וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים חושפים: הביון הצ'כי החל לרגל אחרי טראמפ בסוף שנות ה-80

בגרדיאן פורסם כי שירותי הריגול של צ'כוסלובקיה סימנו את איש העסקים אחרי נישואיו לאשתו הראשונה, ילידת המדינה. אביה היה מודיע קבוע של הסוכנות, שפעלה בצמוד לקג"ב. "ידענו שהוא רוצה להיות נשיא"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שירותי הביון של צ'כוסלובקיה הגבירו את מאמצי הריגול שלהם אחרי דונלד טראמפ בסוף שנות ה-80 במטרה להשיג מידע על המתרחש ב"חלונות הגבוהים של ממשלת ארצות הברית"- כך פורסם היום (שני) על ידי הגרדיאן הבריטי, על בסיס מסמכים ארכיוניים ועדויות של מרגלים לשעבר.

ה-StB החלו לעקוב בקביעות אחרי טראמפ מאז נישא לאשתו הראשונה איוונה זלניצ'קובה ב-1977. המבצע נוהל בעיירת הולדתה זלין שבדרום-מערב המדינה. אביה, מילוש, מסר מידע באופן קבוע על ביקורי בתו בארצות הברית ועל פועלו של חתנו בניו יורק. הוא הוגדר כמודיע "חתרני" ויחסיו עם שירותי הביון נמשכו עד לנפילת המשטר.

עוד ידיעות מהעולם
מתקלט במועדון חשפנות: השעות האחרונות של שולח חבילות הנפץ
מתגעגע למשטר הצבאי ואוהב את ישראל: זהו נשיא ברזיל החדש

דונלד טראמפ ואיוונה. GettyImages
טראמפ ואשתו הראשונה איוונה/GettyImages

העניין בטראמפ גבר ב-1988, אחרי שג'ורג' בוש האב ניצח בבחירות לנשיאות. משימתו של המנהל האחראי על ריגול החוץ בסוכנות הייתה "להעמיק" את המעקב הקשור ליחסיו של טראמפ. "טראמפ היה אדם מאוד מעניין מבחינתנו, הוא היה איש עסקים, עם הרבה קשרים, אפילו בפוליטיקה האמריקנית", אמר ולסטימיל דנייק, לשעבר איש סוכנות הביון. "התמקדנו בו, ידענו שיש לו השפעה. היה לנו מידע שהוא רוצה להיות נשיא בעתיד".

לדבריו, גם עמיתיו הבכירים במטה ה-StB בפראג התמקדו בטראמפ. "לא רק אנחנו שמנו לב אליו. אני לא יודע אם הם חלקו את המידע עם הקג"ב, לא יכול לאמת או להכחיש זאת", הדגיש. הוא הוסיף: "אני לא רוצה לספר לך עוד פרטים. זה עבר שאני רוצה לשכוח. אני לא רוצה שיהיו לי בעיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מזכר של הביון הצ'כוסלובקי על דונלד טראמפ, 1989. אתר רשמי
מזכר שחיבר אחד הסוכנים על טראמפ/אתר רשמי

המסמכים אינם מצביעים על כך שברית המועצות הורתה או עיצבה את המבצע, אך מרגלים צ'כוסלובקים שיתפו באופן קבוע את סודותיהם עם עמיתיהם ממוסקבה, שהחזיקה בלשכה גדולה בפראג. רבים מה- StB עבדו ישירות עבור הקג"ב וזכו לכינוי "החברים".

מטרת הביון הצ'כוסלובקי הייתה להשיג מידע נוסף על מדיניות החוץ האמריקנית, על הפוליטיקה והכלכלה של ארצות הברית וכן על "הפעילות של המודיעין האמריקני". סוכנויות הריגול בפראג ובמוסקבה הבחינו בשאיפה הפוליטית הגוברת של טראמפ וחיפשו לנצל אותו דרך קשרי משפחתו של אשתו, שבה הם השתמשו כערוץ מודיעיני דינמי.

לא ברור מתי הקג"ב התחיל לעקוב אחרי הנשיא העתידי של ארצות הברית. בפראג, כ-60 אלף מסמכים של הביון הצ'כוסלובקי נחשפו בשנות ה-90, לאחר נפילת המשטר. רוב יתר המסמכים הושמדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully