וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לחוק: ראש עיריית ר"ג השתמש במשאבי העירייה לקידום בחירתו

12.11.2018 / 18:50

בניגוד לחוק, השתמש ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר במשאבי העירייה לעידוד בחירתו מחדש. הדבר כלל הפצת מיילים להצבעה עבורו, הכפשת מועמדים על ידי בכירים בעירייה והופעה שאורגנה עבור ותיקי העיר ביום הבחירות. מלשכת זינגר נמסר: בכירה בעירייה עובדת עבור כרמל שאמה

צילום: שי מכלוף, רוני כנפו, שלומי כהן, עריכה: איתי עמרם

ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר השתמש בניגוד לחוק בעובדי העירייה לטובת בחירתו לראשות העירייה - כך קבעה מנכ"לית ועדת הבחירות במשרד הפנים. הפעולות כללו בעיקרן שימוש במשאבי העירייה לטובת ראש העיר, כגון מיילים המעודדים להצביע עבורו, קריאה לפעילים להגיע ולעשות טלפונים, השתתפותו של ראש העיר בישיבות קמפיין ובכתיבת פוסטים ורעיונות לתגובות, והתערבות של סמנכ"ל העירייה ומנהלי מחלקות בעירייה במערכת הבחירות.

הבחירות בסיבוב הראשון לראשות העיר רמת גן כללו מאבקים, הכפשות, ביטויים קשים ויש שיאמרו שקריים. ועדת הבחירות קנסה פעמיים את ראש העיר המכהן זינגר וביקרה אותו על התנהלותו, בראשונה על הקמפיין שהפיץ בו תיאר את כרמל שאמה הכהן ואת אביו כאנשי משפחת פשע - אותו בית המשפט הורה להסיר.

בפעם השנייה תבע זינגר את שאמה על כך שהוא משתמש בתואר אביר איכות השלטון, תואר אותו קיבל בעת שהיה יו"ר וועדת הכלכלה - השופט ביקר את זינגר וקנס אותו בעשרת אלפים שקלים.

ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
"החוק אוסר על שימוש במשאבי ציבור לצרכי תעמולה, זאת בכדי לשמור על שיוויון בין המועמדים", ראש העיר המהכהן ישראל זינגר/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

כעת נחצה גבול נוסף במערכת הבחירות, כאשר מטהו של ישראל זינגר עבר על חוק תעמולת הבחירות, כשעובדי העירייה הבכירים ביותר, החל מסמנכ"ל העירייה ועד לאנשי הלוגיסטיקה והמדיה, התערבו במערכת הבחירות לטובת הקמפיין של זינגר, זאת כדי להמריץ את העובדים להצביע לו.

מהודעות מייל והתכתבויות פנימיות שהגיעו לידי וואלה! NEWS ניתן לראות כיצד התערבו בכירים בעירייה באופן בוטה במערכת הבחירות לטובת ישראל זינגר. על פי חוק תעמולת הבחירות, לראש עיר או לכל מועמד מטעמו חל איסור להשתמש במשאבי העירייה, לרבות בעובדי העירייה לטובת תעמולת הבחירות. על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה חובה על כל עובדי הרשויות לשמור על תדמית ניטרלית שאינה משעובדת להשקפה פוליטית מוגדרת, ושמעשיהם או התנהגותם לא יתפרשו כאילו נועדו לקדם אינטרס של רשימה כלשהי או מועמד מסוים. יתרה מכך, שימוש במשאבי העירייה או בעובדים היא בגדר בזבוז כספי ציבור.

במקרה אחד בו נשלח מייל מצד רחמים שלום, מנהל מחלקת לוגיסטיקה בעירייה, בתפוצה רחבה לכלל עובדי העירייה נכתב כי לאור העשייה הגדולה בחמש שנים האחרונות של העירייה, מדובר בבחירות גורליות ועל כן יש לצאת ולהצביע. "ביום שלישי הקרוב עתידות להיערך בחירות שיקבעו את גורל העיר בחמשת השנים הקרובות. דומה שדווקא אתם אשר פועלים ללא לאות ומדי יום לקידומה וחיזוקה של עירנו האהובה ומודעים לתנופת העשייה בשנים האחרונות, מבינים את חשיבות הדבר", ועל כן מבקש אותו בכיר בעירייה לצאת ולהצביע עבור זינגר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בדיקה. מערכת וואלה! NEWS
מייל מרחמים שלום, מנהל מחלקת לוגיסטיקה בעירייה, המעודד להצביע לזינגר/מערכת וואלה! NEWS

מלבד אותו מייל, תמונות שהגיעו לידי וואלה! NEWS ממחישות כיצד מנהלים מוכרים בעירייה מקיימים ישיבות מטה בחירות עם מנהל הקמפיין של זינגר' נדב אברמוביץ'.

בהתכתבויות מתוך קבוצה פרטית שנקראת "צוות רמת גן תגובות", מתפעלים מנהלי מחלקות בעירייה את קמפיין הבחירות של זינגר. כך למשל, כותב אודי לבון מנהל מחלקת הפרסום בעירייה לחברים בקבוצה, אילו פוסטים ותגובות להעלות. במקרים אחרים הוא מנסח פוסטים בעצמו או עורך גרפיקה לתמונות שעל תומכי זינגר להפיץ. יתרה מכך, הוא מנסח גם פוסטים שעולים בעמוד הפוליטי של זינגר ולא בעמוד העירייה. "חברים אתם תגיבו בקבוצות שכרמל יוצא במחולות והודעות דרמטיות ואנחנו וזינגר חותמים עם כל השאר. ליעד וש"ס לא מייצגים את רמת גן".

קמפיין של זינגר נגד שאמה. מערכת וואלה! NEWS
קמפיין ההכפשה של ישראל זינגר כנגד המועמד כרמל שאמה הכהן, בו טוען כי שאמה ואביו שייכים למשפחת פשע/מערכת וואלה! NEWS

בהודעה אחרת שנשלחה על ידי אמנון בוץ' סמנכ"ל העירייה, הוא כותב לחברי הצוות של זינגר כי בשל מזג האוויר הוחלט כי אחרי שיגיעו האנשים לשטח יש לבטל את הסיור בצפון העיר, והוא קורא לכל המתנדבים והפעילים להגיע למטה של זינגר ברחוב הבונים, בכדי לעשות טלפונים, "חוזרים לטלפונים, טלפונים". בתגובה לכך משיבה לו אביבית נמרודי, חברה ברשימה של זינגר, "חברים, הסיור מן הסתם בוטל - מי שיכול, יבוא למטה ברחוב הבונים 6 לעשות אתנו טלפונים".

בחירות ברמת גן צילומי מסך על התערבות עובדי עירייה במערכת הבחירות של ראש העיר. צילום מסך
אמנון בוץ' סמנכ"ל העירייה קורא למתנדבים לבוא ולעשות טלפונים/צילום מסך

בהתכתבות נוספת כותב ירון שמואלי, מנהל הפארק הלאומי, רעיונות לתגובות על הפוסטים של כרמל שאמה, "אמרת כרמל סכנה, אמרת פוליטיקה חדשה", "הצעירים בעיר חשבו שיש להם עתיד, כנראה לא אתך - אין לך קילומטר אחד של עשייה".

בהודעה ששלח לבון, מנהל מחלקת הפרסום בעירייה, הוא מעביר פוסטים של מתמודדים אחרים עם כיתוב שערך ומבקש שיפיצו אותם. באחת מהדוגמאות הוא משתמש בפוסט של ליעד אילני, אחד המועמדים שחבר לכרמל שאמה, וכותב מעליו "ליעד קנו אותך".

בחירות ברמת גן צילומי מסך על התערבות עובדי עירייה במערכת הבחירות של ראש העיר. צילום מסך
ירון שמואלי, מנהל הפארק הלאומי, מעלה רעיונות לתגובות על הפוסטים של כרמל שאמה/צילום מסך
בדיקה. מערכת וואלה! NEWS
אודי לבון, מנהל מחלקת הפרסום בעירייה, מעביר פוסטים של מתמודדים אחרים עם כיתוב שערך ומבקש שיפיצו אותם/מערכת וואלה! NEWS

מלבד התערבות העובדים, החליטו בעירייה כי ביום הבחירות יקיימו לאנשי הגיל השלישי הופעה חינמית של דורית ראובני, חנן יובל ואורי הרפז בתיאטרון היהלום, ומשם יצאו להצביע. בהודעה שנשלחה לתושבים הוותיקים בעירייה, הם הוזמנו להירשם להופעה במוקד העירוני. על פי חוקי וועדת הבחירות, גם אירועים חינמיים בדמות הופעות הינם אסורים, שכן למימון של הופעה יש השלכה מידית על דעת הבוחרים.

בחירות ברמת גן צילומי מסך על התערבות עובדי עירייה במערכת הבחירות של ראש העיר. צילום מסך
ההודעה שנשלחה לתושבים הוותיקים בעירייה, בה הוזמנו להירשם להופעה במוקד העירוני/צילום מסך

במקביל לטענות נגד ישראל זינגר, טענות דומות הועלו גם נגד יריבו כרמל שאמה הכהן. בהקלטה שהגיעה למערכת וואלה! NEWS, נשמעת סיגל חורש, סגנית מהנדסת העירייה, שידועה בכך שקיבלה הגנה משפטית כחושפת שחיתויות,
מגייסת מתנדב למטה הבחירות של כרמל שאמה הכהן ואף משבצת אותו לאחת הקלפיות.

מנכ"לית וועדת הבחירות ה-21 לכנסת עו"ד אורלי הדס, הסבירה כי על פי חוק תעמולת הבחירות קיים איסור על שימוש במשאבי עירייה לרבות בעובדי עירייה לתעמולה, בהתאם לסעיף 2א'. "ניתן להגיש עתירה לפי סעיף 17א' לוועדת הבחירות המרכזית בהתאם לנוהל, ולהביא את כל הראיות לכך מול שופט", הסבירה. "החוק הזה למעשה אומר שאסור להשתמש במשאבי ציבור, כולל בעובדים שהם משאבי עירייה, לצרכי תעמולה - לא בעובד עצמו, לא בחדרים בהם הוא עובד ולא במכשור של העירייה".

הדס אף הסבירה את מהות האיסור, בכך שלראש עיר מכהן יש יתרון בלהפעיל עובד עירייה ומועמד מבחוץ לא יכול לעשות את זה. "ישנה פגיעה בשוויון בין המועמדים", אמרה. "זה כמו ששר בממשלה יעשה שימוש בעובדים במשרדו ובתקציביו לצרכי תעמולת בחירות שלו עצמו, והיו מקרים כאלה וזה נאסר. שימוש כזה נותן לו יתרון על מועמדים אחרים, שלא לדבר על בזבוז כספי ציבור לצרכי תעמולת בחירות. כל זה נועד לשמור על טוהר המידות בבחירות ועל השוויון בין המועמדים, שזהו עיקרון יסוד בכלל במערכת הבחירות".

עיריית רמת גן: "הנושא ייבדק"

מעיריית רמת גן נמסר כי "לאור העובדה כי ראש העיר נמצא שעות רבות במטה וממשיך לנהל את ענייני העיר גם משם, עובדי עירייה זומנו פעמים מספר לישיבות עבודה במקום, בכדי שניהולה השוטף של העיר לא ייפגע. בכל מקרה, הנושא ייבדק וככל שיימצא כי הטענות נכונות - הוא יטופל".

באשר לאירוע לגמלאים, אמרה העירייה כי היא "מקיימת אירועי תרבות חינמיים באופן תדיר ושוטף לאורך כל השנה, גם לגמלאי העיר. יובהר, כי האירוע אינו בעל אופי פוליטי וכי אין כל מניעה בחוק מלקיים אירועי תרבות עירוניים ביום הבחירות, ובלבד שאינם כוללים תכנים תעמולתיים.

ממשרד הפנים נמסר: "אסור לעובד עירייה לקחת חלק בתעמולת בחירות. פעילות למען מועמד נחשבת לתעמולת בחירות האסורה עפי החוק".

מצד הדוברת של ישראל זינגר נסמר כי "כזכור, ישראל זינגר הוא ראש העיר רמת גן המכהן ולכן עליו להמשיך ולפעול כראש עיר על כל המשתמע מכך לרבות פגישה עם עובדים בכירים בעירייה. כל נסיון לצייר זאת ככפיה או כעבודה עבור המטה מהווה מבחינתנו פגיעה מיותרת בשמו הטוב ועיוות המציאות עד כדי חיסול חשבונות בדקה ה-90. צר לנו שכרמל בשיטותיו ממשיך לאיים על עובדי העירייה ולהטיל עליהם מורא. כל זאת ועוד נוכח הקלטות וראיות חד משמעיות שהועברו לידכם לפיהם עובדת בכירה, סגנית מהנדס העיר שהובטח לה תפקיד כפי שעולה מההקלטה, מנהלת את מטה המתנדבים של כרמל שאמה עצמו. פעם נוספת נציין הפוסל במומו פוסל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully