וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה שוב משנה גרסה: הרצח של העיתונאי היה מתוכנן

התובע הכללי קיבל את הטענות של טורקיה ולפיהן חאשוקג'י נרצח בפעולה שתוכננה מבעוד מועד, בשינוי מהגרסה האחרונה שגרסה כי הוא מת בקטטה. דיווח: ראשת ה-CIA האזינה לקלטת שתיעדה את הרצח. גורמים המקורבים למשפחה סיפרו כי הבן הצעיר עזב את הממלכה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

התובע הכללי בערב הסעודית אמר היום (חמישי) כי הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י היה מתוכנן - כך דיווחה רשת אל-אחבאריה, שלפיה הרשויות חוקרות את החשודים בפרשה על בסיס מידע שהתקבל מצוות החקירה המשותף עם טורקיה. ברשת CNN בשפה הטורקית דווח כי המשטרה בוחנת דגימות מים מהבאר שבקונסוליה הסעודית אחרי שבתחילה היא לא קיבלה גישה לשם.

הודעת התובע הכללי היא שינוי גרסה נוסף מצדה של ריאד, שבעת היעלמותו של מבקר השלטון ב-2 באוקטובר טענה כי הוא יצא מהקונסוליה באיסטנבול בחיים. רק ביום שבת, בעקבות לחץ בינלאומי כבד והדלפות מצד גורמים טורקיים, היא הודתה כי הוא מת, אך טענה כי היה זה כתוצאה מתגרה שהתפתחה במקום ולא בפעולה מתוכננת. היא ממשיכה להכחיש כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן היה מעורב בכך.

בממלכה דווח היום כי יורש העצר כינס את הישיבה הראשונה של הוועדה שעוסקת ברפורמות במערך המודיעין, חלק מהצעדים שעליהם הכריז המלך סלמאן במטרה לפתור את המשבר. השניים נפגשו ביום שלישי בארמון בריאד עם בני משפחתו של חאשוקג'י, בהם גם בנו סאלח. לפי גורמים המקורבים למשפחה, הבן, המחזיק גם באזרחות האמריקנית, עזב את הממלכה אתמול אחרי שעד כה נאסר עליו לצאת ממנה.

לקריאה נוספת בנושא
יורש העצר הסעודי: "רצח העיתונאי לא מוצדק - האחראים ייענשו"
ארה"ב תבטל ויזות ל-21 סעודים בשל רצח העיתונאי חאשוקג'י

יורש העצר הסעודי מוחמד סלמאן, נואם בנאום "יוזמת ההשקעות העתידית" בריאד. רויטרס
הורה על החיסול? יורש העצר הסעודי בכנס כלכלי בריאד, אתמול/רויטרס

מאז תחילת הפרשה, אמרו גורמים טורקיים כי לרשויות יש קלטת שמע שתיעדה את רגעיו האחרונים של העיתונאי בן ה-59, שהגיע לקונסוליה כדי לקבל את מסמכי הגירושים שלו, אך לא היה ברור אם אנקרה שיתפה אותה עם מדינות אחרות.

שני גורמים אמרו לרויטרס היום כי ראשת ה-CIA ג'ינה הספל האזינה לקלטת בעת ביקורה השבוע במדינה. הבית הלבן מסר כי היא תיפגש עם הנשיא דונלד טראמפ בהמשך היום כדי לתדרך אותו בנושא. ב-CIA סירבו להגיב.

הפרשה גרמה ללחץ בינלאומי כבד על ריאד ולביקורת גוברת נגד בן סלמאן, ששולט בענייני היומיום בממלכה. בין היתר, חברי קונגרס בארצות הברית קוראים להעניש את ערב הסעודית, ומדינות מערביות רבות, גרמניה, צרפת ובריטניה גינו נחרצות את הרצח. הן אף החרימו את הכנס הכלכלי הגדול שנפתח ביום שלישי בריאד.

טראמפ, ששינה את עמדתו בנוגע לאמון שהוא רוכש להסברים הסעודיים, אמר אתמול לוול סטריט ג'ורנל כי לנוכח הסמכות שיבידי יורש העצר, ייתכן שהוא נושא באחריות לרצח. הממשל נקט צעדי ענישה ראשונים נגד בעלת בריתו, כשסימן 21 גורמים המעורבים ברצח שלא יורשו להיכנס לארצות הברית. עם זאת, טראמפ ממשיך להסתייג מבלימת עסקאות הנשק עם ריאד, ששוויין עשרות מיליארדי דולרים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
נרצח בפעולה מתוכננת. חאשוקג'י בכנס בלונדון בחודש שעבר/רויטרס

למרות החרמות, הממלכה הסונית, שהיא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, טוענת כי היא הצליחה להשיג עסקאות של עשרות מיליארדי דולרים עם חברות זרות.

אתמול נשא דברים בפורום יורש העצר, שהתבטא לראשונה בפומבי מאז ההודאה של הממלכה במותו של חאשוקג'י.הנסיך הצעיר, שעוד לפני מותו של חאשוקג'י נקשר למהלכים שנויים במחלוקת כמו המלחמה בתימן והמצור על קטאר, אמר כי היה זה "פשע מרושע שאותו לא ניתן להצדיק". הוא הבטיח כי "האחראים לרצח הזה יעמדו לדין. בסוף, הצדק ינצח".

רבים מטילים ספק בגרסה הסעודית שלפיה יורש העצר לא היה מעורב במבצע המורכב, מאחר שבין 15 האזרחים הסעודים שהיו בקונסוליה באיסטנבול ב-2 באוקטובר היו מקורביו. כולם נעצרו, יחד עם עוד שלושה אנשים שזהותם לא ידועה.

הוא גם אמר כי הממלכה שומרת על שיתוף פעולה עם טורקיה, שעם נשיאה רג'פ טייפ ארדואן שוחח מוקדם יותר אתמול. שתי המדינות הסוניות חלוקות על שורת נושאים, בראשם התמיכה בתנועות אסלאמיסטיות במזרח התיכון, ומוקדם יותר השנה אף אמר יורש העצר כי טורקיה היא חלק מ"משולש הרשע" עם איראן ועם ארגוני הג'יהאד הסוניים.

"רבים מנסים לרכוב על המצב הכואב הזה כדי ליצור קרע בין ערב הסעודית לבין טורקיה", אמר בן סלמאן. "אני רוצה להעביר להם מסר - את לעולם לא תצליחו בכך. לעולם לא יהיה קרע".

(עדכון ראשון: 14:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully