וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת העובדים הסוציאליים נגד האלימות: יו"ר האיגוד נעצרה

כאלף עובדים סוציאליים הפגינו מול קריית הממשלה בתל אביב ובכניסה לירושלים, תחת הכותרת "עו"סות סוף לאלימות": "אנחנו כאן כדי להתריע על המצב העגום של היעדר הגנה". המפגינים חסמו כבישים בשתי הערים. מתחילת שנת 2018 נרשמו 159 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים

עריכה: מתן חדד

מאות עובדים סוציאליים מפגינים היום (שני) מול קריית הממשלה בתל אביב ובכניסה לירושלים במחאה על אירועי התקיפה האחרונים נגד עובדים סוציאליים, תחת הכותרת "עו"סות סוף לאלימות". במהלך ההפגנות חסמו העובדים את צומת הרחובות קפלן ובגין בתל אביב וכן את הכניסה לירושלים בסמוך לגשר המיתרים.

מפגינה אחת - ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים והסציאליים - נעצרה בתל אביב. גורמים במשטרה אומרים כי מעצרה גרם למבוכה רבה במשטרת תל אביב וכי פיקוד המחוז התנגד למעצר. חרמוני שוחררה ללא כל תנאי.

אתמול פתחו העובדים הסוציאליים בעיצומים במחאה על מקרי התקיפה. עם זאת, אגף התקציבים במשרד האוצר הורה לשלטון המקומי שלא לאפשר תשלום שכר על יום השביתה שהכריזו עליו העובדים הסוציאליים בטענה כי מדובר בשביתה לא חוקית.

חני, עו"סית העובדת במרכז הארץ אמרה לוואלה! NEWS כי "אנחנו כאן כדי להתריע על המצב העגום של העו"סים מבחינת היעדר הגנה. באנו להגיד שאנחנו רוצים לעשות את העבודה שלנו בצורה בטוחה, בלי שיבואו אנשים במצב שאי אפשר לעזור להם. זה לא מכבד אותם ולא אותנו, זה לא נעים שאנשים באים ותוקפים, זה מסוכן, זה מפחיד והגיע הזמן לשנות את זה: שישקיעו משאבים כדי לדאוג לבטיחות ולבטחון של העובדים".

עוד בוואלה! NEWS:
"המעשה שלא יפורסם וראוי להערכת כולנו": הקרב ההירואי של סא"ל מ'
הכוח נחשף וחולץ תחת אש: כך השתבשה הפעולה החשאית בעזה
העיקר שכספי הסיוע הועברו: כשחמאס החליט לבלוע את הגלולה הישראלית

הפגנת העבודים הסוציאלים. דנה ירקצי
ההפגנה בתל אביב, היום/דנה ירקצי
הפגנת העובדים הסוציאלים בגשר המיתרים ,נובמבר 2018. רוני כנפו
ההפגנה בירושלים, היום/רוני כנפו

יפעת, עו"סית במרכז לשלום המשפחה בנתניה, הגיעה אף היא להפגנה ואמרה כי "אפשר לומר שאין מספיק תקנים, הביקוש גבוהה מההיצע. זה מייצר זמני המתנה ארוכים, רמת המוגנות בעבודה נמוכה, אנשים מגיעים לקצה ועד שהם כבר מקבלים שירות הם מגיעים מלאים וטעונים".

מקרה התקיפה האחרון נגד עובדים סוציאליים התרחש רק בשבוע שעבר: ביום חמישי תקפה מטופלת של משרד הרווחה עובדת סוציאלית בבית דגן באמצעות פטיש. המקרה המדובר התרחש בזמן שהעובדת הסוציאלית נכנסה לרכבה. בתה של התוקפת נלקחה ממנה עקב הפרעת אישיות ממנה היא סובלת, וזו ניפצה את רכבה של העובדת עם פטיש וניסתה לחנוק אותה. ברגע של היסח דעת הצליחה העובדת הסוציאלית להימלט, ובהמשך התוקפת נעצרה.

מירה, עובדת סוציאלית בגבעתיים, אמרה כי "לא ייתכן שאנחנו נעבוד בתנאים של משכורת רעב ונטפל במקביל באנשים במצוקה - ומרוב שהם במצוקה לא תהיה לנו הגנה. לא ייתכן שיש כסף למטוס של ראש הממשלה ואין כסף לשלם לנו משכורת נורמלית. אנחנו עובדות עם משכורת מגוחכת בתנאים פיזים ירודים, יש עלינו עומס מאוד גדול, ובגלל שיש משכורת נמוכה יש מאות תקנים של עובדים ואף אחד לא רוצה לאייש אותם. אז אנחנו עובדות בעומס גדול, ואנשים לא מקבלים מספיק יחס שהם מרגישים שהם ראויים לו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעצרה של ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) המשתתפת בהפגנה אמרה כי "במקום לבוא ולעזור לעו"סים, שעומדים בקו החזית החברתית של מדינת ישראל, הממשלה מתעלמת מהם. לפני חצי שנה ח"כ אלי אללוף יו"ר ועדת העבודה והרווחה אמר לכם, העובדים הסוציאליים, לעשות חשבון נפש. מי שצריכה לעשות חשבון נפש זו המדינה, שמפקירה את העובדים הסוציאליים. אסור לוותר בקרב הזה". לדבריה, "במקום להעביר 60 מיליון שקלים לטובת אסתטיקה במטוס ראש הממשלה, צריך לדאוג לעו"סים: להעלות את המשכורות, להוסיף תקנים, להוסיף שומרים ולא להרפות עד שתשיגו את המטרה".

מתחילת השנה: 159 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים

לידי וואלה! NEWS הגיעו נתוני משרד הרווחה על מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים השנה: מתחילת חודש ינואר דווחו 159 מקרי אלימות נגד עובדים סוציאליים - והשנה עוד לא נגמרה. 109 אירועים גררו בעקבותיהם תלונה במשטרה. אירועי האלימות שהתרחשו השנה מפולחים בנתונים לפי הרקע: 33 אירועים התרחשו כאשר עובדים סוציאליים הפעילו את חוק הנוער. 13 מקרי אלימות התרחשו בעת דחיית סיוע חומרי, 17 במקרים של סדרי דין-אישות, 12 במקרים של התערבות טיפולית, 11 אירועים במקרים של חילוקי דעות ביחס לתוכנית טיפול, שמונה אירועי אלימות במקרים של סיוע שלא במסגרת השירות למחלקה, שמונה אירועי אלימות במקרים של התערבות במסגרת החוק, 14 אירועי אלימות במקרים של תלונה על טיב השירות ומקרה אלימות אחד במקרים של סידור בקהילה. ב-42 לא תואר הרקע והם נרשמו תחת ההגדרה "אחר". לשם השוואה, בשנת 2016 נרשמו 180 מקרי אלימות כלפי עובדים סוציאליים, בהם איומים, ירי ושיימינג ברשתות החברתיות.

מרבית אירועי האלימות התרחשו באזור תל אביב (58 מקרים), בחיפה נרשמו 48 מקרים, בירושלים 37 מקרים, ובמחוז הדרום 16. עוד עולה מהנתונים כי 70 מאירועי התקיפה היו איומים מילוליים נגד עובדים סוציאליים, 48 מתוכם הפרעות סדר, 12 מקרים של פגיעה פיזית בעובד, תשעה מקרים של פגיעה מילולית בעובד, חמישה מקרי פגיעה ברכוש פרטי, שלושה פגיעה ברכוש המחלקה, ארבע מקרי שיימינג ופרסום פרטים אישיים ברשת, מקרה אחד הוגדר כהכפשה ומקרה נוסף כפגיעה עצמית. חמישה מקרים הוגדרו "אחר".

(עדכון ראשון: 11:51)

הפגנת העובדים הסוציאלים. דנה ירקצי
ההפגנה בת"א, היום/דנה ירקצי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully