וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון תוקף את טראמפ בחזרה: "אנחנו בעלי ברית, לא מדינת חסות"

14.11.2018 / 23:33

נשיא צרפת לא נותר חייב אחרי הזעם של נשיא ארה"ב, שעד לא מכבר ניהל עמו יחסים קורבים אך בימים האחרונים מרבה להשתלח בו. "יש לשמור על כבוד בין בעלי ברית, הוא משחק בפוליטיקה אמריקנית"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר היום (רביעי) כי ארצו אינה מדינת חסות של ארצות הברית, אלא בעלת בריתה. זאת בתגובה למתקפות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נגדו ביממה האחרונה, שהמשיכה את זעמו של האחרון על הצעתו של מקרון להקים צבא אירופי, שבין היתר, יגן על היבשת מפני ארצות הברית.

"לכל אורך ההיסטוריה שלנו, היינו בעלי ברית, כך שיש לשמור על כבוד בין בעלי ברית", אמר מקרון לכתבים על סיפונה של נושאת המטוסים שארל דה גול, שם דיבר ארוכות על הברית הצבאית בין וושינגטון לפריז, ממלחמת העצמאות האמריקנית ועד היום. "אני לא חושב שצרפת מצפה ממני להגיב לציוצים, אלא להמשיך בהיסטוריה החשובה הזו".

כשנדחק להשיב אם ראה בדבריו של טראמפ עלבון, השיב מקרון: "אני חושב שהוא משחק פוליטיקה, ואני אתן לו לשחק בפוליטיקה האמריקנית". עם זאת, הוא הבהיר: "ארצות הברית בעלת בריתנו ההיסטורית, והיא תמשיך להיות. עמה אנחנו לוקחים כל הסיכונים, עמה אנחנו עורכים את המצבעים המסובכים ביותר. עם זאת, בעל ברית אין משמעותו להיות מדינת חסות".

לקריאה נוספת
טראמפ: צרפת מודאגת מארה"ב? שתזכור מה גרמניה עשתה
מאה שנה אחרי מלחמת העולם הראשונה, הליברליזם נלחם על מקומו

דונלד טראמפ ועמנואל מקרון בפגישה בארמון האליזה, 10.11. רויטרס
הידידות התחלפה במרירות. מקרון וטראמפ בארמון האליזה, שבת/רויטרס

אתמול פרסם טראמפ חמישה פוסטים רצופים בטוויטר, שבהם ציין את תוקפנותה של גרמניה כלפי צרפת במלחמות העולם, תקף את מקרון על אחוזי התמיכה הנמוכים שלו בסקרים וכן את תעשיית היין של צרפת. זאת בזמן שצרפת ציינה את יום השנה השלישי לפיגועים בפריז.

"עמנואל מקרון קרא להקים צבא משלו כדי להגן על אירופה מפני ארצות הברית, סין ורוסיה", כתב טראמפ בטוויטר. "אבל זו הייתה גרמניה במלחמות העולם הראשונה והשנייה - איך זה עבד עבור צרפת? הם התחילו ללמוד גרמנית בפריז לפני שארצות הברית הגיעה. שלמו על נאט"ו או שלא יהיה!".

הוא הגן על החלטתו להיעדר מטקס זיכרון לחיילים אמריקנים בפריז ביום שבת האחרון בשל מזג האוויר ואמר כי הייתה זו החלטת השירות החשאי. "דרך אגב, אין מדינה יותר לאומנית מצרפת, עם מאוד גאה ובצדק", כתב נשיא ארצות הברית, שנראה מבודד באירועים לציון מאה שנה לתום מלחמת העולם הראשונה שהתקיימו ביום ראשון בפריז. "להחזיר את צרפת לגדולתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא צרפת מקרון אוחזים ידיים כשהם פוסעים לאורך העמודים בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב 24 באפריל 2018. רויטרס
מקרון וטראמפ בבית הלבן, אפריל/רויטרס

הריב הפומבי בין שני הנשיאים מנוגד לחלוטין למערכת היחסים הקרובה שרקמו השניים, מאז שמקרון נבחר במאי אשתקד. טראמפ כינה אותו "בחור נהדר" ו"חבר שלי", והגם שהיו לו מחלוקות עמוקות עם מקרון על איראן, על הסכם האקלים ועל מדיניות הסחר, הרטוריקה ביניהם הייתה ידידותית כל העת - בניגוד לשנים עברו, כפי שקרה עם הפלישה האמריקנית לעיראק, שאליה התנגדה צרפת.

בעוד שמקרון היה מאופק יחסית, דובר ממשלתו היה ישיר יותר נגד טראמפ. "אתמול היה 13 בנובמבר, שבו ציינו רצח של 130 מאזרחינו", אמר בנז'מין גריבו בהתייחסו לציון יום השנה השלישי למתקפת דאעש בבירה. "אז אני אשיב באנגלית: 'הגינות בסיסית' הייתה ראויה במקרה כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully