וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מפקד יחידת החיסול של העיתונאי הסעודי - מקורב ליורש העצר

17.10.2018 / 8:00

ב-CNN דווח כי מי שאחראי למבצע ההתנקשות בג'מאל חאשוקג'י הוא חבר במעגל הפנימי של מוחמד בן סלמאן, ולכן ההשערה שגורמים סוררים אחראים לכך אינה סבירה. בטורקיה פורסמו תמונות של 7 מ-15 חברי היחידה. טראמפ: "עלינו לוודא מה קרה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

טורקיה פרסמה הלילה (רביעי) צילומי דרכון של שבעה מתוך 15 האזרחים הסעודים שלפי החשד השתתפו במבצע לחיסול העיתונאי הגולה ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול. הם הגיעו לידי וושינגטון פוסט, שבו עבד בשנה האחרונה המקורב לשעבר של בית המלוכה שהפך לאחד ממבקריו, שפרסם אותם מטושטשים מאחר שלא יכול היה לאמת את פרטיהם.

ברשת CNN דווח הלילה כי מי שפיקד על מבצע החיסול נחשב מקורב למעגל הפנימי של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. מאהר מוטרב נצפה לצד בן סלמאן בשורה של אירועים בינלאומיים בפריז, מדריד, בוסטון ויוסטון, וייתכן שהוא אחד משומרי הראש שלו. לכן, ההשערה שהעלה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ולפיה גורמים סוררים עומדים מאחורי המעשה, נשמעת לא סבירה.

גורמים טורקיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי קלטת שמע שתיעדה את החיסול, שלא ברור כיצד הגיעה לידי החוקרים, מצביעה על כך שחאשוקג'י נרצח במשרדו של הקונסול הכללי, מוחמד אל-עוטייבי, דקות אחרי שנכנס לקונסוליה. לפי הגורמים, העיתונאי לא נחקר, אלא הוכה, נגרר ונרצח על ידי הסוכנים שהגיעו מריאד באותו היום ועזבו שעות לאחר מכן.

ב"דיילי סבאח" הטורקי דווח כי מי שהיה אחראי לביתור היה ראש היחידה הפורנזית במנהל הביטחון הכללי הסעודי, סלאח מוחמד אל-טאביקי. הוא לכאורה אמר לנוכחים האחרים בחדר להאזין למוזיקה בזמן שהוא מבתר את הגופה.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ שוחח עם הנסיך הסעודי: "מכחיש כל קשר להיעלמות העיתונאי"
דיווח: סעודיה מתכננת להודות כי העיתונאי נהרג כתוצאה מחקירה שהשתבשה

דרכון של אחד מחברי היחידה הסעודית שלפי החשד רצחה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. אתר רשמי
אחד הדרכונים שנחשפו על ידי טורקיה/אתר רשמי

הדיווחים הלילה מגיעים בזמן שטראמפ מתייצב לצד ערב הסעודית, שבאופן רשמי עדיין מכחישה את מעורבותה המודעת בפרשה. הוא קרא להמתין לבירור העובדות, ואף השווה את ההכחשות של ערב הסעודית לאלו של שופט העליון הטרי, ברט קבנאו.

"אני חושב שעלינו לוודא קודם מה קרה", אמר הנשיא בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי. "הנה זה קורה שוב, אתה אשם עד שיוכח שאתה חף מפשע. אני לא אוהב את זה. עברנו את זה עם השופט קבנאו והוא היה חף מפשע לאורך כל הדרך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
"אף אחד לא יודע" - טראמפ התייחס לדיווח שלפיו סעודיה הרגה את העיתונאי ב"חקירה שהשתבשה" כ"שמועה". רויטרס
חאשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. הפגנה מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, החודש/רויטרס

לאורך היממה האחרונה הדגיש טראמפ בכמה הזדמנויות כי גם המלך וגם יורש העצר מוחמד בן סלמאן הכחישו באוזניו את הטענות. "דיברתי עם יורש העצר והוא הכחיש לחלוטין שידע מה קרה בתוך הקונסוליה בטורקיה", צייץ טראמפ. "הוא אמר לי שהוא יבצע בדיקה נרחבת".

היום נחת באנקרה שר החוץ שלו, מייק פומפאו, אחרי שאתמול נפגש עם הנהגת הממלכה בריאד. הוא צפוי לשוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שאתמול אמר כי ייתכן שחלקים מהקונסוליה נצבעו כדי לטייח ראיות אחרי שחוקרים טורקים התקשו לאסוף ממצאים חד-משמעיים מהזירה בתום שעות של חיפושים.

החוקרים רוצים לערוך חיפושים גם בביתו של הקונסול הסעודי, שעזב את המדינה. משרד הפנים של טורקיה מסר כי אנקרה ממתינה להבנות עם ריאד כדי לערוך את החיפושים.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן 16 אוקטובר 2018. רויטרס
פומפאו ויורש העצר הסעודי, אתמול/רויטרס

במקביל, מספר הולך וגדל של סנאטורים רפובליקנים להגיב בצורה תקיפה יותר כלפי סעודיה. הסנאטור הבכיר לינדזי גרהאם, שהתקרב בחודשים האחרונים אל טראמפ, זעם על ההתנהלות הסעודית ואמר כי יקדם הטלת סנקציות על המדיה כל עוד מוחמד בן סלמאן נשאר בתפקידו. "אני חושב שהוא במסלול רע. לא נוכל לעשות עסקים איתם כל עוד זה לא מאחורינו. אני לא חוזר לסעודיה כל עוד הבחור הזה הוא בעל הבית", הוא אמר בריאיון לרשת פוקס ניוז.

לדברי גרהאם, "הייתי המגן הכי גדול של סעודיה בתור בת ברית. הוא דמות רעילה בעיני. הוא לא יכול להיות מנהיג על הבימה הבינלאומית. הוא גרם לבחור הזה להירצח, ולצפות מאיתנו להתעלם מזה? אני מרגיש מנוצל. זה תלוי בנשיא אבל אני הולך להטיל עליהם חתיכת סנקציות". עוד הוסיף הסנאטור מדרום קרוליינה: "אנחנו מתעסקים עם אנשים רעים כל הזמן, אבל עכשיו זה בפנים שלנו. אני מרגיש פגוע באופן אישי. אין להם דבר חוץ מבוז כלפינו. הוא חייב ללכת. יש הרבה אנשים טובים שהם יכולים לבחור".

"איפה הגופה?"

גם הסנאטור הבכיר מרקו רוביו, החבר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, נשמע תקיף מאוד ביחסו לסעודים. "איפה הגופה? למה הם אמרו תשעה ימים שהם לא יודעים מה קרה לו? למה שלחו 15 איש לטורקיה שעזבו מיד אחרי. זה פחד שהיה לנו הרבה זמן, שיורש העצר שהוא בחור צעיר ואגרסיבי יעריך יתר על המידה את היכולות שלו". לדברי רוביו, "ארצות הברית לא יכולה למשוך בכתפיים ולומר שדבר לא קרה. אני מאמין שנפעל בצורה דו מפלגתית. זה ישפיע על היחסים שלנו עם סעודיה בטווח הנראה לעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully