וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 הרוגים בשבועיים: התקציב לכביש הדמים מתעכב - והקטל נמשך

רק מאה קילומטרים מתוך 480 טופלו עד היום בכביש הדמים שגבה את חייהם של קורבנות רבים. מתוך התכנית השאפתנית לשדרג 130 ק"מ, העבודה מתבצעת בעשרה בלבד. מומחים מסכימים כי הפרדה בין הנתיבים תפחית את היקף התאונות, אך במשרד התחבורה מתנערים: טענה מופרכת

רוני כנפו

כביש 90 שוב גבה הבוקר (ראשון) מחיר כבד בחיי אדם. 17 בני אדם נהרגו בכביש בשתי התאונות הקטלניות בשבוע אחד על הכביש הארוך בישראל שאורכו כ-480 קילומטרים מאילת בדרום ועד מטולה בצפון. ע"פ נתוני עמותת "אור ירוק", 134 בני אדם נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בכביש ומעל 4,000 בני אדם נפצעו, ב-1,350 תאונות דרכים. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) מציינים כי מאז 2009 נהרגו בכביש 116 ועוד שישה היום. על פי הרלב"ד, מתחילת השנה נהרגו בישראל 255 איש, לעומת 314 אשתקד.

"כביש 90 ממשיך לגבות קורבנות ולגדוע חיים כתוצאה מתשתית רעועה שאינה סלחנית לטעויות הנהג", אמר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "הכי קל תמיד להאשים את הנהג והגורם האנושי אבל גם למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יש אחריות. מדובר בכביש שנסלל לפני 50 שנים וכבר לפני שנים רבות היו חייבים לשפר בו את התשתית ולהפוך אותו מכביש אדום לכביש בטוח. חייבים להתקין מעקה הפרדה בין הנתיבים כדי למנוע תאונות חזיתיות כבר מחר בבוקר כדי להציל חיים. תאונות דרכים הן לא גורל אלא מחדל".

לקריאה נוספת:
שישה הרוגים וארבעה פצועים קשה בתאונת דרכים קטלנית בכביש הבקעה
אסון ליד ים המלח: הורים וששת ילדיהם מפסגות נהרגו בתאונה חזיתית
תאונה קטלנית ליד ים המלח: תינוקת והוריה נהרגו בהתנגשות בין רכב לאוטובוס

תאונה בכביש 90 4 באוקטובר 2018. רוני כנפו
"לא גורל, מחדל". התאונה סמוך לפצאל, הבוקר/רוני כנפו

גם אריה כהן, ראש המועצה האזורית מגילות, שבתחומה אירעה התאונה הבוקר, מלין על התשתיות. לדבריו, יש אמנם יש כמה תכניות, אבל הן לא מספיקות ולוקות בשורת מחדלים. "יש המון בעיון בכביש הזה", הסביר. יש בו כל מיני עיקולים מסוכנים, הוא צר, ובחלק ממנו הקימו מעקות בשני הצדדים ואין לאן לברוח. זה פשוט סכנת נפשות. בנוסף, יש סימונים לא נכונים. יש קו לבן איפה שלא צריך וקו מקווקו איפה שלא נכון לעקוף".

ד"ר משה בקר הוא אחד ממומחי התחבורה הבכירים והוותיקים בישראל. לדבריו, יש לפעול להקמת הפרדה בין נתיבי הכביש לכל אורכו. "תאונות חמורות על כביש 90 זה סיפור ידוע כבר שנים", אמר לוואלה! NEWS. "יש להן מאפיינים ידועים. הקטע צפונית לטבריה קיבל עדיפות בשל נפחי התנועה הגדולים, שודרג עם הפרדה כזו ומספר התאונות החמורות ירד בצורה רצינית". לטענת ד"ר בקר רמת הבטיחות של כביש דו מסלולי עם הפרדה באמצע מורידה ב-60-50% את כמות התאונות אבל למעשה מורידה ב- 95-90% את אלה החזיתיות הקטלניות המתרחשות בעת עקיפה או סטייה מנתיב ובמקביל מאפשרת את העלאת מהירות הנסיעה המותרת.

ההפרדה בין כיווני הנסיעה כה חשובה שד"ר בקר מציע שאם יש אילוצים תקציביים אז יש להסתפק בפתרון של שלושה נתיבים עם הפרדה בין כיוונים, שכדי למנוע שיירות מאחורי משאיות ורכב איטי אחר הנתיב השלישי משמש לעקיפה, לטובת כיוון אחד או המנוגד לו, לסירוגין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

הגורם האנושי מול היעדר תשתיות

גורמים במשרד התחבורה שבו גם הבוקר על הטענה ש"לא הכול תשתיות". לדבריהם חקירת נסיבות התאונה רק החלה והזכירו את התאונה בשבוע שעבר, שם עולה חשד כי הנהג היה תחת השפעת סמים. "נהגים עייפים, מסמסים, וכאלה שעושים טעויות", אמרו.

ד"ר בקר לא מכחיש כי קיים חשש למעורבות הגורם האנושי. עם זאת, ציין תשתיות איכותיות עשויות לצמצם את הסיכון הנזק שנגרם במקרים מסוג זה. "למשל, אין תחנות ריענון עבור הנהגים ובמיוחד נהגי המשאיות הרבים שנעים בכביש 90", הסביר. "תחנות לנהגים שינוחו, שיבדקו את המטען, שיחלצו את העצמות ויישתו בנחת ובבטחה כוס קפה או יעצמו עין לשעה קלה לפני שימשיכו בדרך, אין שימוש בטכנולוגיה שמאפשרת לתחנת רדיו ייעודית פריצה לכל התדרים עם מסרי בטיחות וכאלה המתריעים מפני מפגעים וכדומה, כפי שמקובל בגרמניה".

מפת התאונות בכביש 90. מערכת וואלה! NEWS
3 תאונות תוך פחות מחודש. כביש 90/מערכת וואלה! NEWS

גם יו"ר המועצה האזורית מגילות מודע היטב לבעיית התשתיות בכביש הדמים. "אין באזור הזה תחנת כיבוי אש ובכביש 90 באזור ים המלח, אין שום תחנת כיבוי", אמר כהן. "תחנת הכיבוי הקרובה היא במישור אדומים, כלומר לאורך מאה קילומטר אין תחנת כיבוי ואין מי שיחלץ אנשים לכודים מתוך המכוניות גם כשהן בוערות, וזאת למרות שנקבע שצריך במרכז ים המלח, ביישוב אבנת, תחנת כיבוי. אנחנו מרגישים לגמרי מופקרים במובן הזה, הן מבחינת הכביש, הן מבחינת הכיבוי. מנסים גם להגן על הכביש הזה מהבולענים ומסכנת התחפרות הנחלים, אבל גם הכול עובד לאט מדי וכל יום יכול להגיע איזשהו אסון".

"צריך טיפול אחד רציני", הוסיף כהן בתסכול. "מדברים על 155 מיליון שקל לארבע שנים, שזה לכביש של 150 ק"מ זה כמו טיפה בים. מישהו צריך לקבל החלטה על כל הציר הזה".

20 מיליון שקלים לקילומטר

טיפול כולל היה בעצם כוונת משרד התחבורה שבאמצעות חברת נתיבי ישראל ממשיך לשדרג את כביש 90 עם שני נתיבים לכל כיוון והפרדה באמצע בעלות ממוצעת של כ-20 מיליון שקלים לקילומטר. "זה יכול להיות גם כפול", הדגיש גורם בכיר הבקיא בפרטים. לדבריו, העבודות בקטע שבביצוע כעת כוללות את הרחבת הכביש לדו-מסלולי דו-נתיבי עם הפרדה קשיחה בין המסלולים ושוליים רחבים, הסדרת של שישה צמתים בתוואי, בניית שלושה גשרים חדשים מעל נחלים חוצים, בניית מעברי מים חדשים, טיפול בגשרים ומעברים קיימים. "כשיש לך תשתית שצריכה להתחשב בשיטפונות עונתיים, בצינור נפט שצריך להזיז, כשאתה צריך למצוא פתרונות לחיות הבר והטבע או לפתור בעיה הנדסית של בולענים, הייחודית לאזור זה של כביש 90 - העלויות עלולות להיות גבוהות יותר".

כך, מתוך 480 קילומטרים בכביש, רק כמאה טופלו עד היום עם שני נתיבים בכל כיוון והפרדה. מתוך ה-380 שנותרו תוכננו עבודות עוד 130 ק"מ. הכוונה הייתה לבצע אותן במקביל ולסיימן תוך שנתיים, אולם בפועל - כך עולה מדברי אותו גורם, עובדים על עשרה קילומטרים בלבד. למרות הכוונה הראשונית הפרויקט מתבצע בסופו של דבר, בחלקים.

תאונה סמוך לים המלח 30 באוקטובר 2018. דוברות זק?א, מערכת וואלה! NEWS
עבודות בעשרה קילומטרים בלבד. זירת התאונה סמוך לים המלח בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דוברות זק?א

שדרוג הקטע מהכניסה לאילת ועד מכרות תמנע, ק"מ 18-36 הסתיים כבר בשנת 2010. ממכרות תמנע ועד שמורת החי-בר, ק"מ 36-48 הסתיים בשנת 2011. עבודות שידרוג קטע מבואות אילת, ק"מ 13-18, הסתיים בשנת 2012. משמורת החי-בר ועד יוטבתה, ק"מ 48-53 הסתיים בשנת 2013. את 130 הק"מ הנותרים של קטע כביש הערבה, העריכה המדינה בעלות של 2.3 מיליארד שקלים וב-2014 החליטה המדינה להמשיך בעבודות, התכנון הכללי הסתיים אבל בפועל רק בשנה שעברה החל הביצוע ורק לעשר הקילומטרים שצוינו, מק"מ 53 ועד ק"מ 63 - יטבתה עד קטורה. יידרשו עוד כ-2.4 מילארד שקלים כדי לסיים את העבודות כמתוכנן, עד צומת הערבה בק"מ 183. בחברת נתיבי ישראל ממתינים למשרד התחבורה, משרד התחבורה ממתין למשרד האוצר, שם פועלים סדרי העדיפויות של ממשלת ישראל.

"נכון שבשנים האחרונות הוכפלו היקפי התקציבים לפיתוח, מכ- 8-7 מיליארד שקלים לכ-17-16 מיליארד שקלים", אמר ד"ר בקר. "זה נתן אפשרות לשר התחבורה לעשות הרבה מאד פיתוח, לא רק בהכפלת נתיבים ובניית הפרדות, אלא כמובן גם בבניית כבישים חדשים ומחלפים, מסילות רכבת, וניכרת תנופה מאד רצינית. אפשר גם לומר שכל זה השפיע לריסון הגידול של מספר ההרוגים בכבישים".

תאונה בכביש 90 4 בנובמבר 2018. רוני כנפו
צומת פצאל, הבוקר/רוני כנפו

גורם במשרד התחבורה אמר כי "ברור שהאידיאל הוא שכל כביש 90 יהיה עם שני נתיבים לכל כיוון ועם הפרדה באמצע. למרבה הצער גם בפרויקטים בטיחותיים יש תמיד לשקלל עלות מול תועלת וקטע הכביש הזה יוצא נמוך מאד בנוסחה שנקבעה. רמת ההצדקה לשדרוגו לפני אחרים הייתה כמעט אפס. המספר הקובע צריך לצאת גדול מ-3.8 וקטע הכביש הזה יוצא 0.03".

אל מול טענות אלה, ד"ר בקר מבהיר כי יש להוסיף למערך השיקולים גם את כמות ההרוגים בתאונות הדרכים. "לא מספיק לקחת נפח תנועה גרידא", הדגיש. "אם יש רמת סיכון גבוהה לתאונות אז יש לשקלל גם אותה. ברור שזה עולה כסף אבל צריך לזכור שעם 3.6 מיליון כלי רכב ורכישת עוד 250 אלף כלי רכב בשנה שעברה מול כ-90 אלף שנגרעו, ההכנסות של האוצר מבעלי הרכב הולכת וגדלה ועלתה מ- 45 מיליארד שקלים בשנה שעברה לכ-50 מיליארד השנה. יש כסף".

הפרדה מוחלטת? טענה מופרכת

בעקבות הדברים, ממשרד התחבורה נמסר כי הוא מביע את צערו על התאונה הקשה ושולח תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה לפצועים. "האמירה שיש להתקין הפרדה ולמנוע כל אפשרות עקיפה לאורך מאות קילומטרים של כביש 90 היא מופרכת וחסרת כל בסיס תחבורתי ומעשי. הכביש מטופל ומתוחזק באופן רצוף ונקודתי על ידי ובאחריות חברת 'נתיבי ישראל', ולאחרונה הנחתה מנכ"לית משרד התחבורה את החברה לבחון באופן נקודתי את הצורך בהפרדות, או שימוש באמצעים נוספים".

מהמשרד נמסר כי "מכיוון אילת וצפונה נסלל בהדרגה כביש דו-נתיבי ודו-מסלולי, שהוא הפתרון הנכון לשדרוג הבטיחות בכביש הערבה וכביש בקעת הירדן, כמו יתר הכבישים ביו"ש, וכביש 90 בצפון. זאת, לצד האכיפה המשטרתית החיונית במיוחד למקומות אלה ולנוכח הגידול הרחב בהיקף המשתמשים בדרכים, וכפי שמבוצע בכל רחבי ישראל. עד כה, שודרג קטע של כביש הערבה מאילת ועד יוטבתה, באורך של 53 קילומטרים. בימים אלה חברת נתיבי ישראל משלימה שדרוג של 11 קילומטרים נוספים של הכביש, עד לצומת קטורה, בעלות של 150 מיליון שקלים. עם השלמת העבודות, יפעל המשרד להמשך שדרוג הכביש עד לצומת הערבה. עלות השלמת השדרוג נאמדת בכ-2.1 מיליארד שקלים".

במשרד דחו את ההאשמות בנוגע לאחריותם לתאונות. "הניסיונות להצביע על הממשלה כאחראית לתאונות הטרגיות האחרונות, תוך התעלמות מכשלים וטעויות קשות וחמורות של נהגים, פסולים וחוטאים לאמת".

רג'אי זאהדה. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
רג'אי זהאדה/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק
לוטפי זאהדה. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
לוטפי זהאדה/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

במהלך התאונה היום, משאית התנגשה ברכב הסעות סמוך לצומת פצאל שבבקעה. ההרוגים הם רג'אי זאהדה שהותיר אחריו שישה ילדים, ביניהם תינוקת בת שבעה חודשים ולוטפי זאהדה שהותיר אחריו חמישה ילדים, אחים מוואדי ג'וז, מגד סמארה מכפר עקב, מגד עסליה מכפר עקב אף הוא, ועלא קרש.

מוחמד זאהדה, אחיין של רגאי ולוטפי, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הם היו בדרך לעבודה במשחטה של 'עוף טוב'. היו איתם גם שניים מהילדים שלהם. הבן של רג'אי נפצע קשה והבן של לוטפי נפצע קל". הוא הוסיף כי עכשיו הם כולם ביחד בבית בוואדי ג'וז ומחכים לשחרור הגופות כדי שיוכלו לקבור אותם. "שניהם אנשים טובים שעזרו לכולם", אמר.
אחיינו של אחד ההרוגים כתב בפייסבוק: "הלך לעולמו דודי עלאא' קירש היום בתאונת דרכים מצערת כאשר היה בדרכו לעבודתו והיה איתו בנו הקטן מוחמד שאלוהים חס עליו והיא רק נפצע וכעת נמצא בבית חולים לקבלת טיפול". תפילת הללויה תערך מחר במסגד אל-אקצא , ההלוויה תערך לאחר תפילת הצהריים.

(עדכון ראשון: 14:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully