וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון לטשטש ראיות? האינטרסים של חמאס מאחורי גינוי הירי לישראל

17.10.2018 / 13:07

אחרי שבמשך שנים חמאס נמנע מלגנות ירי גם כשהוא מתבצע על ידי "קבלני משנה", התקבלה מצדו הודעה יוצאת דופן אחרי ששוגרו רקטות לבאר שבע ולחופי גוש דן. גם אם הארגון השולט ברצועה לא מעוניין במבצע, מספיקה קבוצה סוררת עם רקטה לטווח ארוך כדי לדרדר את הצדדים להסלמה

צילום: יניר יגנה, תיעוד מבצעי מד"א

היממה האחרונה (רביעי) זימנה לשגרה הרגישה והנפיצה שבין ישראל לרצועת עזה כמה אירועים יוצאי דופן בכל קנה מידה. ראשית, הירי של שתי רקטות ארוכות טווח מעזה לעבר באר שבע וגוש דן. ירי שכזה למרכז לא בוצע מאז מבצע "צוק איתן" ומי שביצע אותו רצה ללא ספק לדרדר את המצב ולהביא להסלמה רבתי. הארגון שאחראי לירי ידע בוודאי שהתגובה הישראלית לא תאחר לבוא, והוא גם הבין שדין בלון תבערה בסמוך לגבול אינו כדין רקטה לעבר באר שבע או אזור המרכז.

האירוע השני המשמעותי שהתרחש הבוקר, הוא תגובת חמאס לירי הזה. לכאורה החשד המידי הוא שהארגון עצמו, ששולט כמעט בכל בלון שיוצא מעזה, הוא זה שאחראי לשיגור הרקטות. חמאס הזהיר בכמה הזדמנויות בחודשים האחרונים, כי הרצועה עומדת בפני פיצוץ ואם לא יתרחש שינוי דרמטי במצב בעזה - עימות צבאי נוסף הוא עניין של זמן. אלא שסמוך לשעה תשע בבוקר, פרסם "חדר המבצעים" המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, שאותו מוביל חמאס, הודעה חריגה, אפילו ביחס לשלל האירועים השונים שהמציאות בעזה מזמנת לפתחנו בתקופה זו. בהודעה נמסר כי הפלגים מודים למאמצים המצריים להשגת דרישות העם הפלסטיני ו"שוללים את כל הניסיונות הבלתי אחראיים לפגוע במאמצי המצרים ובכלל זה הירי של הטילים הלילה". במילים אלו או אחרות, חמאס מגנה את הירי ומנסה להתנער ממנו תוך שהוא מעביר מסר ברור לישראלים: "אין ידינו בדבר".

עוד בנושא בוואלה! NEWS
צה"ל: "חמאס אחראי על ירי הרקטות, מנהרת טרור הותקפה"
"כל הבית רעד, מזל שניצלנו": עדויות התושבים בבאר שבע
רקטות נפלו בבית בבאר שבע ומול גוש דן; הרוג בתקיפות צה"ל בעזה

הרס כתוצאה מתקיפות צה"ל בעזה. רויטרס
האם חמאס מטשטש ראיות? הריסות כתוצאה מהתקיפה של צה"ל ברצועת עזה, היום/רויטרס

האם ייתכן שחמאס מנסה לטשטש ראיות במהלך שכזה? ייתכן. אולם השנים האחרונות לימדו שכאשר חמאס יורה רקטות הוא מקבל עליו את האחריות. גם כאשר השתמש ב"קבלני משנה", ארגונים אחרים, כדי לירות לעבר ישראל חמאס נמנע מלגנות את הירי. והנה כאן, באה ההודעה המוזרה הזו שהתקבלה בהפתעה גם בקרב תושבי עזה. התוכן של הדברים העלה גם מיד שלל תיאוריות קונספירציה כי ייתכן שגוף/קבוצה/ארגון שפועל בשליחות גורמים "עלומי שם", הם שאחראים לירי, במטרה להכשיל את המאמצים המצריים ולגרור את חמאס וישראל למלחמה. ניתן גם להגיד שאותן תיאוריות קונספירציה ניסו לרמוז כי הרשות הפלסטינית, לא פחות, היא שמעורבת בסיפור.

סיבה נוספת שמעלה חשד שחמאס אינו קשור לאירוע, הוא הביקור המתוכנן של שר המודיעין המצרי, עבאס כאמל, ברצועת עזה, וגם כאן מדובר במהלך יוצא דופן. מחר (חמישי) אמור השר, לראשונה מאז שנכנס לתפקידו, לבקר ברצועה במטרה להאיץ את המשא ומתן להפסקת האש בין ישראל לעזה. בנוסף, כדי להכין את הביקור, שוהה בעזה בימים האחרונים משלחת ביטחונית מצרית רמת דרג, בראשותו של אחמד עבד אל-חאלכ, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין המצרי.

עוד באותו נושא

חמאס מגנה את ירי הרקטות: ניסיון להרוס את המאמצים המצריים

לכתבה המלאה
הרס כתוצאה מתקיפות צה"ל בעזה. רויטרס
חמאס גינה את הירי. תוצאות ההתקפות של צה"ל ברצועת עזה, היום/רויטרס

האם חמאס שפעל רבות כדי להתקרב לקהיר ובכך לאפשר את פתיחת מעבר רפיח, היה מסתכן בירי של רקטות לעבר ישראל בזמן ביקור שכזה? סביר להניח שלא. הארגון אף טרח להעביר מסר לצד המצרי שאינו מעוניין בהתדרדרות. המצרים מצדם הבהירו בשעות האחרונות שהם פועלים במרץ כדי להביא להרגעת הרוחות, ואם בסופו של דבר ביקורו של השר המצרי מחר בעזה יבוטל, הרי שתהיה זו אינדיקציה ברורה לכך שהמאמצים להביא להפסקת אש כשלו.

גם אם מניחים שחמאס אינו אחראי לירי של הרקטות, המצב ברצועה נותר נפיץ כפי שהיה. חמאס משחק באש תרתי משמע, עם בלוני התבערה, ומייצר אווירה של ערב מלחמה. במקביל, הרשות הפלסטינית ממשיכה לאיים בעצירה של העברת הכספים לעזה כבר בסוף החודש והניסיונות של האו"ם ושל מדינות אחרות כמו קטאר להביא לשיפור, אפילו זמני, במצב ההומניטרי ברצועה, אינו צולחים בשלב זה. ומכאן שגם אם מניחים שחמאס אינו מעוניין בהסלמה בשלב זה, מספיק ארגון סורר כזה או אחר, בעל יכולת לשגר רקטה או שתיים לטווח ארוך, כדי להביא את שני הצדדים לפתחה של התנגשות צבאית נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully