וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחו את הדינוזאורים: 112 ראשי רשויות חדשים נבחרו בבחירות המקומיות

הבחירות האחרונות רשמו לא מעט הפתעות אשר אילצו ראשי רשויות ותיקים לפנות את הכיסא, לעיתים עבור אנשים צעירים וחסרי ניסיון בתחום. בין הפנים החדשות שנראה בבניין העירייה: עורך דין, מנהל קמפיינים וקצין לשעבר באגף מבצעים. "הרשויות האלה זקוקות לדם חדש"

צילום: ניב אהרונוסון, רוני כנפו. עריכה: תום זואילי

לנצח ראש עיר מכהן זה לא פשוט, שכן מערכת שלמה עומדת מאחוריו. פעמים רבות עובדי העירייה משתתפים בניגוד לחוק בקמפיין ומשתמשים במשאבי העירייה לטובתו של ראש העיר, מחשש שיאבדו את עבודתם. אלא שבעידן הטכנולוגיה והאינטרנט והעלאת המודעות לחשדות לפלילים, ראשי ערים רבים שאזו בכיסא לאורך שנים נאלצים כעת לפנות את מקומם.

בבחירות הנוכחיות, 112 ראשי רשויות חדשים נבחרו מתוך 257 רשויות מקומיות. 14 נשים נבחרו להיות ראשות, תשע מתוכן חדשות. הסיפורים הגדולים הם במהפך שנעשה בערים הגדולות, בהן מועמדים צעירים הביסו ראשי עיר ותיקים ששלטו במנגנון העירוני מזה שנים רבות.

לקריאה נוספת:
בנט כשר ביטחון או בחירות מוקדמות? ההתלבטות של נתניהו
הגופה נמצאה רק אחרי שעה: התחקיר על פגיעת הרקטה באשקלון

רז קינסטליך ומשפחתו, מצביע בקלפי בראשון לציון 13 בנובמבר 2018. (צילום: מטה רז קינסטליך),
רז קינסטליך מצביע עם משפחתו, יום שלישי (צילום: מטה רז קינסטליך)/(צילום: מטה רז קינסטליך)

ראשון לציון: קינסטליך "חסר הניסיון" הפתיע וגבר על דב צור

רז קינסטליך הפתיע את תושבי ראשון לציון כשניצח בהפרש של 5% את ראש העיר המכהן בתפקיד מזה עשור, דב צור. אפילו קינסטליך עצמו לא האמין שהוא הולך לנצח. בשיחה עם וואלה! NEWS ביום הבחירות תירץ ראש העיר הנבחר את החזקה של צור ביכולתו לשנע את עובדי העירייה והמערכת לטובת הקמפיין שלו, אלא שלקראת שעות הלילה, המאזן התהפך לטובת קינסטליך.

קינסטליך בן ה- 40, התמודד ברשימת צעירים+ירוקים, והיה סגנו וממלא מקומו של דב צור. לאורך כל הקמפיין השתמש צור בגילו הצעיר של יריבו, וטען שקינסטליך חסר יכולת וניסיון לנהל מערכת עירונית ומנה את כישלונותיו בתקופה בה כיהן כסגנו. קינסטליך מצדו השתמש בחשדות לפלילים נגד צור וטען כי יש לבצע שינוי בראשון לציון. שינוי שמתחיל בראש העיר.

עוד באותו נושא

הדו-קרב המכריע: הסיבוב השני של הבחירות המקומיות יצא לדרך

לכתבה המלאה

קריית שמונה: אביחי שטרן בן ה-32 הדיח את ניסים מלכה הוותיק

עו"ד אביחי שטרן בן ה-32 חזר בסערה אל קריית שמונה כדי לכהן כאופוזיציונר חריף לניסים מלכה, ראש העיר הוותיק, והדיח אותו מכיסאו. הוא השתמש בניסיונו במנהל הציבורי ובידע שלו במשפטים כדי לעלות על טעויות שמבצע ראש העיר בפועל וחבר לאופוזיציונרים הוותיקים בעיר.

שטרן הקים את ארגון "צעירים למען עתידנו", שתפקידו היה להחזיר לעיר את הצעירים שעזבו. בזכות ארגון זה, הוא צבר כוח ופופולריות רבה בעיר. הקמפיין שניהל שטרן היה יחסית קצר, שכן רק לפני חודשיים הודיע על התמודדותו מול מלכה. מלבד הפופולריות שצבר שטרן כמתנגד צעיר שרוצה לחדש את העיר ולהוציא אותה מהתרדמת שבה הייתה שרויה, גם כתבי האישום ועננת השחיתות שרחפה מעל מלכה תרמה לרצון הציבור להביא שינוי. רצון להביא פרצוף חדש אחרי הרבה מאוד שנים שיחליף את אותה גווארדיה ותיקה ששולטת בעיר. מנגד, יריביו של שטרן טענו כי מאחוריו עומדים אנשי עסקים ופוליטיקאים מהדור הישן שמריצים אותו.

אביחי שטרן. -,
אביחי שטרן (צילום: יח"צ)/-

בת ים: הרעננות של צביקה ברוט מול העסקנות של יוסי בכר ושלומי לחייאני

בבת ים אמנם ראש העיר יוסי בכר לא נחשד בפלילים ולא שימש כראש עיר תקופה ארוכה, אך התחושה כי הוא משמש כעושה דברו של שלומי לחייאני ראש העיר לשעבר שהורשע בפלילים הביאה למיאוס בקרב תושבי בת ים. הם מצאו את עצמם בתחושה שהם שבויים תחת קבוצת עסקנים שמנהלת את העיר תחת שרביטו של שלומי לחייאני. צביקה ברוט בן ה-38, רווק, עיתונאי לשעבר ומנהל קמפיינים בהווה שניסה את מזלו להיכנס למועצת העיר בבחירות 2013 ללא הצלחה.

הוא הגיע שוב לבת ים ועשה מהפך בכך שניצח את בכר בפער גדול וגרם לתושבי העיר לחגוג לתוך הלילה מול בניין העירייה. ביום בחירות הסבב השני בכר לא חש בטוח בניצחונו ובשיחה עם וואלה! NEWS טען כי זיופים אפשריים בקלפיות אשר ייעשו מטעם המטה של ברוט יכולים להביא להפסדו.

צביקה ברוט מצביע בבת ים  13 בנובמבר 2018. (צילום: מטה צביקה ברוט),
צביקה ברוט מצביע בבת ים, ביום שלישי האחרון (צילום: מטה צביקה ברוט)/(צילום: מטה צביקה ברוט)

חיפה: האישה שניצחה את ראש העיר ב-15 השנים האחרונות

עינת קליש יהב ניצחה במידה רבה את יונה יהב "לא מאהבת מרדכי אלא יותר משנאת המן". תחושת המיאוס והכעס כלפיי יהב בחיפה רק הלכה וגברה לאורך השנים, הן בגלל פרשת האמוניה והן בשל זיהום האוויר בחיפה.

התחושה כי יהב אוחז את כסאו בחוזקה ולא מפנה את המקום לדור הצעיר רק חיזקה את קליש והפך אותה לראשת העיר הראשונה בעיר חיפה.

ND חולדאי זכה לקדנציה נוספת בת"א, קליש-רותם הדיחה את יונה יהב בחיפה ובי-ם הולכים לסיבוב שני בין ליאון לברקוביץ'. אתר רשמי
קליש-רותם מצביעה בחיפה, לפני כשבועיים (צילום: אתר רשמי)/אתר רשמי

נהריה: הקצין בצבא שניצח בזכות "כפויי הטובה שבגדו" בז'קי סבג

נאום הפרידה של ז'קי סבג מתושבי העיר נהריה בו קרא לתושבי העיר "כפויי טובה" המחיש את הניתוק של ראש עיר שמכהן מזה 30 שנה בתפקיד מציבור בוחריו. במשך שנים בחרו בעיר נהריה את סבג לתפקיד למרות חשדות חוזרות ונשנות בענייני שחיתות והחלטות תמוהות על הוצאות כספים חשודות לצרכי קישוט העיר.

אך יחד עם זאת, לא השכיל סבג לפנות את המקום לדור הצעיר שרצה להתקדם בעיר ולהצעיד אותה למאה ה-21. רונן מרלי, שכיהן בעבר כקצין אגף המבצעים של פיקוד דרום ניצח את סבג ברוב של 58.6%.

המנצח בבחירות לראשות עיריית נהריה רונן מרלי. אדריאן הרבשטיין, מערכת וואלה! NEWS
רונן מרלי לאחר ניצחונו, לפני כשבועיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)/מערכת וואלה! NEWS, אדריאן הרבשטיין

כפר יונה: כחלון ניצחה את דרעי אחרי כהונה של 40 שנים

כבר 40 שנים שאפרים דרעי מכהן כראש עיריית כפר יונה. במשך תקופה ארוכה שושי כחלון שימשה כאופוזיציה לוחמת לראש העיר הוותיק. דרעי התנהל בעיר בתחושה שהיא שלו, והשתמש במשאבי העירייה לא פעם לצורך תעמולת בחירות וקידומו האישי. גם כשהוא נקנס על ידי ועדת הבחירות הוא שילם את הקנס מכספיי העירייה ולא מכיסו.

בבחירות הנוכחיות ניצחה שושי כחלון כידור את אפרים דרעי והבטיחה להוביל את העיר למקום שקוף ונקי, תוך שהיא מתחייבת לא לכהן בתפקיד ליותר משתי קדנציות.

מעלות תרשיחא: ארקדי פומרנץ מנצח את ראש העיר מזה 42 שנים

לאחר 42 שנים, שלמה בוחבוט, שהפך את מעלות תרשיחא מיישוב קטן לעיר מתפתחת, לא השכיל להקשיב לרחשי תושביו שרצו כוחות חדשים בעיר.

בוחבוט הפסיד בפער גדול לארקדי פומרנץ בן ה-48 שהיה סגנו. פומרנץ אמנם לא נחשב למועמד צעיר ודמות חדשה בעיר, אך אם מתחשבים בוותק ובעוצמה שיש לבוחבוט - מדובר בהישג.

ראש עיריית מעלות-תרשיחא ארקדי פומרנץ. מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
ארקדי פומרנץ (צילום: מתוך פייסבוק)/מערכת וואלה! NEWS, מתוך פייסבוק

מלבד ראשי הערים שהפסידו, במערכת הבחירות האחרונה ראינו גם כיצד ראשי ערים ותיקים כמו מוטי ששון ורון חולדאי, שהתרגלו לנצח בפערים גדולים ולעבור את 50% התמיכה, עברו בקושי את ה-40%.

מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי תוצאות הבחירות מציגות מגמה ברורה של גידול בכמות הנשים שנבחרו לראשות העיר, וכן עליה בכמות הצעירים שנבחרו לתפקידי ראשי ראשויות כמו גם ריבוי משמעותי של רשימות הצעירים ברשויות המקומיות.

"הדוגמה המובהקת היא של שלמה בוחבוט שאף אחד לא יכול לחלוק על מה שעשה עם העיירה מעלות תרשיחא ואיך הפך אותה לעיר לכל דבר. יחד עם זאת הציבור בא ואומר: 'שגשגתם, הצלחתם, הובלתם עכשיו תניחו את השרביט ותאפשרו לדור הצעיר לפרוץ קדימה'". "ל'דינוזאורים האלה' מגיע את כל הקרדיט. יש להם הישג אדיר בפיתוח אותן ערים, אבל באומץ רב צריך לאפשר לכוחות הצעירים להגיע ולקדם את העיר", הוסיף כהן.

רון חולדאי, חוגג חוגג קדנציה נוספת כראש עיריית תל אביב. מוטי מילרוד, חדשות "הארץ", מערכת וואלה! NEWS
עבר בקושי 40% מהקולות. רון חולדאי ראש עיריית ת"א לאחר ניצחונו (צילום: מוטי מילרוד, חדשות "הארץ")/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, חדשות "הארץ"

לדבריו, כניסת צעירים לפוליטיקה המקומית קשורה לשינוי שעושה משרד הפנים. "הזרמנו מאות צעירים לשירות המקומי. צעירים שהגיעו לשרת בפריפריה כדי להוביל תהליכי ניהול חדשנים ויזמים. זה כל כך בולט, הרשויות האלה זקוקות לדם חדש, זה לא אומר בהכרח שצעיר הוא ראש עיר מוצלח, הוא צריך להיות מאוזן וזהיר וללמוד מהניסיון של קודמיו", אמר כהן.

בנוגע להגבלת קדנציות, ציין המנכ"ל כי "כל עוד הכנסת כמחוקקת מתנגדת ועומדת על הרגליים יהיה קשה להוביל מהלך כזה בשלטון המקומי, כי זה תיקון בחקיקה". "הם מתנגדים מחשש שקצובת הכהונה ברמה המקומית תגרום לקצובת כהונה ברמה הארצית", הוסיף.

לפי כהן, במשרד הפנים נערכים כעת לתוכנית סדורה להכשרת ראשי הרשויות החדשים. "נלווה אותם במשך כל השנה החדשה, זאת השנה שבדרך כלל נעשות הטעויות הקשות שקשה לתקן. פתחנו תכנית עם אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית, ללווי הכשרה. אנחנו אוספים את כולם ונותנים להם דגשים מה אסור, מה מותר וכל הכללים". יתרה מזאת, אמר מרדכי כי המשרד עשה רשימה של רשויות מורכבות, שם המציאות הכלכלית היא קשה של וההתנהלות לא תקינה. ביישובים אלו תתקיים תכנית שמטרתה להוציא אותם ממציאות זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully