וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימונים נגד חטיפות וקרב בשטח צפוף: סופם של מטוסי הקומנדו

23.10.2018 / 16:59

חטיפת מטוס הסבנה ושחרורו על ידי סיירת מטכ"ל היה אחד המבצעים הנועזים שידעה ישראל. לאחר הפקת הלקחים, נרכשו זוג מטוסי בואינג עליהם התאמנו כל לוחמי יחידות הקומנדו בשחרור בני ערובה. לאחרונה הוקמו מתקנים חדשים והכלים נגרטו. פרידה ממגרש האימונים של לוחמי העילית

עריכה: יאיר דניאל

במשך ארבעה עשורים, מי שהביט לפני ההמראה בקצה רחבת החניה בנמל התעופה בן גוריון, יכול היה לזהות שני מטוסי נוסעים מסוג בואינג 747 ו-707. לא מדובר בעוד שני כלי טיס, אלא במגרשים בהם התאמנו דורות שלמים מלוחמי יחידות העילית של צה"ל ומערכת הביטחון בשחרור בני ערובה ממטוסים. שלשום (ראשון), הגיעו כלי הנדסה כבדים, גרטו אותם והעמיסו את שאריות המתכות על משאיות בדרך למפעלי המחזור.

זוג מטוסי הבואינג הגיעו לשדה התעופה כאחד מלקחי ההשתלטות של סיירת מטכ"ל בפיקודו של אהוד ברק על מטוס ה"סבנה", שנחטף ונחת בנתב"ג בשנת 1972. כמה שנים אחרי המבצע רכש אותם משרד הביטחון משירות חברת אל על. ראש חטיבת הביטחון לשעבר בנמל התעופה בן גוריון, פיני שייף, סיפר כי "היה צורך לאמן את היחידות כיצד מגיעים למטוס חטוף, כיצד פורצים לתוכו ואיך מנהלים קרב בשטח צפוף של מטוס".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי חשיפת וואלה! NEWS: נתניהו בולם את "חוק החסינות"
ארדואן: רצח העיתונאי הסעודי היה מתוכנן, אנחנו דורשים תשובות
מהפך בקול הרוסי? נתניהו והליכוד עוקפים את ליברמן וישראל ביתנו בסקרים

משה טיומקין במבצע סבנה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
חילוץ הנוסעים במבצע סבנה, 1972/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"כל היחידות המיוחדות שמדינת ישראל קבעה כי הן צריכות להיות מוכנות למשימה של שחרור בני ערובה ממטוסים, בנוסף ליחידות קומנדו מהעולם, התאמנו על שני מטוסי הבואינג", הוסיף שייף. "זו הייתה ההדמיה הקרובה ביותר לדבר האמיתי - איך מגיעים למטוס חטוף, מטפסים עליו ופורצים פנימה".

בתוך כך, בשנים האחרונות חלק מהאימונים הועברו למתקנים אחרים ושתי הגרוטאות נותרו ללא פעילות. לכן במשרד הביטחון החליטו לאחרונה להיפרד משני מטוסי האימון. ביום ראשון הגיעו שופלים ומנופים לגרוט אותם וסימנו את סיומה של תקופה בת ארבעים שנה עבור כל לוחם קומנדו ומאבטח בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully