וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחד עם הימין הקיצוני: הנהגת פולין ציינה 100 שנות עצמאות במצעד בוורשה

11.11.2018 / 20:29

כ-200 אלף איש השתתפו באירוע, בהם גם ארגונים לאומניים שקראו נגד האיחוד האירופי. על אף שהשנה נעדרו הכרזות הגזעניות שהיו אשתקד, מתנגדי הממשלה הלאומנית מאשים אותה בחבירה לקיצוניים

עריכה: ניב מעוז

ההנהגה הלאומנית של פולין השתתפה היום (ראשון) במצעד לציון מאה שנות עצמאות בבירה ורשה, יחד עם כ-200 אלף איש נוספים, בהם גם ארגוני ימין קיצוני ופעילים ניאו-פשיסטים מאיטליה.

חלק מהצועדים צעקו "די לאיחוד האירופי", שמבודד את הממשלה בוורשה בשל מה שהוא רואה כפגיעה במוסדות שלטון החוק, אך השלטים הגזעניים שנראו בשנה שעברה נעדרו מהמצעד האחרון.

מפלגת חוק וצדק (PiS) השלטת מואשמת על ידי מתנגדיה בעידוד מהצד ארגונים פשיסטיים ואנטישמיים, אך היא מכחישה זאת. ראשיה צעדו במרחק מה מהקבוצה המרכזית כדי להתרחק מכל סממנים של לאומנות גלויה.

"תודה שהגעתם לכאן, למען פולין, והבאתם את הדגל הלבן והאדום שעבורו שפכו אבותינו, סבינו וסבי רבנו את דמם", אמר הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון. "יש מקום לכולם מתחת לדגלים שלנו".

לקריאה נוספת
עצרת ענק של הימין הקיצוני בפולין: "אירופה לבנה"
סירוס בתי המשפט ושליטה על התקשורת: פולין שוקעת אל תוך דיקטטורה

צועדים אוחזים באבוקות במצעד לציון מאה שנות עצמאות פולין בבירה ורשה, 11 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
"גאווה לאומית". מפגינים אוחזים באבוקות במצעד בוורשה, היום/רויטרס, רויטרס

כמה מאות מטרים מאחורי נציגי הממשלה, החזיקו המשתתפים כרזות שבהן נכתב: "אלוהים, כבוד, מולדת" וירו זיקוקים אדומים. כמה מהם קראו: "גאווה, גאווה, גאווה לאומית" ו"פולין צריכה להיות לאומית ולא אדומה או בצבעי הקשת", בהתייחסותם לדגל האדום של ברית המועצות ולסמל הגאווה.

ראשת עיריית ורשה פעלה כדי לאסור על צעדת ימין קיצוני שנערכת ב-11 בנובמבר מדי שנה במשך כמעט עשור, אך בית המשפט דחה זאת. בשיחות של הרגע האחרון, הסכימה הממשלה עם לקיים אירוע משותף לציון מאה שנה מאז הכרזת העצמאות של 1918 של פולין, שחולקה במאה ה-18 על ידי רוסיה, אוסטריה וגרמניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צועדים מניפים כרזות של דמויות היסטוריות במצעד לציון מאה שנות עצמאות פולין בבירה ורשה, 11 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
מפגינים אוחזים בכרזות גדולי האומה במצעד בוורשה, היום/רויטרס, רויטרס

בשנה שעברה נראו במצעד הימין הקיצוני כרזות גזעניות כמו "דם טהור, מוח צלול" ו"אירופה תהיה לבנה או לא מיושבת". סיסמאות אלו עוררו דאגה בנוגע להתחזקות שנאת הזרים בפולין, בתקופה שבה גם מדינות אירופיות אחרות מתמודדות עם תחיית של הימין הקיצוני.

מאז חזרתה לשלטון ב-2015, מפלגת השלטון ראתה את פולין מבודדת יותר ויותר באירופה, בטענה שהיא נוטה לעבר שלטון סמכותני. היא מבטיחה קידום ערכים קתוליים ופטריוטיים בחיים הציבוריים ומעורבות גדולה יותר של המדינה בכלכלה. היא ניצלה לטובה את התסכול מערכים ליברליים ומהרגש האנטי-ממסדי שחיזק מצביעי ימין קיצוני בחלקים אחרים של אירופה.

"זוכרים את הסיסמאות המבישות של צעדת 11 בנובמבר אשתקד?", אמר חבר הפרלמנט מרצ'ין קירווינסקי, ממפלגת המרכז. "שנה לאחר מכן, המארגנים שלהם נפגשים עם הנשיא ועם ראש הממשלה במקום עם תובע", כתב אתמול בטוויטר. כמו כן, שגרירות ארצות הברית בוורשה פרסמה אזהרה ביטחונית לקראת הצעדה.

"המארגנים של מצעד העצמאות הם פטריוטים גדולים, בזמננו הנוער לא היה פטריוטי", אמרה טרזה רדזיקובסקה, גמלאית בת 70 ממרכז המדינה, שהשתתפה בצעדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully