וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח נחשף וחולץ תחת אש: כך השתבשה הפעולה החשאית בעזה

12.11.2018 / 6:28

כוח מיוחד של צה"ל חדר לעומק הרצועה במסגרת פעילות לאיסוף מודיעין, אך התגלה על ידי פעילי חמאס ובחילופי האש נהרג קצין בדרגת סא"ל וקצין נוסף נפצע בינוני. בצה"ל החל מרוץ נגד הזמן לחלץ את אחרון הלוחמים. הפלסטינים: ניסיון חטיפה של בכיר בזרוע הצבאית של חמאס

עריכת וידאו: ניר חן

קצין צה"ל נהרג בעזה - עדכונים שוטפים

- קצין צה"ל נהרג במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועה
- הכוח עמו נמנה הלוחם נחשף ע"י חוליית חמאס שפתחה באש
- כלי טיס סייעו בתקיפות מהאוויר ולחילוץ הכוח לשטח ישראל
- לוחם נוסף נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים
- הפלסטינים: 7 נהרגו, בהם בכיר בזרוע הצבאית של חמאס
- 17 רקטות נורו לשטח ישראל, שלוש מהן יורטו על ידי כיפת ברזל
- נתניהו השוהה בפריז, קיצר את ביקורו ויחזור הלילה לארץ
- ליברמן קיים התייעצות ביטחונית בקריה
- תנועת הרכבות בקטע שבין אשקלון לבאר שבע הופסקה

כוח מיוחד של צה"ל חצה אמש (ראשון) את גדר המערכת בגבול רצועת עזה לעומק השטח הפלסטיני מול אזור חאן יונס, כפי הנראה לביצוע פעולה מודיעינית לצורכי איסוף מידע. הפלסטינים מדגישים שהכוח חדר שלושה קילומטרים מהגבול באמצעות מכונית לפתח מסגד וניסה לחטוף בכיר בחמאס או להתנקש בחייו. מה שהיה אמור להסתיים בפעולה חשאית שלאחריה חוזר הכוח לשטח הישראלי, התפתח לאירוע מורכב מאוד בניגוד לתכנית שהסתיים במותו של קצין צה"ל, סגן-אלוף מ', ובפציעתו של קצין נוסף.

הכוח הצה"לי נחשף על ידי כוח של חמאס שפתח לעברו באש. כפי הנראה ממכת האש הראשונה נהרג קצין צה"ל וקצין נוסף נפצע באורח בינוני. הכוח השיב באש והרג שבעה מחבלים פלסטינים, בהם בכיר אחד לפחות. מאותו הרגע החל מרוץ נגד הזמן כדי לחלץ את כוח הלוחמים מהשטח הפלסטיני ובחסות הלילה החל הצבא לבצע ירי כדי לחפות על נסיגתם לשטח הישראלי. בשעות הערב המאוחרות הסתיימה הפעולה. מדובר בפעולה שמאושרת על ידי הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ולאחר מכן על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו במיוחד בשל הרגישות האזורית והנפיצות מול חמאס.

פינוי הפצועים בתקרית בדרום לבית החולים סורוקה - 11/11/18. מערכת וואלה! NEWS
המסוק שפינה את הקצין הפצוע לבית החולים סורוקה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

הפעולה שנחשפה אתמול הייתה אמורה להיות חשאית. במילים אחרות להתחיל בשקט ולהסתיים בשקט מבלי שהצד הפלסטיני ידע על כך. ניתן להעריך כי פעולות מורכבות מסוג זה מתרחשות יותר מפעם אחת בשנה כדי להביא את המידע הרגיש ביותר על האויב ולהיערך לתרחישים הקיצוניים בזירה הפלסטינית לפי הגישה: אם אתה מעוניין לצפות פני עתיד עלייך לפעול במגרש של האויב כדי להבין מה הוא מתכנן. ברוח מדיניות זו, עלייך לייצר עבור צמרת מערכת הביטחון והדרג המדיני כמה שיותר אופציות לפעולה בשטח האויב. כאמור, ישראל לא הצליחה לייצר מנופי לחץ על החמאס כדי לסלול את הדרך לעסקה אפשרית להשבת גופות הלוחמים: אורון שאול והדר גולדין, ושני האזרחים הישראלים שחצו על דעת עצמם את הגבול לשטח הפלסטיני ומוחזקים בידי חמאס.

כלי רכב שבו הפלסטינים טוענים שכוח צה"ל עשה בו שימוש,נומבבר 2018. -, צילום מסך
רכבו של הכוח המיוחד של צה"ל שנבזז על ידי הפלסטינים, רצועת עזה, הבוקר/צילום מסך, -

כדי לאפשר זאת עלייך להשיג מידע מודיעיני קריטי, זו הייתה הפעולה הלילה. לשם כך נבחר כוח מיוחד שככל הנראה היה מגוון בלוחמים ומפקדים נבחרים מאוד שביצעו אינספור פעילות כדי לדייק את המשימה ולקבל עליה את האישורים המתאימים. מפקד פיקוד הדרום האלוף הרצי הלוי ומפקד אוגדת עזה תת-אלוף אליעזר טולדנו, שהפעולה בוצעה תחת פיקודם ובגזרתם, הם מפקדים בעלי ניסיון רב בתחום הפעילות החשאית שלבטח פיקדו מהחמ"לים על המשימה בזמן אמת.

מחבלים שנהרגו בחילופי האש עם כח צה"ל בדרום רצועת עזה. מערכת וואלה! NEWS
מחבלי חמאס שנהרגו בחילופי האש עם צה"ל, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

ניתן להעריך כי מיד לאחר מכן החלו שיחות טלפון מול המצרים כדי להרגיע את השטח ולמנוע הסלמה. באותה נקודת זמן החל חמאס לבצע ירי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. במקביל פרסם את פרטי האירוע באופן שמהלל ומשבח את לוחמיו על כך שמנעו חטיפת מפקד בכיר על ידי כוח של צה"ל. למרות הפרטים שהתפרסמו, בצה"ל מעטו לשתף מה באמת התחולל בעומק השטח הפלסטיני למעט קביעה כי הפעולה הייתה אמורה להסתיים בצורה שקטה.

אי אפשר להתעלם מהתוצאות הקשות של הפעולה ויש בה בכדי להעיד על המתח ששרוי בין הצדדים ועל המחיר שעשויה לגבות מערכה מהצד הישראלי, אם תתפתח. נכון להעריך כעת כי חמאס לא מעוניין במלחמה עם ישראל, אך כן היה רוצה לנקום על מות מפקד בכיר כמו מפקד גדוד חאן יונס, ולשדרג את היקף ההישגים שניתן לגבות מישראל בשם השקט היחסי והחזרה לשגרת האזור שמסתכמת באלימות וטרור על הגדר ולא בעומק השטח הפלסטיני. בשלב הזה נוקט פיקוד הדרום בפעולות מנע כדי לסכל פעולות נקמה אפשריות. המטה הכללי מכין את הצבא לכלל האפשרות של הידרדרות, שכרגע נדמה שחמאס לא מוביל אליהן. מתגובה נקודתית והגנה ועד למערכה אם תתפתח. אפשר להעריך שמסרים ברוח זו הועברו לידי חמאס באמצעות המצרים ומתווכים נוספים.

חסימות בעוטף עזה , נובמבר 2018. שי מכלוף
חסימת כבישים ביישובי עוטף עזה, הבוקר/שי מכלוף
חסימות בעוטף עזה , נובמבר 2018. שי מכלוף
עוטף עזה, הבוקר/שי מכלוף
פלסטינים ליד בנין שהופגז על ידי צהל בעזה, נובמבר 2018. רויטרס
אחת הזירות שנפגעו במהלך תקיפת צה"ל ברצועת עזה, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully