וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב מנצלים את חולשת סעודיה, ודוחפים לסיום המלחמה בתימן

1.11.2018 / 10:00

ארה"ב ובריטניה, המספקות נשק לקואליציה הסעודית, דחקו בריאד לנצור את האש בתוך 30 יום. המצב ההומניטרי וכן הזעם על רצח חאשוקג'י הובילו להגברת המאמצים הדיפלומטיים, אך בשטח מתכוננים מתנגדי המורדים הפרו-איראנים למתקפה חדשה על עיר נמל אסטרטגית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית ובריטניה מגבירות את הלחץ על ערב הסעודית לעצור את הלחימה בתימן ולפתוח במשא ומתן עם המורדים הנתמכים על ידי איראן, בעוד שהקואליציה בהובלת ריאד מרכזת אלפי חיילים ליד עיר הנמל האסטרטגית חודיידה. המאמץ הדיפלומטי של וושינגטון ולונדון, המספקות כלי נשק וציוד צבאי לקואליציה הסעודית חרף הביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, מתאפשר לנוכח הזעם הבינלאומי על הממלכה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

ביומיים האחרונים דחקו בכירי הממשל האמריקני בקואליציה הסעודית להתחיל בהפסקת אש בתוך 30 יום ולהמשיך בשיחות בחסות האו"ם שקרסו בספטמבר. דובר מחלקת המדינה רוברט פלדינו הפציר בחות'ים לעצור את שיגורי הטילים לעבר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות ובקואליציה הערבית דחק לחדול מהתקיפות האוויריות על המדינה הנמצאת על סף רעב. "הגענו למסקנה שזו האווירה הנכונה להתקדם", אמר.

חיילים בעיר תעז, תימן, 6 באוקטובר 2018. רויטרס
תימן על סף רעב. חיילים בעיר תעז, בחודש שעבר/רויטרס

גורם אמריקני אמר לרויטרס כי אחד השיקולים הוא ההתקדמות שעשה השליח המיוחד לתימן, מרטין גריפית', בעת ביקורו בצנעא, הנשלטת על ידי המורדים, בספטמבר. הוא אמר כי מנהיגי המורדים הביעו נכונות להשתתף בשיחות שהשליח רוצה לקיים בנובמבר. "הם רוצים להיות שם", אמר הגורם על החות'ים. הוא הוסיף כי המלחמה, המחסור החמור במזון, המצב הכלכלי הנואש והתרעומת הגוברת נגד המורדים "לא טובים גם עבורם".

עוד התפתחות שהשפיעה על המהלך היא הזעם בקונגרס, הן מצד הדמוקרטים והן מצד הרפובליקנים, על היקף הקורבנות הגדול מקרב האזרחים בתימן הנפגעים בתקיפות האוויריות של הקואליציה הסעודית. המחאה התגברה מאז נרצח חאשוקג'י, שכתב טורים ביקורתיים בוושינגטון פוסט נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר. "חאשוקג'י ככל הנראה היה הקש ששבר את גב הגמל", אמר הגורם.

השליח המיוחד בירך על היוזמה האמריקנית. "נותרו מחויבים להביא את כל הצדדים בתימן לשולחן המשא ומתן בתוך חדש", מסר אתמול. הוא דחק בצדדים להמשיך בהתייעצויות למתווה לשיחות פוליטיות ולנקוט צעדים בוני אמון כמו תמיכה בבנק המרכזי ובחילופי אסירים. דובר מטעם האו"ם אמר כי טרם הבשיל הזמן להכריז על סבב שיחות נוסף.

תינוקת מתימן, חולה כולרה, שוכבת במיטה בבית החולים אל-סבין בצנעא 11 באוקטובר 2018. רויטרס
ילדה שחלה בכולרה בבית חולים בצנעא, בחודש שעבר/רויטרס

בשטח, עוד אין סימנים לעצירת הלחימה. גורמים בצבא תימן אמרו לרויטרס כי הקואליציה הסעודית שלחה כוח של כ-30 אלף לוחמים לכיבוש עיר הנמל שלחופי הים האדום, המשמשת נתיב אספקה מרכזי לסיוע הומניטרי ולפי דיווחים שונים גם לאספקת נשק לחות'ים. בעוד שייתכן שהמספר מוגזם, ההיערכות לחידוש הלחימה מדאיגה את ארגוני הסיוע.

הקואליציה הסעודית סבורה כי כיבוש חודיידה ייאלץ את החות'ים לחזור למשא ומתן, אך המבצע הקודם ביוני לא הצליח בהשגת יעדיו והכוחות התומכים בנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי עצרו את הלחימה בלחץ האו"ם. השיחות בספטמבר קרסו אחרי שהחות'ים לא הגיעו בז'נבה, בטענה שהקואליציה הסעודית מנעה את יציאתם מתימן. ממשלת תימן, מצדה, מאשימה את המורדים בחבלה בשיחות.

22 מיליון איש זקוקים לסיוע הומניטרי

המלחמה החלה ב-2015 אחרי שהחות'ים הדיחו את ממשלתו של הנשיא האדי, שנמלט לגלות בערב הסעודית. הממלכה, החוששת מהתבססותה של איראן מעבר לגבולה, הקימה קואליציה של מדינות ערביות, אולם המורדים השיעים ממשיכים לשלוט על רוב השטחים המאוכלסים במדינה, כולל על צנעא הבירה.

לפחות 6,660 אזרחים נהרגו ו-10,563 נפצעו מאז תחילת המלחמה, לפי האו"ם. אלפי אזרחים נוספים מתו מנסיבות אחרות, כמו מתת-תזונה, ממחלות ומבריאות לקויה. הלחימה והסגר החלקי על ידי הקואליציה הותירה גם 22 מיליון בני אדם הזקוקים לסיוע הומניטארי, בהם 14 מיליון תושבים שעשויים להיות בקרוב על סף רעב. כמיליון איש אף נפגעו ממגיפת כולרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully