וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגייסים קולות עד הרגע האחרון: ההכפשות והחיוכים בדרך לקלפיות

13.11.2018 / 22:18

ברמת גן ניסה ראש העיר להימנע מעיתונאים, אך יריבו הפגין ביטחון: "מי שהפסיד פעם אחת לא מפחד". בראשון לציון הציג עצמו המועמד הצעיר כדוד מול גוליית: "כל המערכת נגדי". בבת ים, שנקלעה לקרב בליכוד, המתחרים חיזרו אחר הבוחרים ברחובות - ובתפילות. סיכום יום הבחירות

צילום: רוני כנפו ו-"כאן", עריכה: ירדנה עבודי פוקס

הסיבוב השני לבחירות המקומיות התקיים היום (שלישי) ב-54 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, בצל ההסלמה בדרום. עד אתמול היו כאלו שחששו כי יום הבחירות יתבטל, אך במשרד הפנים הודיעו על דחייה של יום הבחירות רק במועצה אזורית חוף אשקלון.

לאורך היום נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים, לצד מתקפת מסרונים שקראו לבוא ולהצביע, וגיוס הקולות בתוך הקלפיות. בשעות הצהריים הקלפיות נראו שוממות, ולקראת הערב נראתה נהירה מסוימת של אזרחים.

לקריאה נוספת בנושא
החרדים ינהרו לקלפיות? הקולות שיכריעו את הבחירות בירושלים
בניגוד לחוק: ראש עיריית ר"ג השתמש במשאבי העירייה לקידום בחירתו
24 שעות לפני: בקריית שמונה ובצפת מתכוננים לסיבוב השני בבחירות

מטה משרד פנים, כפר המכביה 13 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
מטה הבחירות בכפר המכביה, הערב/ראובן קסטרו

רמת גן: האם הקמפיין השנוי במחלוקת של ישראל זינגר יביא להפסדו או לנצחונו?

בשעה 13:00 הגיע ראש העיר המכהן ישראל זינגר אל בית הספר "מכלל" ברמת גן. מלבד עיתונאים, הקלפי היה שומם ממצביעים. עם הכניסה אל הקלפי נשאל זינגר האם הקמפיין השנוי במחלוקת שניהל במשך שלושה חודשים יביא להפסדו או לניצחונו. במהלך הקמפיין ננזף ראש העיר על ידי ועדת הבחירות ונקנס פעמיים. בפעם הראשונה נקנס על שלטי החוצות בהם הכפיש את יריבו כרמל שאמה וצירף את תמונת אביו. בפעם השנייה דרש מבית המשפט לאסור על שאמה להשתמש בתואר אביר איכות השלטון, שניתן לו בתקופה ששימש כיו"ר ועדת הכלכלה. השופט טען כי מדובר בתביעת סרק ופסק פיצויים.

אלא שההתנהלות בקמפיין של זינגר המשיכה גם היום. הוא סירב לענות על שאלת וואלה! NEWS, בעוד הדוברת שלו שני מזרחי התפרצה בברוטליות וניסתה למנוע לצלם אותו, תוך שהיא מזעיקה את האבטחה ומבקשת מהצלמים והכתבים לצאת החוצה. ההתנהלות השנויה במחלוקת המשיכה גם מחוץ לכותלי הקלפי כשניסתה הדוברת למנוע מזינגר את שאלות הכתבים ששאלו על הקמפיין המכפיש שניהל. ראש העיר מצדו אמר שיענה על שאלות רק אחרי הבחירות. בניגוד לראשי ערים אחרים שעמדו בפני הצלמים והכתבים והשיבו לשאלות, זינגר מיהר לרוץ לרכבו ונסע מהמקום.

עוד באותו נושא

פחות משעתיים לסגירת הקלפיות: 24.06% הצביעו ברחבי הארץ

לכתבה המלאה
ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
סירב לענות לשאלות הכתבים. זינגר/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בעברה השני של העיר, הגיע שאמה אל הקלפי ברמת אפעל. הוא יצא אל הכתבים, התראיין ודיבר בחשש על אחוזי ההצבעה הנמוכים בצל הלחימה בעזה. "אנחנו ביום של סיבוב שני והמלחמה שלנו היא להוציא אנשים לקלפי", אמר המועמד. "רמת גן לא רגילה לסיבוב שני וזו המלחמה האמיתית שלי. אנחנו כבר ניצחנו בסיבוב הראשון ואנחנו במסע של הגברת המודעות לצאת לקלפי. קבלני קולות, קבלני בניין וספקים גדולים מגיעים ב-100% להצביע. השאלה היא אם אלו שלנו יגיעו בהמוניהם גם כן. אם נגיע רק ל-25% הצבעה אנחנו פוגעים בדמוקרטיה".

כשנשאל האם הוא חושש להפסיד בשנית לישראל זינגר כפי שהיה בשנת 2013, ענה כי "מי שהפסיד פעם אחת לא מפחד, רק מי שעומד מול הבריכה מפחד. זה לא נעים אבל אני בטוח שאם אפסיד שוב זה יהיה לא נעים פחות. בפעם הקודמת הקמפיין הנגטיבי של זינגר הביא לו את הניצחון, הפעם קורה בדיוק ההפך".

כרמל שאמה ורעייתו מצביעים. מערכת וואלה! NEWS
"המלחמה היא להוציא אנשים לקלפי". שאמה, היום/מערכת וואלה! NEWS

ראשון לציון: חוסר האחריות והניסיון מול החשדות בפלילים

האמוציות בין ראש העיר המכהן דב צור לסגנו לשעבר רז קינסטליך המשיכו לתוך יום הבחירות השני בראשון לציון. בניגוד לרמת גן, בשעות הצהריים ניתן היה לראות את הבוחרים מגיעים אל הקלפי להצביע.

קינסטליך, שמציג את עצמו כדוד שנלחם מול גולית בעל המשאבים העירוניים, אמר בכניסה לקלפי: "אנחנו צריכים להתמודד מול הכמות הגדולה של הפעילים של דב צור". הוא הוסיף כי "צור מפעיל את המערכת כולה כנגדי - חברי ליכוד נכדי, דוד ביטן נגדי ועובדי העירייה. אני האזרח, אני זה שמייצג את האזרח ואנחנו צריכים להתמודד מול המערכת הזאת".

רז קינסטליך ומשפחתו, מצביע בקלפי בראשון לציון 13 בנובמבר 2018. (צילום: מטה רז קינסטליך),
דוד שנלחם מול גולית. קינסטליך, היום/(צילום: מטה רז קינסטליך)

גם צור וקינסטליך ניהלו קמפיין הכפשות אחד נגד השני. צור הציג את יריבו כצעיר חסר אחריות שלא מסוגל לנהל מערכת עירונית, ומנגד קינסטליך הדגיש את החשדות בפלילים שמצוי בהם ראש העיר המכהן. קינסטליך הסביר כי "אם תקחי פה את הטלפונים של האנשים ותראי מסרונים אני שלחתי וכמה מסרונים שקריים הוא שלח, תראי שהוא שלח יותר. הקמפיין המכפיש הזה שהוא יצר הצליח לגרום לכיעור בחירות אמיתי. אני מאמין שהציבור יגיד את דברו ואנחנו נעשה מהפך".

מקסים בביצקי, חבר מועצת העיר שנבחר בבחירות האחרונות וחבר לרז קינסטליך, אמר כי להערכתו אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים. לדבריו, "אנשים גם עובדים וגם נמאס להם מהבחירות ומהלכלוך וההכפשות סביב המועמדים. זה אומר ששולחים הרבה פייקים במהלך היום, שקרים ומסרונים וזה מאוד מעצבן את האנשים והבוחרים. המצב הביטחוני לא הגיע לראשון לציון, והוא גם לא הסיבה שאחוז ההצבעה יהיה נמוך". בביצקי הדגיש כי הוא "מאמין שרז ינצח בבחירות ב-57%, לפי התחושה ולפי הסקרים הפנימיים".

דב צור הגיע להצביע בראשון לציון 13 בנובמבר 2018. (צילום: מטה דב צור),
"עברתי פרשה לא נעימה שמלווה אותי". צור, היום/(צילום: מטה דב צור)

בצדה השני של העיר, יניב תושב ראשון לציון סיפר ביציאה מהקלפי כי הוא בחר "בדובלה". לדבריו, "הצבעתי לדובלה כי התרשמתי ממנו בחוג בית והבנתי עד כמה הוא פעיל ובקיא בעיר". כשנשאל על החשדות לפלילים שאופפות את ראש העיר ענה יניב: "כאדם שמגיע מחקירות, חשוד לא אומר כלום. אדם חף מפשע, אז תוכיחו."

ראש העיר צור הגיע כמה דקות לאחר מכן בקריאות עידוד, אך יש גם מי שדואג לצעוק לו שהוא מושחת. "שמעתם את האנשים מסביב, אנחנו מרגישים טוב ומאמינים שננצח", אמר. "אני חושב שאחוזי ההצבעה נמוכים - זה סיבוב שני, טווחי זמן ההצבעה קצרים, אנשים עובדים זה קשה יותר". על השאלה כיצד ראש עיר ותיק כמוהו השיג רק 30% ולא הצליח לנצח בסיבוב הראשון ענה כי "יש ראשי ערים ותיקים כמו מוטי ששון בחולון שהגיע ל-41% וחולדאי שניצח עם 45% ואני עוד עברתי פרשה לא נעימה שמלווה אותי".

לטענתו, מי שניהל קמפיין מלוכלך היה קינסטליך ולא ההפך, "הוא יכול לטעון מה שהוא רוצה מי שהעלה תמונות שלי במעצר לא יכול לטעון לקמפיין מלוכלך. אם לא הייתה את הפרשה הזו (חשדות לשחיתות, ד.י), עכשיו אף אחד לא היה מתמודד מולי עכשיו".

בת ים: ברוט מגייס את הפוליטיקאים, לחיאני מנהל את הקמפיין של בכר

לקראת שעות הערב בבת ים הקלפיות תפסו תאוצה של תושבי העיר שהגיעו להצביע. בכניסה לאחת הקלפיות עמד צביקה ברוט, מועמד הליכוד שתפס כותרות לאחרונה כאשר כל חברי הסיעה הביעו בו תמיכה, למעט אחד ראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן את תמיכתו לראש העיר יוסי בכר. ברוט לחץ ידיים, עשה סלפי עם ילדים, מחבק קשישות ומנשק תינוקות. אנשים עוברים ברחובות עם מכוניות וצועקים לו 'חולים עלייך צביקה ברוט, אתה ראש העיר שלנו'".

יואל בן 55, תושב בת ים, יצא מהקלפי וצעק למועמד: "אני הצבעתי לך צביקה ברוט". יואל אמר כי המועמד " נולד בבת ים, שייך לבת ים ויעשה רק טוב לבת-ימים. היום זה שלטון קומבינות, זה לא בכר מתמודד זה לחיאני. הכניסו את בת ים לסחרור כלכלי שאנשים לא יודעים מה קורה פה. כשמגיע החורף כל העיר הצפות. חמש שנים היית ראש עיר, מה עשית? צביקה יביא את השינוי ביחד עם כל החברים הטובים שרוצים את טובת העיר. בעזרת השם צביקה יקים קואליציה נקייה לטובת בת ים ולא יהיה פה יותר תן לי ושמור לך".

צביקה ברוט וגדעון סהר. מערכת וואלה! NEWS
זכה לתמיכת הליכוד, למעט נתניהו. ברוט וסער, היום/מערכת וואלה! NEWS

הפוליטיקאי גדעון סער ליווה את ברוט בקלפיות. לקראת שעות הערב גם השר להגנת הסביבה וירושלים זאב אלקין התגייס כדי לשכנע מצביעים להצביע לברוט. "אני מרגיש טוב, מעולה, הרחוב אומר טוב אבל הקלפי קובע", סיפר ברוט. "אחוזי ההצבעה יחסית גבוהים, אבל זה יהיה נס אם נגיע ל-30%. הבעיה פה שהמשפחה של לחיאני השתלטה על כל הקלפיות והשטח".

תושבים החלו להתקבץ סביב ברוט, וסיפרו לו שהתפללו עבורו. למרבה ההפתעה הגיעה גם מי שהייתה המטפלת שלו: "כבר כתינוק ידעתי שהוא יהיה משהו גדול, אני כל כך שמחה בעבורו" אמרה אסתר בת ה-80. ברוט בתגובה מבקש שירימו טלפונים לחברים שלהם ויגייסו אותם לצאת מהבית ולהצביע בשל אחוז ההצבעה נמוך.

יוסי בכר, ראש עיריית בת ים, הגיע בשעות הצהריים להצביע יחד עם בת זוגתו. בכר הסתובב ברחבי העיר וניסה לגייס את קולות התומכים. בקלפי רמות נשמעו הקולות "יוסי ראש העיר, יוסי ראש העיר" שקיבלו אותו וחיבקו אותו. "זה לא היה לאורך כל היום", תיאר בכר. "לפני כן הייתי בבית ספר 'גורדון' ושם פעילים של ברוט קיללו אותי, אז הרחקתי את הבנות שלי משם." הוא טוען כי הוא אופטימי, למרות שלדבריו המטה היריב עשה לו הרבה התרגילים של זיופים: "לאורך כל היום הייתי צריך להתמודד מול ועדת הבחירות. הם שלחו לתושבים כל מיני פייק ניוז שאומרים שאני נגד חיילי צה"ל. זה פשוט גועל נפש, להגיע לתקופה כזאת רגישה ולשלוח כזאת הודעה לתושבי בת ים".

יוסי בכר ורעייתו מצביעים. מערכת וואלה! NEWS
מעריך שיזכה אם לא יהיו זיופים. בכר ורעייתו, היום/מערכת וואלה! NEWS

לדבריו, הקמפיין של יריבו היה אגרסיבי, מכפיש ובוטה. "מה זה הדבר הזה? זה פשוט דוחה, אחד הקמפיינים הכי מגעילים שראיתי, לא נחשפתי לקמפיין כזה מבזה", אמר. "זאת בושה שברוט משתמש בכזה קמפיין בשביל לנצח". בכר העריך כי אם לא יהיו זיופים הוא ינצח בבחירות ויזכה בקדנציה נוספת. שנשאל לגבי הטענות כי ראש העיר לשעבר שלומי לחיאני מנהל לו את הקמפיין ענה כי "זה קשקוש, אין להם מה להגיד, מה זה שלומי לחיאני מנהל את הקלפיות? הוא הולך ברחוב ונלחם עבורי בדיוק כמו שאליהו ששון בעל האינטרס הולך ברחובות ודואג לצביקה ברוט".

על התמיכה של נתניהו בו אמר בכר כי "ביבי תמך בי, תומך בי ויתמוך בי. הוא לא שינה את היחס שלו לרגע, כולל הלחץ של ביטן וחבריו. לטובת ביטן וחברי המפלגה לא עומדת דאגת הליכוד, אלא אינטרסים אישיים שאני לא רוצה לפרט אותם. אבל זה לא מזיז לי, אני רץ בעיר, אוהב את תושבי בת ים, ואני גאה בתמיכה של ביבי בי. הוא יודע מה טוב לעיר והוא יודע מה עשיתי לעיר, זה מראה שיש לו אישיות והוא איתן בדעתו והוא לא מתקפל בפני השרים".

(עדכון ראשון: 21:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully