וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בסרי לנקה: הנשיא הדיח את ראש הממשלה והחזיר את קודמו

28.10.2018 / 10:43

אחרי שפיטר את ראש הממשלה ומינה את קודמו בתפקיד, הורה הנשיא מייטריפלה סיריסנה על פיזור הפרלמנט כדי למנוע את ישיבת החירום שמתכנן ראש הממשלה המודח. האחרון טוען כי המהלך לא חוקתי

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא סרי לנקה, מייטריפלה סיריסנה, הורה על פיזור הפרלמנט ועל השעיית פעילותו עד לאמצע החודש הבא. זאת אחרי שהוא הדיח את ראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה ומינה במקומו את הנשיא לשעבר מהינדה ראג'פקסה, אך היום (ראשון) אמר יו"ר הפרלמנט כי ויקרמסינג'ה נותר ראש הממשלה הלגיטימי.

אתמול הורה ויקרמסינג'ה, לאחר פיטוריו והשבעתו של ראג'פקסה לתפקיד, על ישיבת חירום של הפרלמנט ביום ראשון על מנת להוכיח כי הוא נהנה מרוב בקרב המחוקקים. עם זאת, לפחות מחוקק אחד משורות הקואליציה שלו אמר כי הוא יתמוך בראג'פקסה כמו גם כ-20 מחוקקים נוספים.

"יש לי את הרוב בפרלמנט, כנס אותו כדי פתור זאת", קרא אתמול ראש הממשלה המודח ליו"ר הפרלמנט לפני ההכרזה של הנשיא, כשהוא מוקף בחבריו לקואליציה פרט לאלו ממפלגתו של סיריסנה. שר התקשורת והאוצר כינה את המהלך "הפיכה אנטי-דמוקרטית".

מפלגתו של ויקרמסינג'ה קראה לתומכיו לצאת להפגנות בבירה קולומבו ביום שני. "סיריסנה הוא בוגד, הוא נתן למנהיג שלנו ליפול על אף שהוא העלה אותו לשלטון", אמר אחד מתומכיו של ראש הממשלה בעצרת תמיכה מחוץ למגוריו הרשמיים של ראש הממשלה המודח, שהיה בתפקיד במשך ארבע קדנציות שונות.

לקריאה נוספת על המצב בסרי לנקה
אונס ממושך ותליה מהרגליים: המלחמה נגד הטמילים בסרי לנקה לא נפסקת
מחדשים את עונש המוות: סרי לנקה תתחיל להוציא להורג סוחרי סמים

כרזה של נשיא סרי לנקה (מימין) וראש הממשלה החדש ברחוב בבירה קולומבו, 28 באוקטובר 2018. רויטרס
המתח במדינה גובר. תושב חולף על פני כרזה של הנשיא וראש הממשלה בבירה קולומבו, היום/רויטרס

ראג'פקסה הנהיג ביד ברזל את האי במשך כמעט עשור, שבמהלכו הכניע את המורדים הטמילים והביא לקץ מלחמת האזרחים האכזרית. הוא הפסיד במפתיע לסיריסנה ב-2015 ואף נטען כי הוא תכנן הפיכה נגדו בעקבות המפלה. סיריסנה שימש בעבר ראש ממשלתו.

השליח של סין במדינה איחל בהצלחה לראג'פקסה, הנחשב למקורב לבייג'ינג, אך הבהיר כי היא לא תתערב במשבר הפוליטי במדינה הנחשבת לשדה קרב בין סין להודו.

כנשיא, הוא קיבל מיליארדי דולרים מסין כדי לשקם את המדינה אחרי תום המלחמה ב-2009, אך מאז נקלע האי לחוב כבד שאילץ את האי להעביר לה את השליטה על נמל אסטרטגי, למורת רוחן של הודו ושל ארצות הברית.
הודו, שרואה בסרי לנקה כאזור השפעתה, טרם הגיבה למשבר.

המשבר מגיע ברקע האטת הצמיחה הכלכלית ולאחר חודשים של מאבקים פנימיים בקואליציה. מפלגתו של ראש הממשלה המודח - המפלגה הלאומית המאוחדת - ומפלגתו של הנשיא - ברית החירות העממית המאוחדת- התכתשו על מזימה לכאורה של הודו להתנקש בחייו של סיריסנה. הוא האשים את ויקרמסינג'ה בכך שהוא לא חקר זאת לעומק. ניו דלהי וקולומבו מכחישות את הדיווחים על כך שלשירותי הביון ההודיים היו מעורבים בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully