וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תפסיק לתדלק את מטוסי הקואליציה הסעודית בתימן

10.11.2018 / 8:30

וושינגטון וריאד אמרו כי המהלך התקבל נוכח יכולתה המתפתחת של ריאד לתדלק את כלי הטיס בעצמה. היה זה ההיבט השנוי ביותר במחלוקת בסיוע האמריקני לממלכה, שנתונה תחת לחץ מערבי לסיים את המלחמה במורדים הפרו-איראנים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית וערב הסעודית אמרו הלילה (שבת) כי הן הסכימו על הפסקת התדלוק האמריקני למטוסי הקואליציה הסעודית הפועלת בתימן. ההחלטה תסיים את ההיבט השנוי ביותר במחלוקת בסיוע האמריקני למלחמתה של ריאד במורדים השיעים, אך היא אינה צפויה להשפיע על המשך הפעילות הצבאית בשטח. גורמים אמריקניים אמרו כי רק חמישית ממטוסי הקואליציה המפציצים את החות'ים זקוקים לתדלוק אווירי אמריקני.

הלחץ על הממלכה לעצור את מתקפותיה על שכנתה הענייה מדרום התגבר בעקבות הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול בחודש שעבר על ידי יחידת חיסול סעודית. ההודעה המשותפת של ריאד וושינגטון עשויה להיות ניסיון לסכל חקיקה מצד הקונגרס בנושא התדלוק האווירי, אך לא ברור כיצד היא תשפיע על הדרישה להעניש את הממלכה בשל הרצח של חאשוקג'י, מבקר בולט של יורש העצר שחי בארצות הברית בשנה האחרונה.

ארצות הברית ובריטניה קראו להפסקת אש בתימן בחודש שעבר, אך ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות האיצו את תקיפותיהן נגד מעוז המורדים בעיר הנמל חודיידה, המשמשת שער לכניסת סיוע הומניטרי למיליוני אזרחים. ריאד טוענת שהחות'ים מקבלים דרך הנמל סיוע צבאי מאיראן, אך המורדים וטהראן מכחישים.

לקריאה נוספת בנושא
אין תקווה: הילדה שסימלה את האסון בתימן מתה מרעב בגיל שבע
במערב מנצלים את חולשת סעודיה, ודוחפים לסיום המלחמה בתימן

הלוויה בצפון תימן להרוגי תקיפת הקואליציה האווירית של ערב הסעודית ב-13 באוגוסט 2018. רויטרס
הלוויית ילדים שנהרגו בהפצצה אווירית סעודית בצפון תימן, אוגוסט/רויטרס

לטענת הקואליציה הסעודית, היא הגבירה את יכולות התדלוק העצמאיות שלה ועל כן החליטה עם ארצות הברית לבקש את הפסקת התדלוק האווירי לתמיכה בפעולותיה בתימן. לפי רשת אל-ערביה הסעודית, לממלכה יש 23 מטוסי תדלוק, בהם שישה מטוסי אירבוס 330 MRTT המשמים למבצעיה בתימן, ואילו לאיחוד האמירויות הערביות יש שישה מטוסי אירבוס משלה. בנוסף לכך, דיווחה הרשת, לריאד יש גם תשעה מטוסי הרקולס KC-130 שניתן לעשות בהם שימוש.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'יימס מאטיס אמר כי הסעודים התייעצו עם הממשל האמריקני על ההחלטה. לדבריו, וושינגטון תומכת בצעד בעוד שהיא ממשיכה לעבוד עם הקואליציה לצמצום מספר הנפגעים מקרב האזרחים ולהרחבת הסיוע ההומניטרי. מאטיס הוסיף כי כל הצדדים תומכים במאמציו של השליח המיוחד של האו"ם, מרטין גריפית', הפועל לקיום סבב שיחות חדשות עד לסוף השנה.

השיחות בספטמבר קרסו אחרי שהחות'ים לא הגיעו לז'נבה, בטענה שהקואליציה הסעודית מנעה את יציאתם מתימן. ממשלת תימן, מצדה, מאשימה את המורדים בחבלה בשיחות.

לוחמים חותים במצעד בעיר חודיידה, תימן, אוגוסט 2017. רויטרס
לוחמים חות'ים בעיר חודיידה, בשנה שעברה/רויטרס

בחודשים האחרונים גברה ההתנגדות לתמיכה האמריקנית בקואליציה הסעודית בקרב שתי המפלגות בקונגרס. מחוקקים דרשו כי הממשל יפסיק את מכירות הנשק לממלכה הסונית ויעצור את התדלוק האווירי למטוסי הקואליציה הערבית, שלפי ארגוני זכויות אדם אחראית להרג של אלפי אזרחים.

המלחמה, שהחלה ב-2015, דחפה כמחצית מאוכלוסיית המדינה אל סף רעב, הקשה ביותר שחווה העולם במאה השנה האחרונה.

הקואליציה הסעודית סבורה כי כיבוש חודיידה ייאלץ את החות'ים לחזור למשא ומתן, אך המבצע הקודם ביוני לא הצליח בהשגת יעדיו והכוחות התומכים בנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי עצרו את הלחימה בלחץ האו"ם.

המלחמה החלה ב-2015 אחרי שהחות'ים הדיחו את ממשלתו של הנשיא האדי, שנמלט לגלות בערב הסעודית. הממלכה, החוששת מהתבססותה של איראן מעבר לגבולה, הקימה קואליציה של מדינות ערביות, אולם המורדים השיעים ממשיכים לשלוט על רוב השטחים המאוכלסים במדינה, כולל על צנעא הבירה.

לפחות 6,660 אזרחים נהרגו ו-10,563 נפצעו מאז תחילת המלחמה, לפי האו"ם. אלפי אזרחים נוספים מתו מנסיבות אחרות, כמו מתת-תזונה, ממחלות ומבריאות לקויה. הלחימה והסגר החלקי על ידי הקואליציה הותירה גם 22 מיליון בני אדם הזקוקים לסיוע הומניטארי, בהם 14 מיליון תושבים שעשויים להיות בקרוב על סף רעב. כמיליון איש אף נפגעו ממגיפת כולרה.

(עדכון ראשון: 1:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully