וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ישלמו ערבות: החלטת ביהמ"ש שתקל על חיי אלפי נתמכי רווחה

23.11.2018 / 10:30

אחרי מאבקו של נתמך רווחה בסיוע הכנסת, על חוסר יכולתו לעמוד בתשלום 15 אלף שקלים כערבון בערעורים, החליטה הנהלת בית המשפט לפטור את נתמכי משרד הרווחה מהתשלום. "לקבוע תג מחיר לאוכלוסייה נזקקת זה לעג לרש"

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
נתמכי הביטוח הלאומי היו מחוייבים בתלשום ערבות אם רצו לערער/ראובן קסטרו

לאורך שנים דרשה הנהלת בתי המשפט מאלפי נתמכי הביטוח הלאומי, תשלום ערבות על סך 15,000 שקלים לטובת הגשת ערעור על החלטת משרד הרווחה בעניינם. אך בעקבות מאבקו של נתן (שם בדוי), נתמך משרד הרווחה, ובסיוע עם המחלקה לפניות הציבור בכנסת, שונה השבוע הנוהל השנוי במחלוקת, ואלה לא ידרשו להפקיד העירבון.

נתן פנה במכתבים להנהלת בתי המשפט, ואף לחברי כנסת בולטים שנחשבים "לחברתיים" אך 'זכה' מהם לכתף קרה. אך נתמך משרד הרווחה תושב אשדוד, לא ויתר, נלחם וניצח. "אני משתדל להילחם על הזכויות שלי, לפעמים זה גם מצליח" הוא מספר.

"הייתי זקוק לטיפול במשרד הרווחה בלשכת הסעד של עיריית אשדוד, הם דחו אותי על הסף ואז פניתי לוועדת ערר שסירבה להתכנס תוך שלושה שבועות. בהתערבות של משרד מבקר המדינה, הוועדה התכנסה, אך בכל זאת דחתה את הבקשה שלי על הסף בטענה שאוכלוסייה שסובלת מבעיה כמו שלי לא שייכת למשרד הרווחה", אמר נתן.

עוד בוואלה! NEWS
הבית השכור בלב חאן יונס: גילויים חדשים מהפעילות הסודית שהסתבכה
הכינו עצמכם: סופ"ש חורפי וסוער בפתח | צפו במכ"ם הגשם
אלוף אייל זמיר מונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל הבא

משכן הכנסת. פברואר 2016. נועם מושקוביץ
המחלקה לפניות הציבור בכנסת ממצה את כל האפשרויות. כנסת ישראל/נועם מושקוביץ

נתן סיפר שניגש לבית המשפט המחוזי, הכתובת להגשת ערעור על החלטות של משרד הרווחה. בשל העובדה כי ידו אינה משגת לשכור עו"ד, נתן כתב את הערעור בעצמו, אך אז נדרש על ידי מזכירות בתי המשפט להפקיד סכום של 15,000 שקלים כתנאי לשמיעת התיק. "מדובר בהחלטה אבסורדית, שלמעשה באה לנטרל את האפשרות של מיעוטי יכולת להגיע לבתי המשפט", אמר נתן. "בכלל, העובדה שוועדת הערר היא חלק ממשרד הרווחה, כלומר מי שממנה את הוועדה הוא שר הרווחה, כבר מדובר בהליך שבפני עצמו הוא אינו דמוקרטי", אמר נתן.

"לקבוע תג מחיר לאוכלוסייה שממילא נזקקת ללשכת הסעד, זה לעג לרש. אנחנו מדברים על העשירון התחתון של האוכלוסייה והמשמעות של הדבר הזה היא פשוט לנטרל אותה", זעק נתן. "אם קשיש מבקש סיוע ברכישה של דוד שמש או שיניים תותבות ומסרבים לו ואז הוא חייב להגיש על זה ערעור או להשלים עם ההחלטה. אם אין לו כסף לקנות דוד שמש בוודאי שאין לו כסף להפקיד ערבות".

נתן סיפר כי פנה למספר חברי כנסת, ביניהם קארין אלהרר ואיציק שמולי, אך מלבד אלהרר, אף אחד מהם לא חזר אליו. "קארין כתבה לי שמבחינתה אין בעיה עם ההחלטה כי אפשר לבקש הפחתת סכום עירבון, למרות שהסברתי לה שמדובר בהרתעה פסיכולוגית". נתן המשיך, "אף אחד מחברי הכנסת לא פעל לעזרתי, אז החלטתי לפנות למחלקה לפניות הציבור של הכנסת, והם פנו בעצם להנהלת בתי המשפט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
קארין אלהרר, יש עתיד, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
"הדרישה לערבות אינה בעייתית". ח"כ קארין אלהרר/ניב אהרונסון

בתוך כך, בעקבות פניית המחלקה לפניות הציבור של הכנסת, התקבלה לפני יומיים החלטה של הנהלת בתי המשפט, לתת פטור מלא מהפקדת ערבות במקרים של ערעור על החלטות משרד הרווחה.

"יש פה משמעות גדולה לגבי אותה אוכלוסייה נזקקת", בירך נתן. "וועדות הערר של משרד הרווחה יודעות שהפנייה לבית המשפט היא הליך מאוד קשה שיש לו גם עלות. אך היום הגישה לבית המשפט היא יותר קלה או לפחות חסרת משוכה אחת משמעותית - מקווה שכעת הם יחשבו פעמיים לפני שהם חורצים את הדין של מיעוטי יכולת בכזאת מהירות".

נתן הביע שביעות רצון גם מנקיטת היוזמה האזרחית שלו, "הקריאה שלי היא לא לקבל את המציאות כמובנת מאליה, אסור לוותר וצריך לפנות בכל דרך אפשרית כדי לשנות מציאות לא תקינה, אסור לראות כל החלטה כגזרה משמיים".

בהחלטה של הנהלת בתי המשפט שנשלחה לנתן נכתב, "בפנייתך הנך מלין על כך שאנשים הזקוקים לשירות לשכת הסעד ומגישים ערעור מנהלי בבית המשפט מחוזי בהתאם לחוק שירותי הסעד, נדרשים להפקיד ערבות על סך 15,000 אלף שקלים כדי להבטיח הוצאות המשיב. לאחר שערכנו בדיקה מקיפה של הסוגיה ושל הדרישות להפקדת ערבון בבית המשפט השונים, הוחלט להנחות את מזכירויות בתי המשפט כי בנוגע לערעורים מנהליים לפי חוק שירותי הסעד, לא יידרש המערער להפקיד ערבון להבטחת הוצאות המשיב בבתי המשפט בהגישו את ערעורו".

"בכל פנייה אנחנו נכנסים לנעליים של האזרח"

ראש תחום פניות ציבור בכנסת משה ענבר, אשר ליווה את המקרה, סיפר כי היחידה שבראשה הוא עומד מטפלת בפניות המגיעות לכנסת מהציבור הרחב וכי הוקמה במטרה לחזק את הקשר בין האזרח לבין הכנסת.

"בנוסף לפניות שמגיעות אליה במישרין, מטפלת היחידה בפניות שמגיעות אל לשכות יו"ר ומנכ"ל הכנסת ואל מינהל הכנסת על אגפיו השונים. רוב הפניות המטופלות (61% בשנת 2017) עוסקות בבקשות סיוע, מידע, יוזמות והצעות הקשורות בענייני הכנסת. חלק נכבד מהפניות (39% בשנת 2017) עוסק בבקשות סיוע מול משרדי ממשלה ורשויות הממשל השונות".

ענבר סיפר, "במקרה זה קיבלנו פניה מאזרח ובשלב ראשון העברנו אותה לעיון מנהל ועדת חוק חוקה ומשפט בכנסת כדי לבדוק אם הנושא מוכר לוועדה. ועדת החוקה עדכנה אותנו שמצאה לנכון להעביר את הפניה להתייחסות הנהלת בתי המשפט, ואנחנו ערכנו מעקב עד קבלת המענה הסופי. בכל פניה שאנחנו מקבלים אנחנו נכנסים לנעליים ולראש של האזרח ומסתכלים על התמונה מהזווית שלו. הרבה פעמים, באופן אובייקטיבי לא ניתן לסייע, אבל המטרה היא למצות את כל האפשרויות".

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ בירך על ההישג החשוב של היחידה, ואמר כי מדובר בבשורה של ממש עבור ציבור אזרחים חשוב ומשמעותי באוכלוסיית מדינת ישראל, שיוכל כעת שיתוף פעולה פורה עם בתי המשפט, למצות את מלוא זכויותיו באופן מלא. "אני קורא לכל מי שנתקל בחסמים ביורוקרטיים וחוסר אונים, לפנות אלינו - אנחנו נשמח להמשיך לנסות ולסייע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully