וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצח של השבוע: סינוואר הוא מי שבאמת הפיל את ממשלת נתניהו

17.11.2018 / 9:02

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, יצא השבוע המנצח הגדול מזה שנים. הוא נתפס כמי שגרם לישראל להיענות בדחיפות להפסקת אש, להביא להתפטרותו של ליברמן - וככל הנראה גם להפיל את ממשלת ישראל. אך למען תושבי עזה, כדאי שההצלחה לא תעלה לו לראש

עריכה: טל רזניק

לפני כמעט שלוש שנים, בטרם נבחר מנהיג חמאס בעזה, ולאחר ששוחרר מהכלא הישראלי בעסקת גלעד שליט, הגיע יחיא סינוואר לביתו של מחמוד שתיווי, מפקד גדוד בזרוע הצבאית של חמאס, שבו חשד כי הוא משתף פעולה עם ישראל. שתיווי היה כבר במעצר בידי חמאס במשך שלושה חודשים וסינוואר היה צריך להפעיל עליו לחץ כדי להביא להודאתו.

אחותו של שתיווי, בות'יינה, תיארה ברשתות החברתיות את הלילה. "ראשון נכנס סינוואר, שאחז ביד אחת את מחמוד וביד שנייה אקדח שהופנה לכיוון בני המשפחה בצורה מפחידה". היא תיארה כיצד פעילים רעולי פנים ממנגנון המודיעין של הזרוע הצבאית, "אל-מג'ד", חסמו את הרחובות שהובילו לבית המשפחה ופגעו בכבוד הוריה. לאחר זמן לא רב, הוצא שתיווי להורג.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: ה-CIA קבע כי יורש העצר הסעודי הורה על רצח העיתונאי
דילמת עזה: חבית חומר הנפץ שתסבך את ישראל בהסלמה הבאה
משחקי האשמות: נתניהו מנסה להציל את הממשלה ולהאשים את שותפיו בקריסתה

יחיא סינוואר מראה נשק שלטענות שייך לישראל 16 בנובמבר 2018. ללא, מערכת וואלה! NEWS
סינוואר מציג את האקדח שנלקח מהכוח הישראלי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא

אחרי שנה נבחר למנהיג חמאס בעזה, הבוס של הארגון ברצועה. הוא נזהר מלהפעיל כוח נגד ישראל והוביל מדיניות הבלגה מול "האויב הציוני". נראה היה שהבין ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם".

22 שנה ישב בכלא הישראלי, שם נחשב לקיצון שבקיצונים. והנה לאחר שחרורו, כשנעשה לאב לשני ילדים, נדמה היה שמשהו בהתנהלות של סינוואר משתנה. אולם נראה שהשבוע קיבלנו שוב את סינוואר ההוא, עם האקדח. והתמונה אתמול מהעצרת בעזה שבה נופף סינוואר באקדח של אחד מחיילי צה"ל שנפל שלל בידי חמאס (לאחר הפעולה ביום ראשון שבה נהרג סא"ל מ' ושבעה פעילי חמאס) וחגר אותו למכנסיו, המחישה זאת.

סינוואר הוביל את חמאס למערכה מוגבלת ויצא המנצח הגדול מזה שנים. חמאס נתפס בעיני הציבור הפלסטיני, והישראלי צריך להודות, כמי שגרם לישראל להיענות להפסקת האש בבהלה. סינוואר והארגון הצליחו באמצעות קמפיין מתמשך של הפגנות על הגדר ובלוני תבערה להביא להיסטוריה: ישראל נכנעה בפני חמאס, הסכימה להכניס מיליוני דולרים במזומן במזוודות שיגיעו בחלקם לאנשי הזרוע הצבאית, והגדילה את אספקת הסולר לרצועה, מבלי שההפגנות ייפסקו.

עוד באותו נושא

אקדח עם משתיק קול: חמאס הציג את "השלל" מהכוח המיוחד של צה"ל

לכתבה המלאה

הדובדבן שבקצפת: התפטרות ליברמן

ואז הגיע הקינוח: בקמפיין של 48 שעות של ירי רקטות הצליח חמאס להביא להתפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן, מהנאום המפורסם על 48 השעות, ובמקביל ככל הנראה להפלת ממשלת בנימין נתניהו. מה שלא הצליחו טובי הפוליטיקאים בישראל לעשות, הצליח חמאס. וגם לאחר ההישג הזה, סינואר לא נרגע והוציא כ-8000 מפגינים להפגנות בעד "הסרת המצור".

במקביל, רושם חמאס תקופה של שגשוג ביחסים עם קטאר ומצרים. משימה בלתי אפשרית לנוכח היריבות הקשה בין השתיים. והנה חמאס עושה זאת. מצרים לא רק תומכת בהכנסת הכסף הקטארי לתשלום משכורות פקידי חמאס, אלא עושה מחוות יוצאות דופן.

אתמול נכח באירוע המרכזי של חמאס ברצועה, אחמד עבד אל חלכ, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, שצפה בסינוואר מנופף באקדח ובאנשי הזרוע הצבאית שהופיעו לאירוע. הוא אפילו נשק לבנו של אחד מהרוגי הזרוע מהתקרית השבוע. עבד אל-חלכ מכיר היטב את המציאות העזתית. הוא היה נציג המודיעין הכללי ברצועה, עוד לפני הפיכת חמאס בעזה ב-2007.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ליברמן נפל ועזה נשארה". שלט ברצועת עזה לאחר התפטרותו של ליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר מכן פיקח אל חלכ על השיחות בין הפלגים והיה מעורב בשיחות על עסקת שליט. אך נדמה שנוכחותו באירוע הזה מהווה כבר חצייה של קו מסוים, כמעט יריקה בפנים של ישראל. על אף שהבכיר נהנה מיחסים מצוינים עם ישראל ונראה לא פעם במסעדות יוקרה בתל אביב.

סינוואר גם אינו סובל מתחרות עם הזרוע הצבאית. אנשיה מעריצים אותו. אחיו מוחמד נחשב לאחד מראשיה. מוחמד דיף, "רמטכ"ל" חמאס הוא חברו מילדות ואתמול נופף סינוואר באקדח מאחר שפעילי הזרוע הצבאית העניקו לו אותו כמחווה. דיף, מרוואן עיסא וסינוואר עצמו מנהלים כיום את הפעילות של עיז א-דין אל-קסאם ואחראים לשיפור ביכולות הצבאיות של הארגון.

יחיא סינוואר עם הציוד שנלקח מכוח צה"ל בתקרית בעזה - 16 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
נוכחות מצרית בטקס. סינוואר והאקדח שהוענק לו, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ---

חבריו מהכלא רווחי מושתהא ותאופיק אבו נעים הינם בעלי תפקידים בכירים בחמאס. כל הדברים הללו הפכו את סינואר לאחד האנשים החזקים שידע הארגון. אחד כזה שעל פיו יישק דבר וכל מנהיגי חו"ל למיניהם, כמו סאלח אל-ערורי, אינם באמת "טוענים לכתר" מול כוחו, על אף שלכאורה אל-ערורי במסגרת תפקידו כסגן ראש הלשכה המדינית, נחשב רשמית לבכיר ממנו.

אך האם ההצלחה לא מסנוורת את סינוואר? יש לקוות למען תושבי עזה שלמרות "הישגי" חמאס, גם הם מבינים שמשמעות הניצחון לכאורה עדיין אינה גדולה. ומכאן שסינוואר יידע מתי לעצור ומה תקרת הזכוכית מול ישראל. אחרת, סבב האלימות הבא האלימות יהיה קרוב וכואב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully