וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי יצלצלו הפעמונים: כשישראל תסיר את הכפפות מול חמאס

17.10.2018 / 17:00

הקבינט שיתכנס הערב יידרש לחשוב לא רק על התגובה הנוספת נגד הארגון ברצועה אלא בעיקר כדי לנסות ולמנף את האירוע לעסקת חבילה בתיווך מצרים. אלא שאם ממשלת חמאס תמשיך לטפטף איומים על ערי ישראל - צה"ל יצטרך להזכיר לארגון ולא רק במילים מה המחיר הכבד שהוא יכול לשלם

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

שני ארגונים ברצועת עזה מחזיקים ביכולת לשגר רקטות לעבר באר שבע ותל אביב: חמאס וג'יהאד אסלאמי. חמאס מכחיש היום (יום רביעי) כל מעורבות בשיגור הרקטות לעבר ישראל אבל במערכת הביטחון יודעים כבר מזמן שכל מה שקורה ברצועת עזה עובר דרך הארגון ובאישורו.

כשחמאס מרגיש שפעולה מתרחשת מאחורי גבו, בניגוד למדיניותו או בהפתעה גמורה - הוא פועל כדי לאתר את האחראים. לא כך הפעם. למעט תגובה פומבית והעברת מסרים דרך מצרים וגורמים נוספים, לא בוצעו מהלכים חריגים בשטח.

לקריאה נוספת בנושא:
ניסיון לטשטש ראיות? האינטרסים של חמאס מאחורי גינוי הירי לישראל
רקטות נפלו בבית בבאר שבע ומול גוש דן; הרוג בתקיפות צה"ל בעזה
נתניהו: "ישראל תפעל בעוצמה רבה נגד המתקפה נגדה"

הרס כתוצאה מתקיפות צה"ל בעזה. רויטרס
ישלמו מחיר כבד. הריסות בעזה לאחר הפצצת צה"ל, היום/רויטרס

במערכת הביטחון בישראל בשלב זה הדעות חלוקות. יש גורמים שטוענים כי חמאס מגביר את גובה הלהבות לקראת הגעת המשלחת המצרית בעוד מספר ימים לרצועת עזה כדי לקדם הסדרה עם הרשות הפלסטינית וישראל גם ולקראת הכרעות ברשות הפלסטינית על עתיד הרצועה.

עם זאת יש גורמים שמעריכים כי חמאס לא רצה את הפעולה הזאת שיכולה הייתה לגרור את ישראל להטיל מכות כואבות יותר על רצועת עזה ולהיגרר למערכה שכולם יודעים איך היא מתחילה ואף אחד לא יודע כיצד היא תסתיים.

עוד באותו נושא

רקטות נפלו בבית בבאר שבע ומול גוש דן; הרוג בתקיפות צה"ל בעזה

לכתבה המלאה
נתניהו באוגדת עזה. ראובן קסטרו
צריך לנסות למנף את האירוע לעסקת חבילה. נתניהו בסיור בעוטף, היום/ראובן קסטרו

בתגובה לשיגורי הרקטות תקף צה"ל הלילה עשרים יעדים שונים לאורך הרצועה. זאת מעין תגובה מהירה שנועדה בין היתר לטפל בנושאים כואבים לצה"ל. המקרה הזה הרים לישראל להנחתה והיא השמידה בתקיפות אוויריות יכולות של חמאס שיהיה לו קשה לשקם במיוחד בתחום הימי. אין ספק שממשלת ישראל לא תסתפק בתגובה הזו מאחר ובנס הפגיעה בבאר שבע הסתיימה ללא הרוגים.

הקבינט שיתכנס הערב יידרש לחשוב לא רק על אופי התגובה הנוספת נגד חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה, אלא בעיקר לנסות ולמנף את האירוע כדי להביא לעסקת חבילה עד כמה שהיא מורכבת בתיווך המצרים.

שקט יחסי, הפסקת הפגנות אלימות ועוד - תמורת החזרת הסטטוס קוו במעברים ובים כולל סבסוד שמונה שעות חשמל. יהיה קשה מאוד להרכיב נוסחה כזו ולשלב אתה תגובה צבאית כמו שהציבור רוצה, אבל לשם יחתור הדרג המדיני. לא להסלמה - בטח לא עכשיו כשברקע יש שיח על הסדרה. הסימן לכך שיש סיכוי חיובי לשקט היא העובדה שחמאס לא הגיב לתקיפות של צה"ל ושמר על דממת אלחוט. חמאס שהמציא את המשוואה 'אש תחת אש' הוכיח היום כי הוא מעדיף בשלב זה להחזיר את המצב לקדמותו ולא להגיב.

תיעוד של תקיפת חוליית המחבלים במהלך נסיון לשיגור לעבר ישוב במועצה האזורית חוף אשקלון. דובר צה"ל
תגובה מהירה. תיעוד תקיפת המחבלים, היום/דובר צה"ל

ואם היו הרוגים בבאר שבע? השאלות הקשות על האירוע

ברקע יש לא מעט שאלות קשות שיש להפנות לצה"ל ולדרג המדיני: מדוע באר שבע ספגה פגיעה ישירה. ברור שיש ניהול סיכונים והערכות מצב לשם אימונים והגנה אך מי לא העריך נכון שזה עלול לקרות. מה היה קורה אילולא הרקטה הייתה גורמת להרוגים; עד כמה יכולה מדינת ישראל ליטול סיכונים בתקופה הזו; האם באמת הדרג המדיני עושה הכול למנוע מלחמה או שמא הוא משחק באש; בנקודת הזמן הזו יש בהחלט אפשרות לנצל את המצב כדי לשפר את המתיחות בדרום מול חמאס.

המציאות מורכבת במיוחד כשיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ממשיך לחנוק במו ידיו את רצועת עזה, אבל בדרך להתנגשות או להרגעה אסור לצד הישראלי להתבלבל. יחיא סינואר מנהל באופן קר ביותר ואכזרי את מערכת היחסים שלו עם ישראל. פניו בהחלט לא לשלום ובמידה שהוא יזהה כי אפסו הסיכויים לתפנית בשיחות עם ישראל ומאמצים להשפיע על הרשות הפלסטינית הוא לא יהסס ללכת צעד אחד קדימה לפני מלחמה ולנקוט בצעדים אלימים בצורה ישירה או על ידי שליחים.

לשם כך צה"ל צריך לצלצל בפעמוני המלחמה ולהזכיר לא רק במילים מה המחיר הכבד שיכולה ממשלת חמאס לשלם אם תמשיך לטפטף איומים על ערי ישראל. גם אם זו הייתה פעולה שברחה לסינואר מתחת לשרוול והיא באמת הייתה מנוגדת לדעת הנהגת חמאס עליה לשלם מחיר.

פגיעת רקטה בב"ש
תיעוד: רגע פגיעת הרקטה ששוגרה 
מרצועת עזה בבית פרטי בבאר שבע. אתר רשמי
ואם היו הרוגים? הבית הפגוע בבאר שבע, היום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully