וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ברזיל הנבחר הצהיר: נעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים

2.11.2018 / 5:33

בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו טען ז'איר בולסונארו כי המהלך יבוצע בהתאם להבטחתו בקמפיין הבחירות שלו. אם המהלך אכן יתממש, ברזיל תהיה המדינה השלישית שמעבירה את השגרירות שלה לירושלים. רוה"מ נתניהו: "מברך את ידידי נשיא ברזיל הנכנס, זהו צעד היסטורי ומרגש!"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ברזיל הנבחר ז'איר בולסונארו, הכריז אמש (חמישי) על כוונתו להעביר את שגרירות ארצו לירושלים. בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו ציין בולסונארו כי יבצע את המהלך כפי שהתחייב בקמפיין הבחירות שהוביל. "ישראל היא מדינה ריבונית ואנחנו מכבדים זאת", טען.

אם אכן המהלך ייצא לפועל, ברזיל תהיה המדינה השלישית שתעביר את השגרירות שלה לירושלים, אחרי ארצות הברית וגואטמלה. גם פרגוואי העבירה את השגרירות במאי האחרון, אך אחרי חילופי השלטון במדינה הוחלט להחזיר את השגרירות לתל אביב, מהלך שגרר מחאה קשה בירושלים והחלטה על סגירת השגרירות הישראלית במדינה. ברזיל, לעומת גואטמלה פרגוואי, היא מדינה גדולה ומובילה באמריקה הלטינית וההצהרה של הנשיא הנבחר מאותתת על שינוי מדיניות חד בכל הנוגע לישראל.

לקריאה נוספת בנושא:
מנהר הירדן אל הארמון: דרכו של מועמד הימין הקיצוני לנשיאות ברזיל
מהפך בברזיל: מועמד הימין הקיצוני ניצח ברוב גדול בבחירות לנשיאות

מועמד הימין הקיצוני של ברזיל ז'איר בולסונארו, ספטמבר 2018. רויטרס
הכריז על העברת השגרירות. בולסונארו/רויטרס

הפוסט של בולסונארו:

בישראל מיהרו לברך על הכרזתו של בולסונארו. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מברך את ידידי נשיא ברזיל הנכנס, ז'איר בולסונארו, על כוונתו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים. זהו צעד היסטורי, נכון ומרגש!".
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כינה את הצהרתו כ"הודעה מרגשת". "הנשיא בולסונארו ידיד נפלא של העם היהודי ומדינת ישראל. תודה רבה ברזיל", אמר. גם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, שיבח את ההחלטה. "עידן חדש מתחיל ביחסיים המדיניים והכלכליים בין ישראל לבין המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה", אמר. "מחכים לך בירושלים".

זמן קצר לאחר שנודע כי בולסונארו ניצח בבחירות בברזיל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עמו בטלפון ובירך אותו על היבחרו לתפקיד. במהלך השיחה בולסונארו, שתויג לאורך הבחירות בארצו כמועמד אוונגליסט, הזמין את נתניהו לביקור היסטורי ראשון בברזיל בינואר הקרוב ונתניהו אכן שוקל בחיוב את ההזמנה. ראש הממשלה אמר לו בשיחת הטלפון - "אני סמוך ובטוח שבחירתך תביא לידידות גדולה בין העמים ולהידוק הקשרים בין ברזיל לישראל. אנו מחכים לביקורך בישראל".

תומך בעינויים ומתנגד לזכויות להט"ב

בחירתו של בולסונארו לנשיאות ברזיל ציינה את תחילתו של עידן חדש בברזיל. בולסונארו, איש הצבא לשעבר היה חבר קונגרס במשך שבע קדנציות רצופות, שבהן השמיע שלל התבטאויות קיצוניות והביע הערצה לדיקטטורה הצבאית ולעינויים שנקטה נגד מתנגדיה משמאל.

המחשבה שהוא ינהיג את הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם ואת המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה הייתה נשמעת דמיוניות עד לא מכבר, אולם בתקופה שבה רעיונות פופוליסטיים ולאומניים כובשים מחדש את הפוליטיקה העולמית, הצלחתו לשכנע את האזרחים כי הוא הפתרון לתחלואי החברה והכלכלה כבר פחות מפתיעה.

ז'איר בולסונארו, מועמד הימין הקיצוני שנבחר לנשיא ברזיל, מנופף לתומכיו בריו, 28 באוקטובר 2018. רויטרס
יבלום את מגמת הליברליזציה. בולסונארו לאחר ניצחונו/רויטרס

בולסונארו, בן 63 שכבר זכה לכינוי "טראמפ הלטיני" שם את יהבו בארצות הברית ובכלכלות גדולות אחרות, כולל בישראל, שבה הבטיח בעבר להתחיל את נשיאותו. מלבד העברת השגרירות, הוא עשוי לסגור את הנציגות הפלסטינית, לא מעט בתמיכת החוגים האוונגליסטיים שהייתה מכריעת בניצחונו. אלו סומכים על איש הצבא כי יבלום את מגמת הליברליזציה של החינוך המיני והתחזקות קהילת הלהט"ב, ויסכל את המאמצים לבטל את האיסור על הפלות במדינה הקתולית.

(עדכון ראשון: 21:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully