וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזית הרביעית: צה"ל מנסה למנוע מאיו"ש להגיע לנקודת הרתיחה

10.12.2018 / 9:40

הרמטכ"ל ביקש להקטין את החיכוך באיו"ש, כדי להפנות את תשומת הלב לזירות הרגישות בצפון ובדרום, אך לטרור חוקים משלו. המציאות השברירית מגיעה לצומת בעיקר בשל הפער בין ההנהגה לרחוב הפלסטיני, וכשמחבלים מסתובבים חמושים בשטח לאחר פיגועים, הזמן הקרוב לא משדר תקווה

צילום: רוני כנאפו, טי פי אס

אם לייחס את הפרסומים הזרים על תקיפות בסוריה לחיל האוויר, אז צה"ל מתמודד כעת עם ארבע זירות שונות בחיכוך במקביל: סוריה, לבנון, רצועת עזה ויהודה ושומרון. הדבר האחרון שהרמטכ"ל גדי איזנקוט היה רוצה. עד לאחרונה דיברו בצה"ל על ייצוב הגבולות וניסיון להכיל אירועים טקטיים כדי להתמודד עם איומים אסטרטגיים. אך לטרור יש חוקים משלו וכלל הזירות מבעבעות.

אמש בשעה 21:26 הפיץ דובר צה"ל הודעה על כך שבשבוע שעבר נעצר והועבר לחקירה חשוד בפיגוע ירי מתאריך 22 בנובמבר השנה לעבר ג'למה בחטיבה המרחבית מנשה. כמה דקות לאחר מכן בוצע פיגוע ירי סמוך לעופרה. מחבל ביצע ירי ממונית שחלפה על פני טרמפיאדה, פצע שבעה בני אדם ונמלט מהמקום. צה"ל פרס מחסומים באזור הפיגוע כדי ללכוד את המחבלים הנמלטים ומקיים בזמן זה מצוד אחריהם. פיגועים אלו מצטרפים לפיגוע הירי סמוך לנעמה בשטח החטיבה המרחבית בנימין ב-22 במאי, ב-7 בנובמבר סמוך לגבעת אסף, ב-18 בנובמבר בבית אל ולפיגוע אוקטובר לאחר ירי באזור התעשייה ברקן על ידי מחבל מהכפר שויכה שרצח שני ישראלים וטרם נתפס. בעקבות הפיגוע בוצעו מאות משימות איתור, אך ללא תועלת.

עוד בנושא:
ההיצמדות לטרמפיאדה וההימלטות: תיעוד הירי בפיגוע בעפרה

כוחות צה"ל סורקים אחר מבצעי פיגוע הירי בצומת עפרה. דובר צה"ל
כוחות צה"ל סורקים אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בעפרה, הלילה/דובר צה"ל

אין בשלב זה חוט מקשר בין פיגועי הירי השונים בחודשים האחרונים, אך כולם יחד מצביעים על המגמה השלילית ברחבי יהודה ושומרון. על תקופת שפל בתחושת הביטחון של תושבי האזור. ברגע שמחבל רוצח נמלט כשהוא חמוש ולא נתפס במשך יותר משישים יום, הוא מעורר השראה לאחרים משלל רב של סיבות. יש להוסיף זאת לאירועי הטרור העממי מינואר ועד אוקטובר השנה (438), יותר מעשרה אירועי מטען, חמישה מקרים של חדירה ליישובים, 91 מוקדי הפרות סדר.

המציאות באיו"ש היא שברירית תמיד, אך הפעם היא בצומת דרכים בין היתר בגלל הפער בין ההנהגה הפלסטינית לציבור הפלסטיני ולפחות בשלב הזה הוא בלתי ניתן לסגירה. סיבות נוספות מעודדות אלימות הן הלחץ האמריקני, המצב ברצועת עזה, המחאות על החוק הסוציאלי ברשות הפלסטינית, פינוי אפשרי של חאן אל-אחמאר, ניסיון לשנות את נספח השלום עם ירדן והרשימה עוד ארוכה. הרי המחבלים פלסטינים לא באמת צריכים סיבות כדי לקום בבוקר ולרצוח יהודי. לכן, הסיכוי שהאלימות תתפרץ באופן בלתי מאורגן גדל.

עוד באותו נושא

הצעירה שנפצעה קשה בפיגוע נאבקת על חייה; מצב בנה התינוק הדרדר

לכתבה המלאה
זירת הפיגוע בעפרה 10 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
קצינים בזירת הפיגוע בעפרה, הבוקר/ראובן קסטרו

באוגדת יו"ש בפיקודו של תת-אלוף ערן ניב לא מורידים את הרגל מהגז והיא מפעילה מאמצים גדולים כדי להניח את היד על המחבל. לכן פרט לצוות משימה מיוחד בו מעורבים לוחמי יחידת דובדבן לאיתור המחבל החמוש שנמלט מברקן, יש עוד מגוון של משימות שביצעו כוחות צה"ל עד חודש אוקטובר 2018. 3,700 עצורים מינואר 2018 ועד אוקטובר 2018. 264 מהם רק בחודש אוקטובר. כדי למזער חיכוך עם הרחוב הפלסטיני ולא לגרור את כל האוכלוסייה הפלסטינית לעימות ישיר, מבוצעות פעולות ישירות כמו המעצרים או בנוסף פעולות ממוקדות נגד חמולות שמתוכן יצאו מחבלים ולא עונשים קולקטיביים לכפר שלם.

צה"ל יידרש במקביל למאמץ הבלתי פוסק ללכוד את כלל המחבלים שביצעו את פיגועי הירי להרגיע את השטח, להחזיר את תחושת הביטחון לאזרחים. עוד ידרשו לחשוב מחדש על אופן פריסת הכוחות בשטח במטרה למנוע מקרי חיכוך ואם כבר בוצע פיגוע ירי לדעת להשיב באש כדי לסכל את הבריחה. תקופת החורף בגבול עזה, לבנון וסוריה משחקת גם ביו"ש לרעת צה"ל והתקופה הקרובה לא משדרת אופטימיות.

כוחות צה"ל סורקים אחר מבצעי פיגוע הירי בצומת עפרה. דובר צה"ל
כוחות צה"ל סורקים אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בעפרה, הלילה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully