וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנע ללחץ: ג'ורג' סורוס מפסיק את פעילות הקרן שלו בהונגריה

17.5.2018 / 15:22

"החברה הפתוחה" של המיליארדר היהודי-אמריקני תעבור מבודפשט לבריסל, בשל הדיכוי ההולך וגובר מצד ממשלתו של אורבן. באיחוד האירופי מודאגים: "הדמוקרטיה סובלת"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הפגנת ענק נגד אורבן בבושפט, בחודש שעבר)

הקרן של המיליארדר ג'ורג' סורוס הודיעה ביום שלישי כי תפסיק את פעילותה בבודפשט ותעבור לברלין - זאת בשל "הדיכוי הגובר" בהונגריה. ראש הממשלה ויקטור אורבן מאשים את סורוס ואת קרן "החברה הפתוחה" שלו בעידוד הגירה המונית לאירופה, ובחתירה תחת ערכיה הנוצריים של הונגריה. הנדבן היהודי, יליד בודפשט שמתגורר בארצות הברית, מכחיש זאת.

מבקריו של אורבן, שמפלגתו "פידס" זכה ברוב גדול בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר, רואים בכך ציון דרך מדאיג בהתדרדרות המדינה לעבר שלטון אוטוריטרי בהונגריה, החברה באיחוד האירופי. הקרן אמרה כי תמשיך לתמוך בארגוני חברה אזרחית בהונגריה, אך אלו חוששים כי הממשלה בבודפשט עלולה להגדיל את הלחץ עליהם.

"ממשלת הונגריה משמיצה ועיוותה את מהות עבודתנו והיא מדכאת את החברה האזרחית למען רווחים פוליטיים, כשהיא משתמשת בטקטיקות חסרות-תקדים בהיסטוריה של האיחוד האירופי", אמר נשיא הקרן, פטריק גספרד, בהצהרה שמסר. דובר ממשלת הונגריה סירב להגיב.

שלטי חוצות נגד איל ההון ג'ורג' סורוס בבודפשט בירת הונגריה. אי-פי, AP
קמפיין עם סממנים אנטישמיים. שלטי חוצות נגד סורוס בבודפשט, בשנה שעברה/AP, אי-פי

בבריסל, סגן הנציבות האירופית, פרנס טימרמנס, אמר כי המהלך "מצער" וכי "הדמוקרטיה סובלת" כשארגונים כמו "החברה הפתוחה" מאוימים ולא יכולים לפעול כראוי. הוא עמוד בראש המהלך שמובילה הנציבות להגנה על שלטון החוק בהונגריה, וגם בפולין, שתי המדינות הקומוניסטיות לשעבר הגדולות ביותר בגוש. שתי עומדות בפני סנקציות אפשריות מצד האיחוד.

אורבן עומד בשלטון מאז 2010 והוא הגביר את שליטתו על התקשורת ועל בתי המשפט, תוך שהוא מסרב לקלוט מהגרים בשטחה של הונגריה למרות לחץ של האיחוד. קמפיין הבחירות שלו תקף בחריפות את סורוס בן ה-87 ואת פעילות ארגונו על גבי שלטי חוצות ברחבי המדינה, והוא אמר כי היא ישמח לראות את הקרן עוזבת את הונגריה. לטענתה, הקמפיין הזכיר "תעמולה אנטישמית ממלחמת העולם השנייה", אולם ממשלת הונגריה דחתה זאת.

ביום שני הודיע השר אנטל רוגן כי הממשלה תהדק את המגבלות על ארגונים לא-ממשלתיים במסגרת חוק "לעצור את סורוס". הוא לא פירט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully