותיהם. על פי הנתונים, בשנה האחרונה מדי חודש התקיימו בממוצע בין ארבעה לשמונה ניסיונות לבצע פיגועים שלמרות המעצרים והחקירות שלאחר מכן, לא הצליחו לסכל, ואותם המחבלים פגשו את מעגל ההגנה של צה"ל בשטח.

לקריאה נוספת:
הפיגוע בעפרה: התינוק במצב קשה מאוד; שיפור במצבה של אמו
ההיצמדות לטרמפיאדה וההימלטות: תיעוד הירי בפיגוע בעפרה
הורי הפצועה בפיגוע בעפרה: "היא פקחה עיניים, וביקשה את אמא"

כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב ממשיכים במאמץ מבצעי ומודיעיני באיתור המחבלים מפיגוע הירי בצומת עופרה.. דובר צה"ל
הכוחות בשטח הם "חגורת ההגנה". כוחות צה"ל בחיפושים אחר המחבלים מהפיגוע בעפרה, השבוע (צילום: דובר צה"ל)/דובר צה"ל

אותם הלוחמים, כחלק מהשמיכה הקצרה שיש לצה"ל ביהודה ושומרון, אמורים לזהות את החשודים ולהגיב להם עוד לפני שביצעו את זממם, ואם בוצעה דקירה או ירי צריכים לדעת לפגוע במחבל במקום כדי למנוע פיגוע בעל נזק רחב יותר. אי אפשר להציב חיילים בכל מוקד חיכוך, ובכל אזור שבו יכולים להתרחש פיגועים. צה"ל מתוח בכל הגזרות בחיכוך מתמיד: ברצועת עזה, יהודה ושומרון ובשבוע האחרון ביתר שאת גם בגבול לבנון. נוסף לכך, נמצאים הלוחמים באימונים, אותם קידש הרמטכ"ל הנוכחי רב-אלוף גדי איזנקוט, כדי להכין את צה"ל למלחמה הגדולה ולשמור על רמת כשירות גבוהה.

עם המציאות הזו צריכים להתמודד בפיקוד המרכז ולעשות את המקסימום כדי לנהל מצוד אחר אלו שכבר ביצעו פיגועים ונמלטו. הבולט שביניהם הוא המחבל מאזור התעשייה ברקן שעדיין לא אותר ושבשב"כ שוברים את הראש כיצד למצוא את פיסות המידע שהוא מותיר אחריו ובכך להביא למעצרו. זה עניין של זמן עד שצה"ל יניח את היד עליו ועל חוליית הירי שפעלה סמוך לעפרה השבוע.

כלי ההתקפה וההגנה של צה"ל ביהודה ושומרון הולכים ומשתכללים במיוחד באמצעות הטכנולוגיה. יותר מצלמות בצירים ויותר חמ"לים מתקדמים, יחד עם מערכות מידע ובינה מלאכותית שמסוגלים לא רק לאתר סכנות אלא גם להקדים לפעמים את הטרור בכמה צעדים. הכלים הללו ישודרגו שוב במעלה שנת 2019. עד אז, צריך צה"ל לנהל את כוח האדם בגזרה בחוכמה, ולמקד אותו ביצירתיות תחת האילוצים המורכבים שאוזכרו קודם לכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
זירת הפיגוע בעפרה 10 בדצמר 2018. ראובן קסטרו
אמורים לזהות את החריגים. כוחות צה"ל בזירת הפיגוע בעפרה בוקר לאחר מכן, השבוע (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

עם זאת, אי אפשר לנתח את הפיגועים הבודדים שחומקים מתחת לרדאר של גורמי המודיעין למרות חגורות ההגנה של צה"ל, מבלי לבחון את הרשות הפלסטינית שמוגדרת כגורם מייצב של השטח באיו"ש. זאת, למרות התבטאויות הפוליטיקאים והלך הרוח במרחב. לאחרונה התגברו הפגנות הרחוב בגדה נגד הכוונות של החוק הסוציאלי הפלסטיני - ניסיון להטיל מס נוסף על האזרחים. באותן ההפגנות משתתפים אלפי פלסטינים שלא רק מתנגדים לחוק, אלא בראש ובראשונה מביעים אי אמון ברשות הפלסטינית. מצב שכזה מקשה על המשילות של הרשות ועל היכולת לרסן את השטח. מציאות שכזו מאתגרת גם את צה"ל.

כעת מדובר בהתפרצויות, אך על רקע התבטאויות של הרמטכ"ל וראש השב"כ, נדב ארגמן, והמרחק בין התסיסה להסלמה הוא קצר. העלייה ב רף האלימות מהווה איתות ברור למדי. ממשלת ישראל צריכה להפנים שללא צעדים שיחזקו את הרשות הפלסטינית, דווקא בעת הנוכחית, עלול האזור לשלם מחיר כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully