וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד האמירויות, מצרים וירדן: המדינות הערביות שהישראלים רוצים לבקר בהן

29.10.2018 / 6:01

ברקע ביקור נתניהו בעומאן ומגמת ההתחממות בין ישראל ומדינות המפרץ, סקר חדש מגלה באיזה ממדינות ערב הישראלים מתעניינים במיוחד. כ-69% חושבים ששיתוף פעולה אזורי בין ישראל ומדינות המזרח התיכון הוא אפשרי ומצרים וסעודיה הן שתי מדינות שהכי חשוב לקדם שיתוף פעולה עמן

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: נתניהו מבקר בעומאן)

ברקע ביקור ראש הממשלה בעומאן ומגמת ההתחממות בין ישראל ומדינות המפרץ, סקר חדש שמתפרסם הבוקר (שני), מגלה באיזה ממדינות ערב הישראלים מתעניינים במיוחד. איחוד האמירויות (13%), מצרים (12%) וירדן (8%) - הן המדינות שבהן הישראלים הכי מעוניינים לבקר, ואחריהן לבנון וסעודיה עם 6% כל אחת.

41% מהישראלים כלל אינם מעוניינים לבקר באף מדינה ערבית, כך עולה מהסקר, שבוצע עבור מכון "מיתווים" למדיניות חוץ, אך ככלל - הציבור הישראלי הוא מאמין גדול בפוטנציאל של היחסים בין ישראל ומדינות ערב במזרח התיכון. כ-69% מהמשיבים חושבים ששיתוף פעולה אזורי בין ישראל ומדינות המזרח התיכון הוא אפשרי, ורק 19% לא מאמינים בו. מצרים וסעודיה הן שתי המדינות הערביות שלציבור הכי חשוב שישראל תנסה לקדם שיתופי פעולה עמן, כך לפי הסקר, אך 28% מהציבור חושב שישראל לא צריכה לקדם שיתופי פעולה עם מדינות ערב בכלל.

לקריאה נוספת:
"לא נעלנו דלתות, תמיד הרגשנו בטוחים": בקהילה בפיטסבורג אוספים את השברים
פרשת תאיר ראדה: המכון הפתולוגי טרם העביר לפרקליטות את הממצאים

אבו דאבי, 2015. AP
אבו דאבי, עיר בירת איחוד האמירויות/AP

מדובר בסקר דעת קהל שנתי של מכון מיתווים, שבוחן בהרחבה את עמדות הציבור לגבי יחסי החוץ ומערך החוץ הישראלי. הסקר, שבוצע על-ידי מכון רפי סמית, מקיף 700 איש ואישה, יהודים וערבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל.

במבט השוואתי על סקרי השנים האחרונות, נראה כי ההערכה של הציבור הישראלי למעמדה ומצבה של המדינה בעולם מתחזקת, וכי לאורך השנים ישנה מגמה קבועה ויציבה של עלייה ושיפור בתחושה זו. השיפור ניכר במיוחד בארה"ב, שם ההערכה הכללית של הציבור של יחסי ישראל וארה"ב מגיעה לשיא של שש שנים - וזוכה לציון 7.75 מתוך 10. מלבד ארצות הברית, כך עולה מהסקר - רוסיה, גרמניה ובריטניה נחשבות לשלוש בנות הברית שאיתן מערכת היחסים היא הכי חשובה למדינת ישראל. עוד עולה שלישראלים יש תחושות שליליות במיוחד כלפי האיחוד האירופי - 55% מהמשיבים השיבו שהוא יותר "יריב" מאשר "ידיד", ואילו רק 18% הגדירו את האיחוד כ"ידיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקור נתניהו בעומאן, ביום שישי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר מקדיש חלק נרחב ליחסי ישראל והפלסטינים וליחסים עם מדינות ערב המתונות. כמחצית מהציבור, כך לפי הסקר, מעוניין במשא ומתן עם הרשות הפלסטינית (50% בעד לעומת 36% נגד), אך רוב זהה בציבור מתנגד גם למשא ומתן עם החמאס על הסדרה ברצועת עזה - 51% מתנגדים למו"מ עם חמאס ורק 32% תומכים. 49% מהמשיבים חושבים שפריצת דרך משמעותית עם מדינות ערב יכולה להתרחש גם בלי התקדמות בתהליך השלום עם הפלסטינים לעומת 33% שסבורים שזה יקרה רק לאחר התקדמות בתהליך השלום. רוב הציבור הישראלי - כ64% תומך בכך שמדינות נוספות יעבירו את השגרירויות לירושלים ואומרים שזה חשוב ואילו 37% מהציבור אומר שזה לא חשוב לו.

לדברי ראש מכון מיתווים, הד"ר נמרוד גורן" המדד של המכון ראה על מגמת עליה מסוימת בשביעות הרצון של הציבור ממדיניות החוץ הישראלית, אך מצביע גם על "מגמות מטרידות" ביחס לאזורים השכנים, כמו השיעור הגבוה של הישראלים שלא מעונין לבקר במדינה ערבית ו"העובדה שרוב הציבור רואה באיחוד האירופי יריב של ישראל ולא ידיד - למרות היותו שותף מדיני כלכלי אזרחי וביטחוני מרכזי של ישראל.

40% מהציבור הצהירו שלא יהיו מעוניינים לבקר במדינה ערבית כלשהי גם לאחר נורמליזציה - למרות החשיבות הרבה שמייחס הציבור לקידום היחסים עם ממדינות ערב המתונות והעובדה שרוב גדול מאמין ששיתוף פעולה עם מדינות ערב הוא אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully