וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים ושליחי טרור: כשטראמפ דוחק את איראן לפינה וישראל משלמת את המחיר

4.11.2018 / 14:00

ההודעה על שחזור הסנקציות כלפי איראן מגיעה בזמן שהיא נאבקת בכלכלתה המדממת וברחוב שעומד להתפרץ. עם זאת, ההספדים היו מוקדמים: משטר האייתולות חיזק עצמו במעגלי אבטחה להתמודדות עם מצבי קיצון, ובישראל יידרשו להתמודד עם ניסיונותיו לייצא טרור עם שליחים

צילום: רויטרס

בזמן שנשיא ארצות הברית משתמש בהומור ותהודה לה זוכה "משחקי הכס" כדי לספר לעולם על החלטתו להטיל מחדש את הסנקציות שהוסרו בהסכם הגרעין, משטר האייתולות נכנס לרמת דירכות גובהה. הבית הלבן משחזר למעשה מאות סנקציות על אישים וארגונים, כולל חברת הנפט הלאומית. הנשיא דונלד טרמאפ, נוהג מצדו כמו איש עסקים. הוא חונק את איראן בהדרגתיות, פותח את הסכם הגרעין ומשאיר לה פתח רחב להגיע למשא ומתן על צמצום תכנית הטילים הבליסטיים ומימון הטרור ברחבי העולם, בדגש על ההשתלטות האגרסיבית שלהם על נתחים שלמים מעיראק, סיוע לארגוני טרור ביניהם בתימן, רצועת עזה, לבנון ותהליך התבססות בסוריה.

טראמפ אימץ גישה הישראלית שגרסה עוד בתקופתו האלוף הרצי הלוי כראש אמ"ן שרצוי לא למחוק את ההסכם לחלוטין אלא ליצור משבר ובאמצעותו להוביל את האיראנים למשא ומתן במסגרתו יהיה ניתן לדון מחדש בהסכם הגרעין. מערכת הביטחון בישראל יכולים להיות שבעי רצון מהתהליך אותו מוביל טראמפ אך מוקדם מדי לפתוח שמפניות.

לקריאה נוספת:
חמינאי תוקף אחרי הסנקציות: "ארה"ב נכשלה בניסיון לשלוט באיראן"
ארה"ב: כל הסנקציות שהוסרו מאיראן יחזרו, 8 מדינות ימשיכו לייבא נפט

טראמפ נגד HBO. צילום מסך
איים בסנקציות תוך רמיזה למשחקי הכס, מתוך חשבון הטוויטר של טראמפ/צילום מסך

הבית הלבן הותיר לאיראנים פתח ולכן קבע כי שמונה מדינות רשאיות לרכוש נפט איראני. לא הכול ברור ויש עדיין קצוות להודעה הזו. כעת כל המדינות שהשקיעו סכומי עתק באיראן מחכות להבהרות מהאמריקנים שיגיעו אולי מחר (שני), מועד יישומן של הסנקציות המדוברות. במשך שנים ישראל לוחצת על ארצות הברית ומדינות במערב להפנים את האיום שמתפתח מאיראן הוא לא קשור רק לגרעין ועכשיו ניתן לקצור פירות.

האייתולה חמינאי כבר כי ארה"ב מנסה להחזיר את איראן לשליטתה בדומה לתקופת השאה, תוך ניסיונות להדוף את הקולות הבוקעים מרחובות בטהראן וללכד את העם סביב עמדת המשטר. בינתיים באירופה כבר הובהר כי יגנו על האינטרסים של חברות אירופאיות שמיהרו לאחר חתימת הסכם הגרעין לחתום על הסכמי סחר עם המשטר האיראני. ההודעה של הבית הלבן העמידה את משטר האייתולות בין הרחוב האיראני שיצא בשנים האחרונות כבר כמה פעמים למחות ברחובות על המצב הכלכלי למערב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא איראן רוחאני אחרי מסיבת עיתונאים בניו יורק, 26 בספטמבר 2018. רויטרס
המשטר עדיין יציב. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

האיראנים רוצים לשמר את ההסכם עם המערב, לא לפרוץ קדימה בפרויקט הגרעין אך בהחלט לצבור כסף ותנאים טובים כדי להתבסס בעולם ולקדם את ייצוא המהפכה האיראנית. האחיזה בעיראק משתפרת מחודש לחודש. ההתבססות בסוריה הפתיעה אפילו אותם והתעצמות חיזבאללה בלבנון הפכה לעובדה מוגמרת: חיזבאללה הוא ארגון הטרור החזק בעולם.

על רקע ההתבססות האיראנית בגבולות ישראל ושליחי הטרור שלה ברחבי העולם, על קהילת המודיעין לפקוח עיניים היום יותר מתמיד. איראן תנסה לייצר משקל נגד הסנקציות של ארצות הברית. היא יכולה לעשות זאת באמצעות שליחים בהם היא משקיעה את הכסף שהיה מיועד לאזרחים האיראנים. אותו כסף שגרם להמונים לצאת לרחובות והפך לסלע מחלוקת בצמרת המשטר האיראני שחלקו טוען כי יש להשקיע ולהתמקד בפרויקט הגרעין ולהשקיע בתוך איראן וחלק האחר בהובלת חמינאי ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני שחושבים כי יש לממן את ייצוא המהפכה האיראנית ברחבי העולם, כדי להרחיק את האיומים מאיראן ולייצר לעולם כאבי ראש לפני שהם מתקרבים לטהראן.

היציבות נפגעה, אך המשטר לא יקרוס

כבר היינו בסיפור הזה. כשמהנדסי גרעין איראניים חוסלו בזה אחר זה בלב איראן ופיצוצים עמומים בקעו מבסיסי הצבא האיראני ידע משטר האייתולות ליצר משקל נגדי באמצעות מימון תשתיות טרור והוצאה אל הפועל של פיגועים. קהילת המודיעין חייבת להרחיב את העיסוק באיראן ובשליחיה ברחבי העולם, להדק מעגלי אבטחה ולפעול לסיכול כוונות התקפיות נגד מוסדות ישראלים, סמלים ואישים. שינוי המגמה בטהראן קיבל ביטול לאחרונה גם בגבול רצועת עזה, כשהג'יהאד האסלמי החליט לסטות מאסטרטגיית ההפגנות ולתקוף בטילים את העורף הישראלי.

טהראן נכנסת לתקופה רגישה ומתוחה במיוחד. די במבט על שער הסחורות האיראני, שער התרופות והשער השחור שנעלם מעיני רבים כדי להבין מה מצבו של הריאל האיראני ועד כמה קרוב הרחוב להתפוצץ. עם זאת, קריסת המשטר אינה צפויה. תחושות של תקיפה אמריקנית או ישראלית קרבה והתקוממות עממית הן חלק מהשגרה ברחובות טהראן. לשם כך המשטר בנה מעגל אבטחה שחלקו בנוי מהבסיג', הדואג לייציבות ערכי המשטר ברחוב, שתכליתו היא לדעת להתריע על שינויים אתר מוקדים ולטפל בהם בדרך מאוד מיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully