וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפוס את הכריש: תחנת הסברה מיוחדת למבקרים תוקם בחופי חדרה

28.11.2018 / 10:31

לטובת המטיילים הסקרנים תוצב תחנת הסברה צמוד למוצא הימי של תחנת הכוח בעיר אליה מגיעים מדי חורף כרישים לביקור. המבקרים יונחו איך לצפות בכרישים בבטחה ויקבלו הסברים על השפעת הדג על המערכת האקולוגית בישראל. התופעה הייחודית של החורף כבר כאן

צלמים זמניים מורשים

מדי חורף מתקבצים בסמוך למוצא הימי של תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה עשרות כרישים, במקום שבו נפלטים לים עודפי המים החמים של התחנה. לראשונה, בנקודת התצפית באזור, המשקיפה לעבר התקהלותם של הכרישים, תוצב באופן מוסדר, תחנת הסברה שתרחיב על עולמם ותנחה את המבקרים כיצד לצפות בבטחה בכרישים לאורך כל עונת שהייתם בחופי ישראל.

תופעה זו שנחשבת לייחודית ומרתקת בקנה מידה עולמי, מזמנת לאזור, כבר מספר חורפים, מטיילים סקרנים המנסים לצפות בפלא ובטבע במיטבו. עם זאת, ללא ידיעת כללי הזהירות הנדרשים והחשיבות בשמירה על כרישים, המוגדרים כבעלי חיים ימיים בעלי ערך נדיר לטבע.

עוד בוואלה! NEWS:
בזהות בדויה, בזמנים שונים: "כך חדר הכוח המיוחד לחאן יונס"
טראמפ: הכוחות האמריקניים נשארים במזרח התיכון בשביל ישראל
תאונה קטלנית בגליל: הולך רגל בן 58 נפגע מרכב - ונהרג

תחנת הסברה על כרישים בתחנת הכח חדרה. חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, מערכת וואלה!
תופעה ייחודית ומרתקת בקנה מידה עולמי/מערכת וואלה!, חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים

לטובת הפעלת תחנת ההסברה חברו יחדיו מספר גופים, בהם רשות הטבע והגנים, עיריית חדרה, חברת נחלים לפיתוח תיירות חדרה, החברה להגנת הטבע, עמותת אקואושן, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, כרישים בישראל, הרשות לצלילה ספורטיבית שבמשרד התרבות והספורט וההתאחדות הישראלית לצלילה. שיתוף הפעולה בין הגופים מבטיח תחנת הסברה מקצועית לרווחת המבקרים שיגיעו לצפות בפלא הטבע המיוחד. תחנת ההסברה תוצב בצמוד למוצא הימי של תחנת הכוח.

הכרישים המגיעים לאזור, 20-30 במספרם, מצויים ממין עפרורי וסנפירתן, וניתן להבחין בנקל בסנפירי הגב שלהם. אורכו של הכריש העפרור כ-4 מטרים, משקלו כ-350 ק''ג וסנפירי הגב מעוגלים במקצת. הסנפירתן קטן יותר, אורכו כ-2.5 מטר ומשקלו כ-100 ק''ג ויותר. שני מינים אלו מוגדרים ברמת סכנת הכחדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תחנת הסברה על כרישים תחנת כח חדרה. חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, מערכת וואלה!
מחזקים את מינים אחרים בסביבה הימית כולה/מערכת וואלה!, חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים

על מנת להבטיח, עד כמה שניתן, את הגעתם לאזור מדי חורף, תחנת ההסברה החדשה תמסור הסברים מקצועיים על עולמם של הכרישים, חשיבותם למערכת אקולוגית, וכיצד יש לשמור עליהם. לדברי יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים, "כרישים בים התיכון סובלים מדלדול רב בגודל אוכלוסיותיהם בגלל דיג יתר ופגיעה לא מכוונת מדיג. לעיתים כרישים שנתפסים לֹא בכוונה נזרקים חזרה לים גוססים או מתים".

בן ארי מציין כי בישראל הכרישים מסייעים בשמירה על המערכת האקולוגית ומוסיף כי ''בהיותם טורפים הם מדללים את מספר בעלי החיים החלשים והאיטיים במערכת, ובכך מחזקים מינים אחרים ואת הסביבה הימית כולה. תחנת ההסברה לציבור הרחב היא חלק מתכנית פעולה רחבה של הגופים המעורבים בקידום הנושא למען הציבור".

תחנת הסברה על כרישים בתחנת כוח בחדרה. חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, מערכת וואלה!
המים החמימים הנפלטים מתחנת הכוח בחדרה מושכים עשרות כרישים/מערכת וואלה!, חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים

תחנת ההסברה מעבירה מסר ברור: אין לפגוע בכרישים או להטרידם. כמו כן, אין להשליך מזון לכרישים, שכן מזון זה משבש את אורח חייהם ועשוי ליצור אצלם קשר בין בני אדם למזון. בנוסף, התכנית מדגישה כי אין לגעת בכרישים או לרדוף אחריהם במים, מאחר וכמו כל חיית בר, גם התנהגות הכרישים עשויה להיות בלתי צפויה ולכן יש לשמור על מרחק בטוח מהם. כמו כן, חשוב להדגיש כי הצלילה באתר הכרישים אינה מומלצת ואף עלולה להיות מסוכנת עקב זרמים חזקים, פסולת דיג מסוכנת (קרסים, חוטי דיג) וראות גרועה.


תחנת ההסברה והתצפית על הכרישים תפעל החל מה-1 בדצמבר ועד אפריל מדי שבת בין השעות 15:00-10:00 , למעט בימים גשומים. ההגעה לנקודת ההסברה מכביש החוף היא דרך פנייה מערבה במחלף אולגה ומשם נסיעה עד חניון פארק נחל חדרה, מדרום לתחנת הכוח.

תופעה ייחודית ומסקרנת שלא מתרחשת במקומות אחרים

בשנה שעברה פרסמו חוקרי אוניברסיטת חיפה כי תופעת התקבצות כרישים במים החמים בתקופה זו בחופי ישראל, בהם חדרה, אשדוד ואשקלון, היא תופעה ייחודית ומסקרנת שלא מתרחשת במקומות אחרים דומים בעולם. ד"ר אביעד שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, ציין כי "בשלוש שנות מחקר, בכל שנה הגיעו כרישות חדשות לאזור ולא אלה שתיעדנו כאן קודם".

מאז שהחל המחקר בשנת 2016, תייגו החוקרים 38 כרישים וכרישות. לדברי ד"ר שיינין, "הכרישות נשארות באזורנו עד עונת האביב ואז עוזבות את האזור ולא חוזרות". בהשוואה לאזורים אחרים בים התיכון, מימי חופי ישראל ידידותיים בהרבה לאוכלוסיית הכרישים המקומית. "במקומות אחרים בים התיכון יש ירידה של כ-90% באוכלוסיית הכרישים וכמעט ואי אפשר לראות אותם יותר. אצלנו בישראל, בעיקר בחורף, ניתן לראות עשרות פריטים שמתקבצים בעיקר סביב מוצא המים החמים בתחנת הכוח בחדרה", הוסיף ד"ר שיינין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully