וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האמירויות חננה את האקדמאי הבריטי שהורשע בריגול

26.11.2018 / 10:21

הנסיכות פרסמה סרטון שבו התוודה לכאורה מת'יו הדג'ס על כך שהוא חבר בביון הבריטי, אך מיד לאחר מכן הודיעה כי נענתה לבקשת משפחתו והעניקה לו חנינה. הפרשה גרמה למשבר בין לונדון לאבו דאבי

סטודנט בריטי יחד עם בת זוגתו אשר האושם בריגול באיחוד האמירויות. מערכת וואלה! NEWS
הדג'ס ואשתו דניאלה טחדה/מערכת וואלה! NEWS

איחוד האמירויות הערביות חננה היום (שני) אקדמאי בריטי שהורשע מוקדם יותר החודש בריגול בתגובה לבקשת משפחתו. לפי סוכנות הידיעות הרשמית של האמירויות, הנשיא העניק את החנינה למת'יו הדג'ס במסגרת "היום הלאומי", בה הוענקה חנינה לכ-700 אסירים נוספים. גורם רשמי אמר כי הדג'ס שוחרר.

דקות לפני כן, המדינה הערבית פרסמה קטע וידאו שבו הוא מתוודה לכאורה על היותו חבר במודיעין הבריטי M-6. בסרטון, שמהימנותו לא ברורה, הודה לכאורה האקדמאי בכך שחקר אילו מערכות נשק רוכשת איחוד האמירויות. בחלקים ממנו היו קול וכתוביות שלא ניתן היה לאמת, והדג' אמר כי הוא רכש מקורות כחלק מעבודת הדוקטורט שלו.

דניאלה טחדה, אשתו של האקדמאי שנעצר לפני כחצי שנה, אמרה כי המשפחה "מאושרת" בעקבות שחרורו. המשפחה הודתה לרשויות הבריטיות ולגורמים אחרים שעזרו בהפעלת לחץ על אבו דאבי. "החנינה הנשיאותית היא החדשות הטובות ביותר שיכולנו לקבל. הסיוט שנמשך כמעט שישה חודשים סוף סוף נגמר", אמרה אשתו.

לקריאה נוספת בנושא
מאסר עולם לבריטי שהורשע בריגול באיחוד האמירויות
חמישה חודשים בבידוד: אקדמאי בריטי מואשם בריגול באיחוד האמירויות

הפרשה גרמה למתיחות בין בעלות הברית לונדון ואבו דאבי. בריטניה אף איימה בתגובה דיפלומטית אחרי מאסר העולם שנגזר על הדג'. שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט בירך על שחרורו של הדג', בן 31, וכינה זאת "חדשות נהדרות". לדבריו, "על אף שאנחנו לא מסכימים עם האישומים, אנחנו מודים לממשלת האמירויות על הפתרון המהיר". הוא אמר כי זה רגע "חמוץ מתוק" מאחר שהוא חושב על אזרחי בריטניה החפים מפשע שמוחזקים בכלא באיראן, יריבתה של האמירויות. "הצדק לא יעשה עד שהם ישובו בבטחה הביתה", אמר.

דובר הממשלה אמר כי האקדמאי היה "100% סוכן חשאי" שמטרתו הייתה "לגנוב מידע ביטחוני רגיש לממונים עליו", אך לא השיב על שאלות בנושא. לדבריו, הוא אסף מידע על בכירים בממשל, כולל על בני משפחת השלטון, ועל מידע כלכלי הקשור לחברות אסטרטגיות. לטענתו, הוא בנה רשת נרחבת של אנשי קשר בזמן שעבד במכון המחקר למזרח הקרוב והצבא במפרץ השוכן באבו דאבי. "הוא שב במשימת כיסוי בתור סטודנט", אמר הדובר.

משפחתו ועמיתיו של הדג'ס תיארו אותו כחוקר מוכשר שהסתכסך עם מערכת הביטחון והמשפט של איחוד האמירויות. אשתו של האקדמאי אמרה כי הוא הוחזק בבידוד במשך חמישה חודשים וכי השימוע בעניינו נמשך פחות מחמש דקות. שגריר האמירויות בבריטניה הכחיש את טענותיה.

לפי אוניברסיטת דורהאם, מחקרו של האקדמאי הבריטי, שלמד בבית הספר לממשל ויחסים בינלאומיים, מתמקד ביחסים בין החברה לצבא, כלכלה פוליטית ושבטיות - סוגיות רגישות באמירויות. בשנה שעברה הוא חיבר מאמר אקדמי על "האחים המוסלמים" ועל מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, שבה חברה איחוד האמירויות. המדינה היא אמנם יעד תיירותי פופולרי, אך היא אינה מפגינה סובלנות לביקורת ציבורית על מדיניותה או על משפחת המלוכה והיא מתנגדת לאידיאולוגיה של "האחים המוסלמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully