וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילת הקמפיין ועד להשבעה: רוסיה פנתה אל לפחות 14 מקורבי טראמפ

ממסמכים שהגיעו לידי וושינגטון פוסט וריאיונות שקיים עם המעורים בנושא עולה כי מוסקבה עשתה מאמצים רבים כדי להגיע אל בני משפחה ויועצי הנשיא. אף שטרם נמצאה הוכחה לתיאום ממשי של מהלכים, היקף ההתקשרות חריג

מערכת וואלה!

גורמים רוסיים יצרו קשר עם לפחות 14 אנשי קמפיין, בני משפחה ומקורבים של דונלד טראמפ במהלך קמפיין הנשיאות שלו ואחרי ניצחונו - כך דווח הערב (ראשון) בוושינגטון פוסט. בין אותם גורמים היו השגריר הרוסי בוושינגטון, סגן ראש ממשלה ויוצא הצבא האדום. הבית הלבן סירב להגיב.

לפי הדיווח, שמתבסס על רישומים ציבוריים ושיחות, חלקם הציעו עזרה עבור הקמפיין שלו ועבור עסקי הנדל"ן שלו. אחרים הציעו מידע מכפיש על יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון. הם חזרו שוב ושוב על הצורך של המועמד הרפובליקני לקיים פגישה עם הנשיא ולדימיר פוטין והציעו לתווך אחת כזאת.

"זה חריג מאוד", אמר מייקל מקפאול, שגריר ארצות הברית ברוסיה תחת ממשל אובמה. "גם מספר אנשי הקצר וגם טבען של השיחות".

לקריאה נוספת בנושא
ראש ה-FBI לשעבר: חקירת התערבות רוסיה בבחירות התמקדה ב-4 אמריקנים
כהן בדרך לתקופת מאסר ממושכת: "שילם דמי שתיקה בהוראת טראמפ"

פסגת ארה"ב-רוסיה - טראמפ: יש חשיבות להפעיל לחץ על איראן, פוטין: נעשה צעד לקראת יצירת שלום יציב. רויטרס
הרוסים לחצו על קיום פגישה בין טראמפ לפוטין. פסגת הנשיאים בהלסינקי, יולי/רויטרס

התובע המיוחד רוברט מולר, שמונה לנהל את החקירה, טרם מצא הוכחות חותכות לתיאום מהלכים ספציפיים בין קמפיין טראמפ לבין רוסיה. עם זאת, היקף ההתקשרות בין הצדדים, שהולך ונחשף בימים האחרונים, היה במקביל "למאמצים המתמשכים של ממשלת רוסיה להתערב בבחירות לנשיאות בארצות הברית" - כפי שכתבו תובעים מטעמו של מולר במסמכים שהגישו בשבוע שעבר לבית המשפט.

טראמפ טוען כי הגילויים החדשים נגד עורך דינו לשעבר מייקל כהן ומנהל הקמפיין שלו לשעבר פול מנפורט מזכים אותו. עם זאת, אחרים סבורים כי העבירות שבהן הודה כהן, המשתף פעולה עם מולר, עלולות להוות עילה להדחת הנשיא. הודאתו כי שיקר לקונגרס על עסקת נדל"ן פוטנציאלית עם מוסקבה

במסמכים שהגיש התובע המיוחד, שאותו טראמפ לא מפסיק לתקוף, חשפו גם רגעים שבהם נראה שמוסקבה לקחה רמזים מטראמפ. כך, ביולי 2016, כשטראמפ אמר "רוסיה, אם את מקשיבה, אני מקווה שתוכלי למצוא את 30 אלף המיילים החסרים" של קלינטון, היה זה הניסיון הראשון של מוסקבה לפרוץ לשרתים ששימשו את משרדה האישי של המועמדת הדמוקרטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עורך הדין, מייקל כהן בעת יציאתו מבית המשפט במנהטן, ניו יורק 29 בנובמר 2018. -, רויטרס
מספק מידע חשוב לתובע המיוחד. כהן בבית המשפט במנהטן, בחודש שעבר/רויטרס, -

טראמפ ואנשיו דחו את האפשרות שהיה להם מגע עם רוסיה, בזמן שהתחוור כי מעצמה זרה ועוינת פעלה כדי להשפיע על המרוץ. יומיים אחרי הניצחון של טראמפ, סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ריבקוב אמר כי מקורביו של הנשיא הנבחר היו בקשר עם ממשלת רוסיה לפני הבחירות.

אנשי הנשיא לעתיד הכחישו זאת על הסף, כולל טראמפ עצמו בפברואר 2017, חודש אחרי כניסתו לתפקיד. הוא אמר כי לא היו לו שום קשר עם רוסיה, ולמיטב ידיעתו גם לאיש ממקורביו. עם זאת, עתה ברור שאין בכך אמת.

דונלד טראמפ ג'וניור ואיוונה טראמפ, ילדיו הבכורים של הנשיא, היו בקשר עם גורמים רוסיים שהציעו לעזור לאביהם בעת שהיה מועמד. בעלה של איוונקה, ג'ארד קושנר, כמו גם מנפורט, כהן ויועצו הפוליטי הוותיק רוג'ר סטון, היו בקשר אף הם עם אזרחים רוסים. השגריר הרוסי סרגיי קיסיליאק נפגש עם ג'ף סשנז, שהיה אז סנאטור ובהמשך התובע הכללי, וגם עם היועץ קרטר פייג'.

גורמים בקמפייני בחירות של מועמדים אחרים אמרו כי מגעים כה רבים עם נציגים של מדינה עוינת כמו רוסיה הם מאוד לא שגרתיים.

"סינרגיה פוליטית"

בנובמבר 2015, כהן שוחח עם אזרח רוסי, שטען כי הוא "אדם שניתן לסמוך עליו" והציע לקמפיין "סינרגיה פוליטית" ו"סינרגיה ברמה הממשלתית". במזכר שהגיש מולר לבית המשפט הוא הציע לקיים מפגש בין טראמפ לפוטין שוב ושב, כשאמר שתהיה לכך השפעה "פנומנלית" מאחר שאין ערבות גדולה יותר מתמיכתו של פוטין במיזם כלשהו.

פרטי ההתקשרות תואמים את האינטראקציה שהייתה לכהן בזמנו עם דימיטרי קלוקוב, ספורטאי רוסי המקושר לחלונות הגבוהים. על הקשר בין השניים דווח לראשונה בבאזפיד. "אלו שטויות", הגיב מרים המשקולות האולימפי לשעבר, שהפך לאיש עסקים, כשנשאל על הקשרים לכאורה שקיים עם כהן.

גורם המעורב בשיחות אמר כי אשתו של קלוקוב פנתה לאיוונקה באוקטובר 2015. היא אמרה כי יש לה קשרים בממשלת רוסיה שיכולים לעזור לאביה לבנות מגדל במוסקבה, פרויקט שאותו הוא רצה לקדם זה זמן רב. לפי גורמים המעורים בנושא, איוונקה לא הכירה אותה, אך העבירה את פרטי הקשר שלה לכהן, שבהמשך התחבר לבעלה.

אנשיו של מולר אמרו כי כהן לא ניסה לקדם את אותה פגישה מאחר שהוא האמין שיש לו קשרים לקרמלין דרך שותף עסקי. אותו שותף, פליקס סייטר, אמר כי הוא לא היה מודע לקשרים בין כהן לקלוקוב.

ראש האף-בי-איי רוברט מולר. יוני 2013. GettyImages
מנהל את החקירה בשנה וחצי האחרונה. מולר/GettyImages

כהן, שעבד עבור טראמפ במשך עשור ודחק בו לרוץ לנשיאות שנים לפני שהוא אכן עשה זאת ב -2015, התמקד ביחסים של הבוס שלו עם רוסיה מימיו הראשונים של הקמפיין. בספטמבר אותה שנה אמר לשון האניטי בתכנית הרדיו של פוקס ניוז כי קיים סיכוי "יותר מסביר" שטראמפ ופוטין ייפגשו בעת שהאחרון יהיה בניו יורק לרגל העצרת הכללית השנתית של האו"ם. "אנשים רוצים לפגוש את דונלד טראמפ. הם רוצים להכיר את דונלד טראמפ", אמר אז כהן.

בשבוע שעבר חשפו החוקרים כי כהן התייעץ עם טראמפ על הרעיון, אולם בכל מקרה הם לא נפגשו בסופו של דבר. מולר אמר כי כהן חזר בו מחלק מהצהרותיו בנושא המגעים שקיים עם רוסיה בשבוע של העצרת הכללית. לא נמסרו פרטים נוספים במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

התובע המיוחד גילה גם בשבועות האחרונים כי כהן שוחח עם הקרמלין על המאמצים לבניית מגדל טראמפ במוסקבה. כהן שוחח בטלפון עם עוזרו של פוטין, דמיטרי פסקוב, לאחר שדרש מפסקוב סיוע ממשלתי כדי להניע את הפרויקט.

התובעים הגדירו את מיזם הנדל"ן - שקידומו נמשך גם כשטראמפ היה במהלך הקמפיין ונבחר להיות המועמד הרפובליקני - "הזדמנות עסקית רווחית" שיכולה הייתה לייצר מאות מיליונים עבור ארגון טראמפ. הם ציינו כי הם בטח היו זקוקים לעזרה ממשלת רוסיה להשלמת הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully