וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק גדעון סער: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הנוסח המרוכך

9.12.2018 / 14:19

הנוסח קובע כי הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על ראש מפלגה, ולא על אחד מהח"כים, כפי שהיה. ההצעה אינה כוללת את הסעיף בו הוצע להפקיע מהנשיא את הסמכות לבחור את מרכיב הממשלה. נתניהו: אם לא אוכל להיות ראש ממשלה, גם כחלון ובנט יכולים

הקלטה: באדיבות גלי צה"ל, סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: טל רזניק

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את נוסח המרוכך ל"חוק גדעון סער" שנועד להגביל את סמכות נשיא המדינה להחליט על מי להטיל את הרכבת הממשלה. הנוסח שגיבש יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) קובע כי הנשיא יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה "על אחד מחברי הכנסת שהוא ראש מפלגה".

הצעת החוק שאושרה אינה כוללת את הסעיף המקורי לפיו הוצע להפקיע מהנשיא את הסמכות לבחור את זהות המועמד להרכבת הממשלה, ולחייב אותו לבחור במי שמרבית הח"כים בכנסת הנבחרת תומכים במועמדותו. לסעיף זה התנגדו בכולנו ובבית היהודי, וראש הממשלה בנימין נתניהו, שדחף לקידום החוק, נאלץ לוותר עליו.

מוקדם יותר היום בישיבת שרי הליכוד אמר נתניהו כי "יש לקונה בחוק שצריכים לתקן, זה ברור, אבל ראיתי דיווח על כך שנשיא המדינה מתכוון להטיל את הרכבת הממשלה בכל מקרה על מי שיקבל את רוב הממליצים. אני מברך על כך, ובכל מקרה מבהיר שהליכוד לא מתנה את תיקון החוק בעד קידום כל חוק אחר".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: מנצלים את הזמן להיערכות למבצע בעזה; הקבינט עודכן
"אי מינוי מפכ"ל - פגיעה קשה בארגון": ביקורת במשטרה על ארדן
"היה אהוב על כולם": אריה יצא לבלות עם נכדתו בחנוכה ונהרג בתאונה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת שרי הליכוד, 9 בדצמבר 2018. רויטרס
בירך על אישור החוק. נתניהו, היום/רויטרס
יו"ר הועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות, ח"כ דודי אמסלם. נעם ריבקין, דוברות הכנסת,
יוזם הנוסח המרוכך. אמסלם/נעם ריבקין, דוברות הכנסת

נתניהו החליט לוותר על הכינוי "חוק גדעון סער", ועבר לכנות את הצעת החוק בישיבה בשם "חוק הנשיא". ההצעה נולדה לאחר שנתניהו טען כי גילה שהנשיא ראובן ריבלין עשוי שלא להטיל עליו את הרכבת הממשלה, גם אם ינצח בבחירות הקרובות. נתניהו טען כי השר לשעבר גדעון סער ממפלגתו רקח "מזימה חתרנית" נגדו יחד עם נשיא המדינה כדי להרכיב את הממשלה הבאה. סער ובית הנשיא הכחישו את הטענות.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בדיון כי מפלגת הבית היהודי תתמוך בחוק רק אם ילך לוועדת החוקה, "צריך לוודא שיהיה וטו לסיעות הקואליציה לכל אורך תהליך החקיקה", ואכן כך החליטו ראשי הקואליציה. המשנה ליועמ"ש", רז נזרי, הדגיש בדיון כי קיימת בעיה עם ההגדרה של "ראש מפלגה". לדבריו, "כל עוד ההגדרה של ראשי מפלגות נשארת כמו היום, יש בעייתיות".

שרת המשפטים איילת שקד בכנס בנושא "ממשל תאגידי כמפתח להצלחה במגזר האזרחי", אוניברסיטת בר-אילן, 20 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
שקד. דורשת זכות וטו/ראובן קסטרו

"אם מסיבה כזאת או אחרת ראש מפלגה הוחלף, אז לפי ההגדרה בחוק הקיים אין ראש מפלגה. כמו למשל לבני-אולמרט בזמנו", אמר נזרי. במהלך הישיבה העלה ח"כ אמסלם את הבעייתיות המשפטית בהגדרה של ראש מפלגה, ופנה לנתניהו: "אם לא תוכל להיות ראש ממשלה, אף אחד אחר מהליכוד לא יוכל". נתניהו הגיב כי "כחלון יכול, בנט יכול, לא חסר".

נוסח החוק כיום קובע שהנשיא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, "על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך". עם זאת, במשך שנים נוהג נשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש המפלגה עם מספר ההמלצות הגדול ביותר, אולם נתניהו ואנשיו טענו כי החוק כיום מאפשר מרחב משמעותי יותר בהחלטתו והצעת החוק נועדה לצמצם סמכויות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully