וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה סילקה את האוניברסיטה של סורוס מהמדינה

3.12.2018 / 20:10

האוניברסיטה המרכז אירופית אמרה כי הממשלה הלאומנית בבודפשט לא אישרה הסכם שיבטיח את המשך פעילותה ועל כן היא תפסיק לקבל סטודנטים חדשים ותעבור לווינה. "זהו יום שחור לאירופה ולהונגריה"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

האוניברסיטה המרכז אירופית בהונגריה (CEU), שממומנת על ידי המיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס, הודיעה היום (שני) כי היא לא תרשום עוד סטודנטים חדשים עבור לימוד תאריה בארצות הברית. זאת אחרי שהממשלה בבודפשט לא אישרה הסכם שנועד להבטיח את המשך פעילותה. במקום זאת, היא תפתח קמפוס בווינה. ממשלת הונגריה אמרה כי צעדיה של האוניברסיטה הם "בלוף בסגנון סורוס".

"ה-CEU נהדפה החוצה", אמר נשיא ורקטור האוניברסיטה, מייקל איגניטיף. "מוסד אמריקני סולק ממדינה שהיא חברה בנאט"ו. מוסד אירופי גורש ממדינה החברה באיחוד האירופי". לדבריו, "סילוק שרירותי של אוניברסיטה מכובדת הוא הפרה בוטה של חופש האקדמיה. זהו יום שחור לאירופה ויום שחור להונגריה". הנשיא אמר בהמשך כי האוניברסיטה זכתה לקבלת פנים אוהדת באוסטריה.

סורוס, המקדם ערכים ליברליים דרך ארגוני הצדקה שלו, נחשב לאויב הממשלה הלאומנית של הונגריה בראשתו של ראש הממשלה וקיטור אורבן. האחרון מאשים את סורוס, יליד הונגריה החי בארצות הברית, בכך שהוא רוצה להציף את ארצו במהגרים. המיליארדר, שמותקף על ידי חוגים נרחבים בימין בעולם, כולל בארצות הברית ובישראל, דוחה את ההאשמות האלו.

לקריאה נוספת בנושא
הפחדות ארדואן הצליחו: הקרן של סורוס מפסיקה את פעילותה בטורקיה
נכנע ללחץ: ג'ורג' סורוס מפסיק את פעילות הקרן שלו בהונגריה

הפגנה נגד סגירת אוניברסיטה במימונו של ג'ורג' סורוס, בודפשט, הונגריה, 24 בנובמבר 2018. רויטרס
הפגנה נגד סגירת האוניברסיטה בבודשפט, בחודש שעבר/רויטרס

האוניברסיטה, שהוקמה ב-1991, תיסגר אחרי שלושה עשורים שבהן שימשה שער הכניסה למערב עבור אלפי סטודנטים מהגוש הקומוניסטי לשעבר במזרח אירופה. היא הציעה תכניות לימודים בעלות הכרה אמריקנית באווירה אקדמית שקידשה את חופש המחשבה.

ארצות הברית אמרה כי היא "מאוכזבת" מכך שהאוניברסיטה אינה יכולה להמשיך ולפעול במתכונתה הנוכחית בהונגריה, והנציבות האירופית מסרה כי היא "מודאגת מאוד". דובר מטעם האיחוד אמר כי על בית המשפט העליון של אירופה, שבוחן תלונה של הנציבות נגד החוק שהוביל לסגירת ה-CEU, להכריע בנושא. הנציבות מנהלת מאבק נגד מהלכיו של אורבן, שבעיניה מחלישים את שלטון החוק בהונגריה.

מעמדה החוקי של האוניברסיטה היה לא ברור במשך יותר משנה, מאז שחוק החינוך החדש קבע כי אוניברסיטה זרה לא תוכל לפעול עד שלא תעביר שיעורים גם בארץ מוצאה. מתנגדיו של אורבן אומרים כי החוק כוון ישירת נגד ה-CEU, שמדורגת באופן קבוע כאוניברסיטה הטובה ביותר בהונגריה. מוקדם יותר השנה נאלצה גם קרן "החברה הפתוחה" של סורוס לחדול מפעילותה במדינה. לטענת ה-CEU, היא עמדה בכל התנאים של ממשלת אורבן, שסירבה לחתום על הסכם קיים עם מדינת ניו יורק שיאפשר לה להישאר פתוחה.

האוניברסיטה הבהירה כי סטודנטים שכבר נרשמו לשנת הלימודים הקרובה ישלימו את לימודיהם בבודפשט, וכי היא תנסה להמשיך בפעילות ההוראה והמחקר שלה בבודפשט ככל שהיא יכולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ורג' סורוס ונשיא הנציבות האירופית יונקר בבריסל, אפריל 2017. רויטרס
האיחוד האירופי הביע דאגה. סורוס ונשיא הנציבות בבריסל, בשנה שעברה/רויטרס

גי פרהופשטט, מנהיג הגוש הליברלי בפרלמנט האירופי וראש ממשלת בלגיה לשעבר, אמר כי אורבן צריך להתייבש. הוא הוסיף כי זאת הפעם הראשונה שבה אוניברסיטה באירופה נאלצת לסגור את שעריה מאז שאוניברסיטת אוסלו הוכרחה לעשות כך על ידי הנאצים ב-1943.

(עדכון ראשון: 14:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully