וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי קרב של מאות ק"ג: האתגר האמיתי של צה"ל מול חיזבאללה

4.12.2018 / 22:50

ארגון הטרור השיעי בחר לפי שעה שלא להגיב למבצע "מגן צפוני" שנועד לסכל את היכולת התת-קרקעית של הארגון בגבול הצפון. למרות החשיבות בפגיעה בנכס מרכזי שעתיד לאיים על הגליל, האיום הגדול במלחמה הבאה יהיו 100 אלף רקטות שיכוונו לתשתיות רגישות בישראל

דובר צה"ל

חברי כיתות הכוננות ביישובים לאורך גבול לבנון התעוררו הבוקר (שלישי) וקיבלו הודעת ווטסאפ שבישרה על תחילת מבצע "מגן צפוני" לחשיפת מנהרות התקפיות של חיזבאללה. פוליטיקאי בעל תפקיד מוניציפאלי בכיר בצפון טען ששמע על איתור המנהרות כבר אתמול בטקס הדלקת נרות חג חנוכה של גדעון סער. "שמחתי על המידע כי הרבה זמן אנחנו אומרים שיש מנהרות ולא האמינו לנו", אמר.

לוחמי יחידות מיוחדות תגברו את היישובים ופרסו אמצעי תצפית, אך השגרה נשמרה גם כשכלי ההנדסה והנגמ"שים הובלו על גבי סמיטריילרים לכיוון גבול לבנון. את חברי כיתת הכוננות או את האזרחים באזור פחות עניין השימוש של דובר צה"ל במילה "מבצע" והם לא עסקו בשאלה האם נכון היה לכנות את הפעילות ההנדסית "פרויקט" או "משימה" ולא דנו באסטרטגיה הצבאית, אלא הרהרו במחשבה שצה"ל החל הבוקר להסיר איום משמעותי שריחף כבר כמה שנים באזור. הביקורת היחידה שיש להם היא מדוע הפעולה לא בוצע קודם לכן אם יודעים על המנהרות כבר שנתיים וחצי לפחות. אי אפשר היה לפספס מהתצפית במשגב את הפעילות ההנדסית של צה"ל ומהעבר השני לחומה את הנוכחות של כוחות יוניפי"ל, שלא באמת מעניין אותם איך פספסו את הפעילות הלבנונית שמפרה בצורה ברורה את הריבונית הישראלית.

עוד בנושא בוואלה! NEWS
מבצע "מגן צפוני": הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס, צה"ל מתגבר כוחות
"אין תחושה של מלחמה": תושבי הצפון לא מוותרים על שגרת החיים
ארה"ב תומכת במבצע של ישראל: על חיזבאללה לעצור את פרויקט המנהרות

פעילות צה"ל בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
פריסת כוחות בגבול לבנון, היום/ראובן קסטרו
כך מאתרים ומנטרלים את מנהרות חיזבאללה. עיבוד תמונה
כך מאתרים ומנטרלים את מנהרות חיזבאללה/עיבוד תמונה

מפקד פיקוד הצפון בשנת 2015, הרמטכ"ל המיועד, אלוף אביב כוכבי עסק רבות בהיערכות לקראת האפשרות שחיזבאללה יממש את איומיו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה וינסה לכבוש יישובים בשטח ישראל, גם אם מדובר לפרקי זמן קצרים. כל זאת כשברקע ריחפה עננת המנהרות ברצועת עזה ואופי הטיפול בהן לפני מבצע צוק איתן. אלוף כוכבי הוביל את ניתוח השטח, חיפוש התורפות בגבול לבנון ולאחר מכן יישם הלכה למעשה את הפרויקט ההנדסי שכלל חישוף השטח, חפירות דרמטיות בהרים וביערות והקמת חומות. בעצם כבר באותה שנה העריך אלוף כוכבי שיש מנהרות בגבול לבנון.

חיזבאללה לא יכול לאפשר לעצמו להסתמך רק על הפעילות בתוך הצמחייה העבותה בדרום לבנון כשם שעשה בעת חטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב ב-2006. לשיטתו של כוכבי הוא היה חייב לבחון את הפעילות התת-קרקעית בשונה מקודמו בתפקיד אלוף יאיר גולן שהעריך כי חיזבאללה לא ישקיע משאבים במנהרות.

רעיון "המעבדה" של אוגדת עזה, שכולל בתוכו מומחים מתחומים רבים שחוקרים יחד סנסורים וטכנולוגיה מתקדמת ומנתחים מידע שלבסוף מניח את האצבע על מוקדי המנהרות בגבול - הועתק לגבול הצפון. בשל גודל האיום, הדחיפות וגודל הגזרה הוקצו פי שניים יותר משאבים מהמעבדה הדרומית והתוצאות לא איחרו לבוא. מנהרות התקפיות שחצו את גדר המערכת בגבול לבנון אותרו, ומפקד פיקוד הצפון הנוכחי, אלוף יואל סטריק, קיבל את עולם המנהרות של חיזבאללה כמוצר מוגמר. מדי חודש עודכנו ראש הממשלה ושר הביטחון בהתקדמות הטיפול בעולם התת קרקע, אך בחרו לדחות את עיתוי הטיפול מאחר והאחיזה בהן הייתה טובה לפי המלצות צה"ל. טענות של גורמים שבקיאים בתהליך אמרו כי היו אנשים במטה הכללי שחשבו שלא נכון לחשוף את המנהרות בעת הזו מסיבות מגוונות.

דרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
פעילות צה"ל בגבול לבנון, היום/ראובן קסטרו

הערכת המצב בוצעה והפקודה ירדה אל השטח. המנהרה שנחשפה היום מדרום לכפר כילא בגבול נחפרה בחסות בית מגורים, בעומק של 25 מטר, לטווח של כ- 100 מטרים ולגובה ורוחב של שני מטרים. לדברי דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס המנהרה לא הייתה מבצעית ולכן העיתוי לנטרולה עדיין מעורר שאלות ללא תשובות ברורות. במצבה הנוכחי היא הייתה יכולה לשמש מעבר מתחת לחומה אך ברגע היציאה ממנה היו המחבלים נחשפים מאחר ומדובר בשטח שעם פעילות אמצעים טרמיים, מכ"ם בלילה או תצפיות רגילות באור יום הם היו נחשפים אחרי זמן קצר והמרחק אל היישובים היה מאפשר לצה"ל להגיב במהירות.

לא ברור מה המיקום של המנהרות האחרות עליהן צה"ל יודע, ועד כמה הן חודרות לעומק השטח הישראלי. בנוסף, לא ברור האם יש עוד מנהרות שצה"ל לא חשף והנחת העבודה צריכה להיות כזו שתמיד יש נעלמים והפתעות.

בינתיים, חיזבאללה בוחר שלא להגיב. פעיליו עמדו היום על קו הגבול והביטו כיצד חיל ההנדסה הורס את ההשקעות שלו בקרקע ונסראללה ביום הזה העדיף לבלוע צפרדעים. זו תקופה שבה הוא אמור לדחות כל חיכוך עם ישראל - עיניו מכוונות לבעיות הפוליטיות בלבנון ויש לו הרבה כאלה. בנוסף, הוא עסוק בטיפול בביקורת מבית עקב הרג הפעילים בסוריה, ואף להתמודדות על הקיצוץ בתקציב הסיוע האיראני השנתי שפגע ביכולת שלו לשלם משכורות ופנסיה לגמלאים וסיוע לפצועי הקרבות לאורך השנים. תמונותיו של נסראללה שהופצו לאחרונה בדמות הסבא האהוב והטוב שמחבק נכדים הן בין היתר איתות למצוקה, לחץ וניסיון לפיוס עם הרחוב הלבנוני שלא רואה בו מגן לבנון.

דרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
דרום לבנון, היום/ראובן קסטרו
מול כפר קילה דרום לבנון,  4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
איתור המנהרות מול הכפר כילא, היום/ראובן קסטרו

את מבצע "מגן צפוני" יש לקבל בפרופורציה הנכונה. ההחלטה על הטיפול במנהרות ונטרולן חשובה מאוד ויש בה בכדי לעקר זמנית את יכולות חיזבאללה בגזרה הארוכה והמורכבת לבצע פשיטות לשטח הישראלי. בשונה מגבול רצועת עזה, בלבנון לא בונים חומה תת קרקעית לסיכול מנהרות, אך יחד עם זאת לצה"ל יש כאבי ראש גדולים ממנהרות בזירה הצפונית. בין האיומים: כ- 100,000 רקטות לטווחים שונים שחלקם מכסה את כל עורף מדינת ישראל, המאמץ להקים בלבנון מפעלים לייצור רקטות וטילים מדויקים שיידעו לפגוע בתשתיות רגישות לאומיות, רקטות בעלות ראש קרבי של מאות ק"ג שמסוגלות למוטט בניינים, למעלה ממאה כפרים שיעים בדרום לבנון שהפכו למתחמי צבא לכל דבר שיהפכו לאתגר עבור כל תמרון קרקעי של צה"ל והרשימה עוד ארוכה מבלי להזכיר את האיומים באוויר ובים.

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט קיבל החלטה נכונה לתגבר היום את אזור הצפון מסיבה אחת פשוטה - חיזבאללה הוא לא חמאס. אמנם, רצועת עזה נפיצה יותר אך גבול לבנון קטלני פי כמה בגלל יכולות הארגון. חיזבאללה נתון לאחרונה ללחצים מטהראן שעומדת בעצמה בפני התקפה מדינית ואתגר כלכלי מורכב מאוד בשל הסנקציות האמריקניות. למרות השקט מהבוקר והערכות בישראל שחיזבאללה ימנע מחיכוך, תרחישי התגובה של הארגון השיעי יכולים להיות מאוד מגוונים וקטלניים.

(עדכון ראשון: 18:56)

תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון, היום/ראובן קסטרו
תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון, היום/ראובן קסטרו
תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון, היום/ראובן קסטרו
תשתיות של חיזבאללה בדרום לבנון 4 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון, היום/ראובן קסטרו
עמדה של האו"ם בדרום לבנון. ראובן קסטרו
עמדה של האו"ם בדרום לבנון, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully