וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן הרצח: "מקורב ליורש העצר התקשר ללשכתו מתוך הקונסוליה"

22.10.2018 / 17:39

מוחמד בן סלמאן, וגם אביו, הביעו בפניו את תנחומיהם על הרצח של אביהם, שלכאורה בוצע ללא ידיעת ההנהגה ועל ידי גורמים סוררים. זאת ברקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ריאד. ב-CNN פורסמה תמונה של אחד הסוכנים הסעודים, שהתחפש לחאשוקג'י ויצא מהקונסוליה

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

חבר בפמלייתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן התקשר ארבע פעמים ללשכה מתוך הקונסוליה באיסטנבול, באותו יום שבו נרצח שם העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - כך דיווח היום (שני) העיתון הטורקי יני שפאק, המקורב לממשלה באנקרה. לפי הדיווח, מהר מוטרב, שנראה עם הנסיך הצעיר במסעותיו באירופה ובארצות הברית, התקשר לראש הלשכה, בדר אל-עסכר. שיחה נוספת יצאה מהקונסוליה לארצות הברית.

ריאד עדיין לא הסבירה את נוכחותו של מוטרב בקונסוליה, שאליה הגיעו 15 סעודים, חלק מקורבים לבן סלמאן. הלילה דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית כי יורש העצר, ואביו המלך סלמאן, התקשרו לבנו של חאשוקג'י, שגלה בשנה האחרונה בארצות הברית, והביעו בפניו את תנחומיהם על מותו. עם זאת, חבר של בנו, ששמר על עילום שם, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי על האחרון נאסר לצאת מגבולות הממלכה בשנה האחרונה בשל הביקורת של אביו. בהצהרה הסעודית לא הוזכר האיסור.

לקריאה נוספת על רצח העיתונאי הסעודי
"לא יסלח על הבגידה": אזהרת יורש העצר הסעודי למערב
טראמפ: ההסבר הסעודי למותו של חאשוקג'י לא מספק; גרמניה קוראת לעצור מכירות נשק

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן במוסקבה, יוני 2018. AP
מתנער מהרצח של חאשוקג'י. יורש העצר בן סלמאן במוסקבה, יוני/AP

רבים מתקשים להאמין כי יורש העצר הסמכותי לא ידע על מבצע מסוג זה, שבו היו מעורבים 15 איש, בהם מקורביו, ותוהים מדוע היה צורך בקבוצה כה גדולה - שכללה גם רופא המומחה בניתוח שלאחר המוות - בשביל לעצור לחקירה אדם אחד, מטרת המבצע המקורית לכאורה.

לפי רשת CNN, מוסטפא אל-מדני, אחד מחברי הצוות גם נשלח במיוחד לשמש כפיל של חאשוקג'י ולבש את בגדיו לאחר הרצח. הוא תועד במצלמות אבטחה בעיר, שעות אחרי כניסתו של העיתונאי למקום. גורם בכיר סעודי אמר אתמול לרויטרס כי ההתחזות נעשתה במטרה להוליך שולל את ריאד ולהראות שהוא לכאורה בחיים

יורש העצר ובכירים בממלכה דוחים את האפשרות שהוא היה מעורב בפרשה, שגרמה ללחץ בינלאומי כבד על ריאד ולביקורת גוברת נגד בן סלמאן, ששולט בענייני היומיום בממלכה.

גופתו של העיתונאי עדיין לא אותרה ובמערב ממשיכים לפקפק גרסאות שניפקה ערב הסעודית מאז הודאתה הראשונה ביום שבת בכך שחאשוקג'י, שהגיע לקונסוליה ב-2 באוקטובר עם ארוסתו חדיג'ה הטיץ', אינו בין החיים. הוא היה אמור להשלים את הליך הגירושים כדי שיוכל להינשא לה.

אתמול דווח בסוכנות הידיעות אנאדולו כי מושל איסטנבול הציב אבטחה קבועה סביב הארוסה, ששיחתה לאחד מיועציו של ארדואן הובילה לתחילת החקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עובדי הקונסוליה מסרו עדויות

במקביל, נקראו היום חמישה עובדים בקונוסליה באיסטנבול למסר עדות בפני החוקרים, שהצטרפו לכ-20 עובדים נוספים שכבר העידו בשבוע שעבר. לפי חלק מהדיווחים, העובדים הטורקים הוצאו לחופשה במפתיע ביום שבו נרצח חאשוקג'י, שהגיע להשלמת הליך הגירושים שלו.

במסגרת החקירה, אותר במגרש חניה באיסטנבול כלי רכב של הקונסוליה הסעודית. בתמונות מהמקום נראו שוטרים מכתרים את החניה.

מוסטפא אל-מדני, אחד הסוכנים הסעודים שהשתתפחו במבצע לחיסול חאשוקג'י, מחופש אליו בבגדיו אחרי שיצא מהקונסוליה באיסטנבול, 2 באוקטובר 2018. CNN, אתר רשמי
ניסו להוליך שולל את ריאד. אל-מדני וחאשוקג'י/אתר רשמי, CNN

דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום כי אנקרה תשפוך אור על "הרצח המרושע" של חאשוקג'י.

ארדואן, שלא הרבה להתבטא בנושא ובמקום זאת שלח גורמים בעילום שם ושרים בממשלתו, דן היום עם ממשלתו על הפרשה ויפרט על מסקנות החקירה מחר. הוא הבטיח "לחשוף את האמת".

נאומו יתקיים במקביל לתחילת כנס כלכלי גדול שייפתח בערב הסעודית ויוחרם על ידי שרים, חברות וכלי תקשורת מהמערב בשל הרצח של חאשוקג'י. הלילה שוחח ארדואן עם טראמפ על הפרשה וכן על שחרורו של הכומר האמריקני אנדרו ברונסון.

שוטרים מחוץ למגרש חניה בעיר איסטנבול, טורקיה, שבו נמצא כלי רכב של הקונסוליה הסעודית הקשור לרצח ג'מאל חאשוקג'י, 22 באוקטובר 2018. רויטרס
שוטרים במגרש חניה באיסטנבול, שם נמצא כלי רכב של הקונסוליה הסעודית, היום/רויטרס

לא ברור אם ריאד תצליח להימנע מסנקציות אמריקניות, לאור הקריאות הגוברות בקונגרס להענשת בעלת הברית הוותיקה של ארצות הברית. הנשיא דונלד טראמפ הביע אף הוא ספק בהסברים הסעודיים, אך ממשיך לתמוך ביורש העצר, שעמו הוא מנהל יחסים קרובים ותולה בו תקוות לעזרה במאבק לריסונה של איראן.

אתמול אמר שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-גו'בייר בריאיון לרשת פוקס את מותו של העיתונאי "טעות חמורה" והבטיח כי ארצו תפעל לאיתור האחראים לרצח, שאותו בתחילה הכחישה מכל וכל. "זו טעות נוראית וטרגדיה גדולה", אמר אל-ג'ובייר, הגורם הבכיר ביותר בממלכה שמדבר על הנושא מאז ההודאה של ריאד במותו של חאשוקג'י. "תנחומינו למשפחה. אנחנו עמם בכאבם. אני מבטיח להם שהאחראים לכך יישאו בתוצאות". לדבריו, יחסיהן של וושינגטון וריאד ישרדו את המשבר.

תיעוד: כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי, ג'מאל חאשוקג'י, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. צילום מסך מ-TRT, אתר רשמי
חאשוקג'י נכנס לקונסוליה, ב-2 באוקטובר/אתר רשמי, צילום מסך מ-TRT

יחד עם הביקורת מצד טראמפ והקריאה לסנקציות מצדם של חברי קונגרס משתי המפלגות, מדינות נוספות במערב ממשיכות להטיל ספק בטענות הסעודיות. האחרונה שבהן גורסת כי חאשוקג'י היה אמור רק להתבקש לשוב לממלכה יחד עם קבוצה של 15 סוכנים, שיצאו למשימה על בסיס הוראת שעה להשיב מתנגדי שלטון לממלכה, אך חרגו מסמכותם וישקרו לממוניהם כשניסו לטשטש את העובדה שהעיתונאי נהרג.

בריאד טוענים כי הגופה הועברה לידי משתף פעולה מקומי, אך לא יודעים היכן היא. גורם בכיר אמר לרויטרס כי לפי תוצאות החקירה הראשונות, הגופה לא בותרה, כפי שעלה בדיווחים טורקיים, שבהם נאמר כי יש קלטת שמע שתיעדה את העינויים שעבר העיתונאי.

"הגרסה הסעודית חסרה אמינות והמשכיות", אמרה אתמול שרת החוץ של קנדה, כריסטיה פרילנד. עוד לפני המשבר הנוכחי, הגדול ביותר שחווה ערב הסעודית מאז פיגועי 11 בספטמבר, היחסים בין אוטווה לריאד עלו על שרטון בשל ביקורת שהשמיעה המדינה הצפון אמריקנית לגבי מצב זכויות הנשים בממלכה הסונית השמרנית.

בנוסף לכך, גרמניה, בריטניה וצרפת פרסמו הודעת גינוי חריפה לרצח של העיתונאי ודרשו מערב הסעודית לקיים חקירה מלאה ומקיפה. הן קראו לה לגבות את הגרסה שלה בהוכחות אמינות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אף אמרה כי ברלין לא תייצא כלי נשק לריאד כל עוד עננת הפרשה מרחפת מעליה.

(עדכון ראשון: 9:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully