וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד על זילבר: אין רדיפה פוליטית; כל אחד צריך לדעת את תפקידו

8.11.2018 / 16:24

בצל הקרב בינה ליועמ"ש, טענה שקד כי תפקיד המשפטנים הוא לספק ייעוץ משפטי ולומר כיצד יש לפעול במסגרת החוק, ולא להשמיע את עמדות פוליטיות. "המעשים הללו פוגעים בייעוץ המשפטי לממשלה", טענה שקד. מנדלבליט השיב: "אי אפשר לנתק ערכים"

צילום: שלומי גבאי

בצל הקרב בינה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, סביב התבטאויות משנתו, עו"ד דינה זילבר, הצהירה היום (חמישי) שרת המשפטים איילת שקד כי "אין רדיפה פוליטית" של משפטנים, אולם לדבריה "כל אדם צריך לדעת את תפקידו".

שקד אמרה את הדברים במהלך כנס חיפה למשפט באוניברסיטת חיפה, שם התייחסה באריכות לפרשה שהחלה עם דרישתה שזילבר תחדול מייצוגו של היועץ המשפטי לממשלה בדיונים בכנסת, זאת לאחר שהביעה את עמדתה הפוליטית במסגרת דיון על חוק הנאמנות בתרבות. "אני חושבת שצריך מאוד להיזהר מתהליך פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי", הסבירה שקד בכנס. "הייעוץ המשפטי צריך להיות מקצועי, וכשיועץ משפטי מחליט לשאת נאומים פוליטיים, ועוד בכנסת, ששם הוא צריך לייצג את עמדת הממשלה, אני חושבת שזה תהליך מסוכן שכורת את הענף שהייעוץ המשפטי יושב עליו. כל אדם צריך להחליט אם הוא פוליטיקאי או משרת ציבור".

לקריאה נוספת:
היועמ"ש נגד שקד: ההחלטה היא שלי - איני מקבל את תפיסתך
שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרד המשפטים

שרת המשפטים איילת שקד בפורום קהלת בנושא חוק הלאום 9 אוקטובר 2018. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
"ליהזהר מפוליטיזציה". שקד/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם

"כל נציגי הממשלה, בוודאי בוועדות הכנסת, לא יכולים לדבר נגד הממשלה או להטיף לממשלה", המשיכה שקד. אנשים צריכים לזכור איפה הם נמצאים. אגיד לך על עצמי: אני לא הייתי צריכה לשאת בתפקיד של ייעוץ משפטי לממשלה. אם הייתי יועצת בתקופת אוסלו אולי זה לא היה מתאים לי - אבל הייתי עוזבת. כל מי ששמע את הטקסט (של זילבר - ד"ד) יודע שזה טקסט פוליטי במאה אחוז, והוא ממש לא היה לגופו של החוק שעליו דיברנו. זה לא תפקידו הייעוץ המשפטי לממשלה לצאת נגד הממשלה בוועדות הכנסת. בממשלה כן, אגב. שם נאמרו דברים על החוק - וזה המקום ללבן את הדברים האלה".

היא אף התייחסה לטענותיהם של המשפטנים, שטענו כי הם חוששים לדבר וכי הם נרדפים פוליטית. "אני חושבת שבחרו להוציא דברים מסוימים בהודעה הזו מתוך משרד המשפטים", אמרה השרה. "נאמרו גם דברים אחרים, ברוח הדברים שאני אמרתי, שהמעשה הזה פוגע בייעוץ המשפטי לממשלה. לגיטימי שנערך מפגש, לגיטימי שנאמרו בו דברים. אני לא מתווכחת עם הרגשות של אנשים. באופן אובייקטיבי - אף אחד לא רודף אחד על דעות פוליטיות".

בתגובה לדרישתה של שקד, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הבהיר כי החלטתו בנושא נתונה תחת סמכותו הבלעדית. לכך שקד השיבה: "לאורך השנים היו הרבה ויכוחים על סמכויות בין שרי משפטים ליועצים משפטיים לממשלה. מכיוון שתפקיד היועץ לא מוגדר בחוק, ברוב השנים הלך המוסד הזה וניכס לעצמו עוד ועוד סמכויות. היועץ אביחי מנדלבליט ואני עובדים היטב כבר כמה שנים. אנחנו יודעים לעבוד יחד ולכבד אחד את השני. אני לא רוצה להיכנס כרגע לעניין הסמכות. אני רוצה לעסוק במהות - לא יכול להיות שיועץ משפטי לממשלה יישא נאום פוליטי בוועדה בכנסת. דברים כאלה עושים נזק למוסד היועץ המשפטי לממשלה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
נזק למוסד. היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

היועץ מנדלבליט, שהתארח אף הוא בכנס השיב לדבריה של השרה שקד ואמר כי "אי אפשר לנתק ערכים. לדבריו אין קו ברור וכי הייעוץ המשפטי הוא אינו סוגייה מתמטית עם פתרון אחד. "הדבר שאני הכי פוחד ממנו זה שיכניסו פוליטיקה למשרד שלנו. חלק מה-DNA שלנו זה לשמור על זכויות אדם ועל ערכים".

היועץ ביקש להימנע מלהתייחס ישירות לפרשת זילבר ואמר כי הוא דן עמה בדברים שהופנו נגדה. עם זאת ציין כי בימים האחרונים היא נתונה תחת מתקפה ציבורית: "עלו דברים די מזעזעים ברשתות החברתיות - הסתה, ניסיונות לפגוע בה אישית, דברים מאוד פוגעניים. אנחנו צריכים לדחות את זה בכל פה".

"לצערי יצאו דברים מסוימים, לא מדויקים, מהפגישה שלי, ואני מצר על זה", טען מנדלבליט. "אבל דבר אחד שאמרתי - שאני לא הולך לעשות משפט שדה. אדבר עם דינה, ניפגש, נברר את הדברים. הדבר הזה הפך למנוף שנועד לפגוע במוסד של היועץ המשפטי לממשלה - וזה דבר שאני לא יכול להסכים איתו, ואני לא חושב שיש מישהו שיושב פה, גם לא שרת המשפטים, שרוצה לפגוע בו. אני לא מקבל את זה שיורו לי שלפלוני או אלמוני יוכל להגיע למקום כזה או אחר. זה התפקיד שלי. זה חלק מהעצמאות של היועץ המפשטי לממשלה. זה לא סותר את זה שאני צריך לסייע לדרג הנבחר לממש את מדיניותו. ואיפה שיש חילוקי דעות אני מביע את עמדתי".

"לחקור עד תום"

בהמשך דבריו התייחס מנדלבליט להמלצות המשטרה בנוגע לתיק 3000 המכונה פרשת הצוללות. "זו פרשה קשה, רצינית, היה צריך לחקור אותה עד תום - וטוב שעשו את זה", אמר.

מנדלבליט שב על אמירותיו בנוגע לצורך ביסודיות החקירה גם כשנשאל על ההתרחשויות בתיקי ראש הממשלה. "טובת החקירה מעל הכול", אמר. "לא יקרה במשמרת שלי שאדבר על ראיות בזמן שהתיק עדיין בחקירה. יותר חשוב לי שהחקירה תהיה יסודית ונגיע לתשובות שיביאו לחקר האמת". כשנשאל אם לציבור אין זכות לדעת מה קורה במהלך החקירה, השיב: "בדמוקרטיה יש עוד אינטרס, והוא האינטרס שצריכים לחקור לבירור האמת".

"אני לא חושב שמישהו היה רוצה שאחרוץ גורל של מישהו כשהחקירה עדיין מתנהלת", הוסיף מנדלבליט. "זה דבר שלא ייעשה וגם זה עקרון יסוד בדמוקרטיה וזכות יסוד של כל אדם. הזמן שזה לוקח - וזו לא דעה שלי אלא של המשטרה - יש עדיין חקירה. אני מודע לאינטרס של הציבור לדעת מה קורה עם ראש הממשלה. חד משמעית. ועדיין יש בעיניי אינטרסים שהם האלף-בית, וזה המקצועיות שלנו. לעמוד בלחצים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully