וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקודה האחרונה של איזנקוט: הנהלים שימנעו את פרשת הצוללות הבאה

11.11.2018 / 11:37

בצה"ל החליטו לנסח פקודה לאיסור ניגוד עניינים במטרה למנוע מקצינים מצבים שבהם יקבלו החלטות העשויות להיטיב עמם. במסגרת התקנות, כל מינוי של אלוף-משנה ומעלה, טעון בחינת ניגוד עניינים, וכן יאסר קשר של חייל עם גוף אזרחי, שבו הוא מבקש לעבוד בעתיד

צילום: צלמי וואלה!NEWS, עריכה: איתי עמרם

ב-1 בינואר 2019 אמור להיות לצה"ל רמטכ"ל חדש, אביב כוכבי. עד אז, ב-50 הימים האחרונים לשירותו הצבאי, ימשיך רב-אלוף גדי איזנקוט לפקד על פעילות מבצעית רבה, גלויה כסמויה. אבל בתחום המינהלי חתם איזנקוט לפני חודשיים על הוראתו האחרונה, פקודת מטכ"ל 33.0148, איסור על ניגוד עניינים. עדכון זה לנוסח מיושן של האיסור נולד בעקבות פרשת הצוללות, אך תפח וכולל הבטים רחבים יותר, הנזכרים בפקודות מטכ"ל נוספות, ביניהם העסקת בנות ובני זוג של נספחי צה"ל ונציגיו בחו"ל והופעת חיילים כעדים בבתי משפט אזרחיים.

הפקודות נכתבו ביוזמת צה"ל, בלי להמתין לסיום חקירת המשטרה בפרשת הצוללות. הן גובשו בעבודת מטה בפרקליטות הצבאית ובאגף התכנון וחוללו מנגנון של ועדות ושאלונים. בין השאר, שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים שימלא אלוף ייבחן בידי ועדה מיוחדת, "ועדת האלופים", בראשות סגן הרמטכ"ל ובהשתתפות הפרקליט הצבאי הראשי - גם הם אלופים.

עוד בנושא:
אח"י שוחד: היום השחור של חיל הים - ושל אנשי סודו של נתניהו
גורם במשטרה: "תיק 3000 - קו פרשת המים של מערך הרכש הביטחוני"

רמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף אביב כוכבי 18 במרץ 2018. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
לאיזנקוט גישה מחמירה לקצינים שיושרתם מאותגרת. איזנקוט וכוכבי/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בתדרוכי המשטרה בעקבות השלמת החקירה בפרשת הצוללות ניכרו פערי מידע והבנה של החוקרים באשר לתקדימי שחיתות במערכת הביטחון. ההקבלה לפרשת קו 300 בשב"כ - בידוי וחיפוי - מפתה בגלל מספרו של התיק, 3000, אך שגויה לחלוטין. שום היבט בפרשת קו 300 אינו מופיע בתיק כלי השיט. ההקבלה הנכונה היא לעבודות העפר הקבלניות לצורך הקמת קו בר לב בתעלת סואץ ב-1969. בשני המקרים התקבלה, כדין אם גם למרות מחלוקת עניינית, החלטה ביטחונית בעלת משמעויות כספיות, והיו מי שניצלו אותה להתעשרות פרטית.

הקבלה אחרת היא לפרשת תת-אלוף רמי דותן, ראש להק ציוד בחיל האוויר, שהורשע בשוחד, במרמה ובגניבת מיליוני דולרים, כראש כנופיית קצינים ונגדים. בדומה למאמצים להנמכת העיסוק הפלילי והציבורי בפרשת דותן, פן ייפגעו יחסי חיל האוויר ומשרד הביטחון עם הממשל האמריקני, הושמעו סביב תיק 3000 חששות מפני פגיעה ביחסים עם ממשלת גרמניה.

עוד באותו נושא

פרשת הצוללות: ראיות לתיווך לשוחד נגד עו"ד דוד שמרון

לכתבה המלאה
תרגיל של שייטת הצוללות המדמה לוחמה בשטח האויב, 18 במאי 2017. דובר צה"ל
צוללת של חיל הים/דובר צה"ל

לאיזנקוט גישה מחמירה לקצינים שיושרתם מאותגרת. הוא ביטל מינויים והרחיק מהשירות מפקדים קרביים מצטיינים שנכשלו בענייני חוק, מוסר ומשמעת. כרמטכ"ל, שלא כמקובל, התנזר לחלוטין מביקורים במפעלי התעשיה הביטחונית, כדי למנוע שימוש בתמונותיו לצד מערכות נשק מתוצרת מארחיו לקידום מכירות.

לחיבור הנוסח החדש של הפקודה האוסרת על ניגוד עניינים גייס איזנקוט למילואים את האלוף ישי בר, פרופסור למשפטים ולשעבר מפקד גיס ונשיא בית הדין הצבאי לערעורים. בר נעזר באלו,-משנה יפעת תומר-ירושלמי, ראש מחלקת הייעוץ והחקיקה בפרקליטות הצבאית. משימתם: מניעה עתידית של מצבים שכיחים בצה"ל, כשקצינים בקבע מקבלים החלטות העשויות להיטיב עם מעסיקיהם האזרחיים, לאחר שחרורם, או כאשר קצינים המוצבים לתפקידים רגישים במילואים מייצגים תעשיות ביטחוניות, ישראליות או זרות.

ניסיון להדגיש קווים מטושטשים

הגבולות אינם ברורים, כי צה"ל נוהג לטעון שאחד מסודות כוחו, המאפשר גמישות, זריזות וחיסכון בזמן יקר, הוא השילוב ההדוק שבין המערך המבצעי, גורמי המחקר והפיתוח והתעשיות הביטחוניות, כאשר דגם מובהק הוא מהנדס ברפאל, באלביט או בתעשיה האווירית, רב-סרן במילואים, טייס אף-16 המשתתף מדי שבוע באימונים ובעת הצורך גם בגיחות קרביות.

הפקודה דורשת מחיילים, מפקדים ואזרחים עובדי צבא "להקפיד על התנהגות ראויה והולמת, כמתחייב ממעמדו הציבורי והממלכתי של צה"ל; לשמור על טוהר המידות, ולהימנע מלהעמיד את עצמם במצב של ניגוד עניינים, שעלול לפגוע באמון הציבור בצה"ל". ניגוד עניינים אישי מוגדר כ"מצב בו עניין עליו מופקד חייל בתפקידו הצבאי עלול להתנגש עם עניין אחר שלו, או של קרוביו (בן זוג; הורה, ילד, סב, נכד, אח, דוד או בני זוגם) או מקורביו (חברים ושותפים עסקיים)". בניגוד עניינים מוסדי ההתנגשות האפשרית היא עם "תפקיד צבאי או ציבורי אחר שהחייל ממלא".

אינפו - פרשת 3000. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - פרשת 3000/מערכת וואלה! NEWS

בין ניגודי העניינים האסורים: טובת הנאה ישירה או עקיפה, לחייל, לקרובו או למקורבו, מביצוע התפקיד הצבאי או מהשתתפותו בפעילות צבאית. טובת הנאה כלשהי שתצמח מביצוע התפקיד או מהפעילות הצבאית לגוף שהחייל הוא מבעליו (מחזיק לפחות בחמישה אחוזים מרווחיו, נכסיו או השפעה על מדיניותו ומינוי מנהליו), שותפיו או מועסקיו. קשרי עבודה של החייל או יחידתו עם גוף אזרחי, מעסיקו בהווה או בעבר; או שהחייל מבקש לעבוד בו לאחר שחרורו; או שהוא משתמש במידע שהגיע לידי החייל במסגרת שירותו הצבאי.

הפקודה אוסרת לתת לחייל היתר עבודה פרטית, אם ביצועה עלול לקלוע אותו למצב של ניגוד עניינים. בחינת ניגוד עניינים תתבצע לפי דיווח של חייל, או אם מפקדו חושש שיתעורר מצב כזה, או כתנאי לשיבוץ לתפקיד המחייב הליך יזום של בחינת ניגוד עניינים. כל מינוי של אלוף, תת-אלוף ואלוף-משנה, בקבע ובמילואים, טעון מעתה בחינת ניגוד עניינים, וכך גם תפקידים מסויימים בשירות סדיר (חובה וקבע) בדרגת סגן-אלוף ומטה, שסומנו כך במחלקת הארגון של אגף התכנון במטכ"ל.

הליך הבחינה נפתח במילוי שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים. החייל נשאל בו או יש לו, לבן משפחתו או למקורב אליו אינטרסים כלכליים או אחרים, העלולים להעמיד אותו במצב של חשש לניגוד עניינים במסגרת תפקידו הצבאי. אינטרסים כלכליים מוגדרים כעבודה כשכיר, כעצמאי, כקבלן או כיועץ; כהונה בתפקיד - בשכר או בהתנדבות - בתאגיד; מילוי תפקידים אחרים בשירות הציבורי; החזקת מניות או נכסים אחרים, כשניגוד העניינים נובע מההחזקה, השימוש או המכירה.

תמונות ארכיון- רמי דותן 17/03/1991. ראובן קסטרו
כראש כנופיית קצינים ונגדים. ראש להק אוויר לשעבר רמי דותן שהורשע בשוחד/ראובן קסטרו

בנוסף, מתבקש החייל לדווח על נושאים או פרטים אחרים שלדעתו עלולים להעמיד אותו בניגוד עניינים, ולציין אם ברצונו להטיל חסיון על פרטים מסויימים בהסדר ניגוד העניינים, מטעמי סודיות אישית, מסחרית או מקצועית, כדי להחריג אותם מהטופס שייחשף לפי חוק חופש המידע. חיילי מילואים מוסיפים לשאלון פירוט של תפקידיהם ועיסוקיהם בחמש השנים האחרונות.

נוסח השאלון דומה לטפסים שממלאים מועמדים לתפקידים ביטחוניים ואזרחיים בכירים בממשל האמריקני, לאחר הודעה על כוונה למנות אותם לתפקידים אלה ולקראת שימוע בוועדות הסינאט המוסמכות לאשר או לפסול את המינויים.

לאחר מילוי השאלון החדש בצה"ל, אמור לבחון אותו מפקדו של החייל, בדרגת אלוף-משנה לפחות (או תא"ל ואלוף לקצינים בדרגות אלה), ולהחליט אם מתקיים ניגוד עניינים, כללי או נקודתי; אם יש צורך בעריכת הסדר ניגוד עניינים; ואם הוא מעביר את ההחלטה לוועדה בצירוף המלצה להסדר, לפסילה משיבוץ בתפקיד או לפסילה מהמשך שירות בתפקיד.

עדכון הפקודה העוסקת בשליחויות קציני צה"ל לחו"ל נוקב בתנאים להעסקת בן זוגו של נספח צבאי או נציג אחר במשלחות ביטחוניות, בכפיפות לקצין. בין התנאים, בנסיבות מחסור במועמדים או קושי בהסדרת סיווג ביטחוני - איוש המשרה חשוב לתפקוד הנציגות בחו"ל, והיא מתקשה לאתר מועמד אחר. אמורים גם להתקיים מנגנוני בקרה על ההעסקה, תנאיה ושעות העבודה בה, ובן הזוג אינו מועסק בניהול הכספים והחשבונות של הנספחות, כלומר אינו חותם לעצמו על דיווחי השכר וההטבות הנלוות. נדרשים אישורים בשלוש רמות - ראש מחלקת ייעוץ וחקיקה בפרקליטות הצבאית, ראש אגף התיכנון (אלוף), מנכ"ל משרד הביטחון.

באשר להופעת חיילי צה"ל כעדים במשפטים אזרחיים, "בעניין הקשור במישרין או בעקיפין לתפקידיהם הצבאיים", דורש צה"ל שחיילים שהוזמנו להעיד שלא מטען המדינה יימנעו ממגע עם עורכי דין של צד אזרחי וממסירת תצהיר ומידע לפני התייעצות עם הפרקליטות הצבאית. רק אם יועץ משפטי מהפרקליטות הצבאית יקבע שאין בעדות המבוקשת חשש לניגוד עניינים, יוכל החייל להעיד. בכל מקרה אחר, יפנה צה"ל לבית המשפט, באמצעות פרקליטות המדינה או המחוז, לבקש ביטול של זימון העד. הפרקליטות הצבאית תעיין בנוסח התצהיר שהחייל התבקש לתת וקצין ביטחון מידע ינחה אותו, לקראת עדותו, מה אסור לו לגלות לשופט ולצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully