וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למנוע את תחילת "מלחמת מגן צפוני": האחריות על כתפי אלוף הפיקוד

8.12.2018 / 11:05

כוחות ההנדסה פועלים לחישוף מערך המנהרות של חיזבאללה, שהופכות את הנוף הפסטורלי של דרום לבנון לזירת קרבות עתידית מעל ומתחת לקרקע. למרות שארגון הטרור לא מעוניין במלחמה כעת, יודע אלוף סטריק כי המערכה הבאה תהיה שונה, וכשהכוחות על הגדר, היא עלולה לפרוץ בקרוב

דובר צה"ל

בזמן שה"דרילר" קדח בסלע על גבול לבנון מול הכפר כילא כדי להרחיב את פתח מנהרת הטרור במסגרת מבצע "מגן צפוני" וצינור לחץ של הכלי ההנדסי התנתק כתוצאה מהעומס האדיר, פעל חיזבאללה לקדם פרויקט הנדסי למרגלות משגב עם מול עיני תצפיות צה"ל ויוניפי"ל. אף אחד מהם לא מרגש את הארגון. פעילי חיזבאללה נראו מתרוצצים בין המנוף, המשאית, מערבל בטון, דחפור ומחפרון שפעלו במלוא הכוח להמשיך בבנייה.

מזכ"ל הארגון השיעי חסן נסראללה משחק על כל המגרש. לא רק קידום מנהרות סודיות, אימון כוחות מיוחדים שרק אחד מהם ידוע לכל: "כוח רדואן", פיתוח מערך אש מהגדולים בעולם שכולל גם טילים מדויקים, כלי טיס לא מאוישים, ופיתוח זרוע ימית שתדע לתקוף באמצעות טילים ופשיטות נועזות על אינטרסים ישראלים בים ובחוף.

מבט במשקפת במשגב עם מגלה תנופת בנייה בצד הלבנוני: בתים שמשתרעים על פני כמה דונמים שהיו משתלבים היטב בנוף של טוסקנה באיטליה. לדברי גורמי צבא, מרביתם לא מאוישים רוב ימות השנה והעניין מעורר חשד. יש גם תנופת פיתוח בתשתיות וכבישים במרחב שמחברים בין הכפרים ומאפשרים להניע כוחות ממקום למקום במהירות בניגוד למלחמת לבנון השנייה שקל היה לצה"ל לנתק את הכפריים מהעומק.

עוד בוואלה! NEWS:
"השמידו את המנהרה בלבנון": פרטים חדשים על הפגישה עם יוניפי"ל
גורם מדיני בכיר: חשיפת המנהרות תעניק לגיטימציה ל"פעולות נוספות"
המבצע בצפון: פגישה חריגה בין אלוף הפיקוד למפקד כוח יוניפי"ל

דרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תנופת בנייה בצד הלבנוני. דגל חיזבאללה בסמוך לבית בדרום לבנון/ראובן קסטרו

אם מסיטים את המשקפת לצד השמאלי ניתן לראות את הכפר ראב א-תלתין, מעליו מוצב עולש של צה"ל שהפך למוצב יוניפי"ל ומאויש כיום על ידי חיילים מלזים ואינדונזים. לא אוהבי ישראל במיוחד. הכפר א-טייבה נראה באופק, גם ואדי סלוקי המפותל שהפך לאחד מאזורי הקרבות הקשים במלחמת לבנון השנייה. אחרי שהעננים התרחקו ניתן היה לראות את גם נבטיה שהשם שלה מעביר צמרמורת בקרב אותם מפקדים שפעלו באזור רצועת הביטחון. הכפר עדייסה נמצא בדיוק מול משגב עם. בגזרה הזו בוצע ירי באוקטובר 2016 לעבר הצד הישראלי. מעל הכפר הוקמו כמה מבנים זה לצד זה עם חלונות כהים ולצדם דגל: "גבולות ירוקים". אותו ארגון שבצה"ל מתעקשים כי הוא הסוואה של חיזבאללה סמוך לגבול לאיסוף מודיעין על צה"ל ואולי גם מצבור של אמצעי לחימה ליום שבו הכול יתהפך בגבול. למרות המאמץ הצבאי והמדיני הארגון ממשיך לפעול במרחב באין מפריע.

בתחתית הוואדי המפריד בין עדייסה למשגב עם, פועל חיזבאללה להקמת מבנה מבוצר מבטון שחפור היטב בקרקע. תכנית שלפי חדי העין נראה כמו בונקר רחב ידיים ולצדו מבנים נוספים עם חלונות כהים. גורמי צבא במרחב העריכו שייתכן מאוד וחיזבאללה מנסה לקדם תשתיות לחימה כפי שבנה בכפרים. "למה שבמבנה הזה לא יניחו חיזבאללה טיל נ"ט שמכוון לשטח הישראלי 24/7?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תשתיות חיזבאללה בסמוך לגבול ישראל, השבוע/ראובן קסטרו

על ניהול המתח והמוכנות למלחמה בזירה הכי חשובה במדינת ישראל אחראי מפקד פיקוד הצפון אלוף יואל סטריק שהחל את תפקידו במרץ 2017. קודמו בתפקיד היה הרמטכ"ל המיועד אלוף אביב כוכבי. ההפך הגמור. כוכבי איש של מהפכות ורה-ארגון, לבבי מאוד, לא חושש מביזור סמכויות, להתראיין ולפרוס את משנתו בפומבי. יואל סטריק הולך בתלם ולא מתחכך. קצין מאוד מערכתי שזה טוב עד נקודה מסוימת בה אתה צריך לדעת גם להפוך שולחנות.

הוא מוגדר על ידי מפקדים בכירים כריכוזי, קפדן, מעמיק ויסודי מאוד, שוקל מילים ומחושב בהערכות מצב במטה הכללי ומתרחק מאוד מראיונות בתקשורת. פנקס השירות שלו מלא ועשיר ניסיון מבצעי. סטריק ידוע גם כבעל קרבה גדולה לשר השיכון אלוף במיל' יואב גלנט. אם האחרון יתמנה לשר הביטחון הבא אין ספק שסטריק יהיה מועמד בולט לתפקיד סגן הרמטכ"ל השני בכהונתו של האלוף כוכבי ויועדף על פניו של מפקד פיקוד הדרום האלוף הרצי הלוי.

תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
מבנה בסמוך לגדר הגבול, השבוע/ראובן קסטרו

סטריק גדל בדימונה, על כך הוא תמיד מדבר בגאווה באירועים פומביים, הוא החל את שירותו בצה"ל בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים. לאחר סיום קורס הקצינים נקשר גורלו עם חטיבת גבעתי ולכן את הכומתה הסגולה הוא נושא עד היום. הוא מילא שורה של תפקידים בגבעתי ובשנת 2005 סגר מעגל ומונה למפקדה. סטריק צבר ניסיון באינתיפאדה השנייה ובימים שקדמו לה אך לא נלחם במלחמת לבנון השנייה. לא בכדי מגדירים אותו פקודיו כמומחה לפעילות ביטחון שוטף. הוא פיקד על עוצבת אדום בגבול מצרים, מפקד עוצבת הגליל, כיהן כראש חטיבת המבצעים וביצע אותו באופן מרשים ובשנת 2015 מונה למפקד פיקוד העורף.

לאחר כניסתו לתפקיד מפקד פיקוד צפון החליט להצטרף לתרגילים הגדודיים בבסיס האימונים אליקים. כל גדוד שאמור להילחם בגזרתו במלחמת לבנון השלישית אם תפרוץ עבר דרך עיניו הבוחנות, קיבל הערות והארות ולבסוף הוגדרה רמת המוכנות שלו. האלוף סטריק משוחח עם מפקדים ומבהיר שלשיטתו המלחמה הבאה אם תפרוץ תראה אחרת לגמרי ממה שהציבור הישראלי הכיר.

מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, נפגש עם מפקד יוניפי"ל, הגנרל האיטלקי סטפנו דל קול וסייר עמו במנהרת הטרור ההתקפית של ארגון הטרור חיזבאללה. 6 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
סטריק/דובר צה"ל

מידת האגרסיביות שצה"ל יידרש להפעיל מהיום הראשון לאורך לבנון, הנזק לעורף הישראלי והיקף ההרוגים בשני הצדדים. חיזבאללה שמבין כי צה"ל יכתוש את מערכיו ויפיל בניינים בגובה של 15 קומות ירצה לצרוב בתודעה הישראלית מהלכים תודעתיים ולכן פיקוד הצפון נערך בעיקר להפתעות. אחד מהן נותרה חיה ונושמת: פרויקט המנהרות של נסראללה. כלי ההנדסה האזרחיים בשירות צה"ל עובדים באטיות לאתר את המנהרות ועד שהאיום לא יוסר במלואו יידרש סטריק לנהל מלחמת מוחות.

מבצע "מגן צפוני" מושפע מאוסף של לחצים ואינטרסים מקומיים ובינלאומיים. רעיונות לנצל את התנופה של המבצע לפעילויות נוספות גרמו לראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום לנוע בחוסר נוחות בכיסאו ולבקש לדבר בפני שר הביטחון, הקבינט וראש הממשלה על ההתנגדויות שלו לעיתוי המבצע. דעתו לבסוף לא התקבלה אך מוקדם לשפוט אם טעה או צדק. צריך לתת לאבק הדרילרים שקודחים בסלע להתקדם באיתור ובחפירה. מה שכן צריך להעריך את תא"ל שלום שעמד על דעתו והלך נגד הזרם הכללי אותו הובילו הרמטכ"ל וראש אמ"ן. הוא יכול היה בקלות להתיישר לעמדת הרוב. ויכוח שכזה בצמרת המערכת הביטחונית מעלה שאלות על חוסר איזון בין המערכות. למערכת הביטחון יש ללא ספק מונופול על המידע והעובדה שאין שר בטחון במשרה מלאה מעצימה את השאלות ומטילה אחריות כבדה על הגופים המבקרים אך זה נושא לטור אחר.

מראות הדאחייה ההרוסה עוד זכורים

כמו זה נראה כרגע ולמרות שבצה"ל טוענים כי המבצע מתקדם לפי התכניות תהליך איתור כלל המנהרות של חיזבאללה יועבר לאחריותו של הרמטכ"ל האלוף אביב כוכבי שיכנס לתפקידו ב-15 בינואר. סוג של ירושה שממצאיה עדיין לא פתורים. חיזבאללה לא נח על זרי דפנה וברגע שהבין כי צה"ל שולל לו במסגרת המבצע יכולות אסטרטגיות, יש להניח כי ייאלץ לפתח אחרות חדשות ואולי מסוכנות יותר לכיבוש הגליל כמו שאיים נסראללה.

הנקודות שמשחקות לטובת כהונתו של סטריק יש להניח כי מתחילות מהעובדה שחיזבאללה הוא ארגון מורתע בהפעלת הכוח. הוא לא ממהר להגיב לכל פעולה ישראלית בגבול ובכלל ושוקל היטב את התגובות שלו כשהוא בוחר לעשות צעד אחד קדימה כי מאוד מפחד מהמשוואה שתבע ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מבלי להתכוון לכך במלחמת לבנון השנייה: "תחזיקו אותי לפני שאשתגע". מראות הדאחייה צרובות היטב לשיעים בלבנון בפרט ולאזרחי לבנון בכלל.

דרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
עבודת כוחות ההנדסה בסמוך לגדר, השבוע/ראובן קסטרו

כמו שזה נראה כרגע ולמרות שבצה"ל טוענים כי המבצע מתקדם לפי התכניות תהליך איתור כלל המנהרות של חיזבאללה יועבר לאחריותו של הרמטכ"ל האלוף אביב כוכבי שיכנס לתפקידו ב-15 בינואר. סוג של ירושה שממצאיה עדיין לא פתורים. חיזבאללה לא נח על זרי דפנה וברגע שהבין כי צה"ל שולל לו במסגרת המבצע יכולות אסטרטגיות, יש להניח כי ייאלץ לפתח אחרות חדשות ואולי מסוכנות יותר לכיבוש הגליל כמו שאיים נסראללה.

הנקודות שמשחקות לטובת כהונתו של סטריק מתחילות מהעובדה שחיזבאללה הוא ארגון מורתע בהפעלת הכוח. הוא לא ממהר להגיב לכל פעולה ישראלית בגבול ובכלל ושוקל היטב את התגובות שלו כשהוא בוחר לעשות צעד אחד קדימה כי מאוד מפחד מהמשוואה שתבע ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מבלי להתכוון לכך במלחמת לבנון השנייה: "תחזיקו אותי לפני שאשתגע". מראות הדאחייה צרובות היטב לשיעים בלבנון בפרט ולאזרחי לבנון בכלל.

תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
עבודות תשתית בצד הלבנוני של הגבול, השבוע/ראובן קסטרו

נסראללה מבין כי הוא נמצא תחת עיניו הבוחנות של הרחוב הלבנוני שלא רואה בו כמגן לבנון אלא כנטל שמקרב אותו למלחמה מיותרת עם ישראל. כאילו לא די בלחצים הציבוריים והפוליטיים מבית הוא לא חי בנוחות כשהוא רואה שארצות הברית מטילה סנקציות חריפות שמזעזעות את הכלכלה האיראנית ומאיימות לרסק אותה. גלי ההדף מגיעים מטהראן לביירות בדמות קיצוץ תקציבי איראני לחיזבאללה. נכון להיום נסראללה לא מצליח לסגור על פער עשרות מיליוני דולרים איראנים שלא מגיעים כתמול שלשום לא רק בגלל המשבר הכלכלי אלא גם עקב המעקב האמריקאי אחר כספי טרור שזורמים למערכת הבנקאות הלבנונית.

חלק מהתעצמות חיזבאללה מתפוצצת בסוריה כתוצאה מתקיפות חיל האוויר הישראלי. נסראללה רואה את הנחישות הישראלית מול הדוב הרוסי בסוריה ואיראן ומבין היטב את השפה והקצב של ההתקפה שמכין לו מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין במידה ויחליט ללכת צעד אחד קדימה.

בשלב הזה, יש להניח, עסוקים בחיזבאללה להבין כיצד נפלו חומות המידור וכיצד הגיע המידע לישראלים על הפרויקט הסודי שישב לו עמוק מתחת לאדמה באין מפריע. יש גישה במטה הכללי שאומרת כי אסור להוריד את הרגל מהגז. לא מהתקיפות בסוריה ולא בכל מה שקשור לקיזוז היכולות של חיזבאללה בלבנון. כל עוד והיא מתבצעת מתחת לסף הרעש. המטרה היא לפגוע לנסראללה בפרויקטים הסודיים. למשל, אם מבצע מגן הצפון יסתכם בנטרול כמה מנהרות המבצע נכשל. צה"ל צריך לגרום לחיזבאללה לזנוח את פרויקט המנהרות. השלב הבא יהיה העיסוק בפרויקט דיוק הטילים שמאיים על המתקנים הכי רגישים בעורף הישראלי.

דרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
דרום לבנון 4 בדצמבר 2018/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully