וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון לטראמפ: הסכם הגרעין עם רוסיה חיוני לביטחון אירופה

22.10.2018 / 14:53

נשיא צרפת שוחח עם נשיא ארה"ב על החלטתו לפרוש מהסכם מתקופת המלחמה הקרה, שהגביל פיתוח טילים גרעיניים המסוגלים לפגוע ביבשת. "הוא חשוב לשמירה על היציבות האסטרטגית", אמר מקרון. במוסקבה מבטיחים להגיב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא צרפת עמנואל מקרון הבהיר בשיחה שקיים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את החשיבות שבקיום הסכם בקרת הנשק הגרעיני עם רוסיה - כך נמסר היום (שני) מלשכתו של מקרון. השיחה בין השניים, שהתקיימה אתמול, הגיעה בעקבות החלטתו של טראמפ לפרוש מהאמנה שנחתמה עם ברית המועצות ב-1987 והגבילה את ייצור הטילים לטווח בינוני. מקרון הדגיש במיוחד את המשמעות שיש להסכם בנוגע לשמירה על הבטיחות והיציבות האסטרטגית באירופה.

גם במוסקבה זועמים על המהלך, שמצטרף להחלטות דומות של טראמפ לפרוש מהסכמים בינלאומיים, בהם הסכם הגרעין עם איראן והסכם האקלים. הקרמלין אמר היום כי רוסיה תהיה חייבת להגיב בהתאם אם ארצות הברית תתחיל לפתח טילים חדשים לאחר שתפרוש מהסכם בקרת הנשק הגרעיני. דובר הקרמלין אמר כי הצעד הזה יהפוך את העולם למקום מסוכן יותר, אם ארצות הברית תתחיל לפתח טילים חדשים.

טראמפ אמר ביום שבת כי רוסיה מפרה במשך שנים רבות את ההסכם, על אף שהוא לא סיפק הוכחות לכך. הוא דורש שגם סין תיכנס לשיחות על שינוי ההסכם, על אף שהיא אינה חברה בו. היועץ לביטחון לאומי שלו, ג'ון בולטון, יקיים היום שיחות בנושא עם בכירים במוסקבה.

לקריאה נוספת בנושא
ביטול הסכם הגרעין עם רוסיה: טראמפ שלף את הנשק לפני הבחירות

מסע"ת טראמפ ומקרון במהלך מסע"ת בבית הלבן 24 באפריל 2018. רויטרס
מסכן את ביטחון אירופה? טראמפ ומקרון, אפריל/רויטרס

ארצות הברית מאמינה כי רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות, בניגוד לאמנת INF שנחתמה בין ממשלו של הנשיא רונלד רייגן לבין מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב להגבלת פיתוח טילים לטווח בין 500 ל-5,000 ק"מ.

הטילים, מסוג "נובטור" 9M729, יאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר, אולם מוסקבה מתעקשת כי היא אינה מפרה את האמנה אם כי היא מספקת מעט מאוד מידע לגבי הטילים החדשים.

בשנה שעברה חגגו הצדדים 30 שנה לחתימתו בז'נבה, אך באותה שנה מחלקת המדינה דיווחה כי מוסקבה מפרה את ההסכם.

ב-2014 האשים הנשיא ברק אובמה את רוסיה בהפרת ההסכם אחרי שהיא שיגרה טיל שיוט במסגרת ניסוי. הוא בחר שלא לפרוש מה-INF, בעקבות לחץ ממנהיגי אירופה, שהזהירו כי צעד כזה יוביל לחידוש מרוץ החימוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully