וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהחרדים נבהלו מהאיום של עצמם: משבר הגיוס לא נפתר - רק נדחה

14.10.2018 / 22:29

אחרי שאיימו לפרוש מהקואליציה על רקע חוק הגיוס, ב"אגודת ישראל" כנראה נבהלו מהאפשרות להוביל את המדינה לבחירות על שמם. התרחיש שבו הם יתכנסו עם נתניהו וליברמן ויגבשו חוק חדש נשמע כמעט חלומי, אך לעת עתה הסערה הזאת מאחורינו

צילום: אבי כהן

"אגודת ישראל" נבהלה מהאיום שהיא עצמה יצרה. אחרת, קשה להבין איך האדמו"רים במועצת גדולי התורה שהתכנסו היום אחר הצהריים (ראשון) לדיון מכריע על חוק הגיוס שינו את עמדתם במפתיע מקצה לקצה. במשך חודשים ארוכים סירבו נציגי הסיעה בכנסת, ובראשם סגן השר יעקב ליצמן, לשמוע על כל פשרה בנוסח החוק. בעוד שחבריהם בש"ס ובדגל התורה רצו לקדם את החוק הנוכחי, הם השמיעו דרישות לערוך בו שינויים מרחיקי לכת שעוררו התנגדות בקואליציה.

הערב, הם ריככו את עמדתם. לדבריהם, "כל מי שלומד תורה, יוכל להמשיך ללמוד תורה". לפי העיקרון הרחב הזה שנקבע הערב, חברי הכנסת החרדים, נתניהו וליברמן אמורים להתכנס בימים הקרובים סביב שולחן אחד כדי לגבש את נוסח החוק. הסיכויים שיצליחו הם נמוכים אבל אם כן, המשבר הזה מאחורינו.

עוד בוואלה! NEWS:
אישה כבת 30 נורתה למוות בדירה; החשוד ברצח: בעלה השוטר
מכה למרקל: השמרנים איבדו את הרוב בבוואריה, הימין הקיצוני התחזק
אויבת הרבנות: העובדת היהודייה שאחראית על רישום האורחים בבית המלון

יעקב ליצמן בכינוס של מועצת גדולי התורה בירושלים של אגודת ישראל על חוק הגיוס. אבי כהן
סירב עד כה לשמוע על פשרה בנוסח החוק. ליצמן, הערב בכינוס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל/אבי כהן

מדובר בתרחיש כמעט חלומי ולכן ניתן להסיק שגם מבחינת החרדים המטרה היא למשוך זמן. החרדים הבינו כי הקואליציה הנוכחית לא תשרוד זמן רב. הם סבורים כי נתניהו החליט לקיים את הבחירות בתחילת 2019 והחשש מהאפשרות שהן יתקיימו על רקע סוגיית הגיוס באשמתם בלבד, גרמה להם לסגת לאחור. בסוף, זו אולי התקפלות מפוארת אבל גם איתות לנתניהו שהניסיון להפיל את הבחירות על החרדים - לא ייצלח.

בפני הקואליציה הנוכחית עומדות כעת שתי אפשרויות מרכזיות. הראשונה היא לאשר את החוק במתכונתו הנוכחית בכפוף לשינויים מינוריים שכבר נעשו בוועדה המיוחדת בכנסת. במקרה כזה, חברי הכנסת של "אגודת ישראל" צפויים להימנע או להתנגד, אך לא יפרשו מהקואליציה. לא ברור איך יצביעו בעקבותיהם שאר החרדים שהביעו תמיכה בחוק.

עוד באותו נושא

החרדים הכריעו נגד פרישה מהקואליציה; בכיר בליכוד: "הבחירות על השולחן"

לכתבה המלאה
כינוס של מועצת גדולי התורה בירושלים של אגודת ישראל על חוק הגיוס. אבי כהן
ניצחון הקולות המתונים. כינוס מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הערב/אבי כהן

האפשרות השנייה מתייחסת למקרה בו הדיונים על החוק יימשכו כחודש וחצי עד למועד פקיעת החוק הנוכחי. נתניהו ימצא סיבה אחרת בגללה יש לפזר את הכנסת, הממשלה תיזום פנייה לבג"ץ על מנת לקבל ארכה לחוק הנוכחי ומשבר הגיוס ייפתר רק אחרי הקמת הממשלה הבאה. במשא ומתן הקואליציוני לחרדים תהיה אפשרות לגבש דרישה משמעותית יותר כמו לאשר את חוק יסוד לימוד התורה שעושה הקבלה בין ערך הגיוס לצה"ל לערך לימוד התורה.

השינוי המפתיע בעמדת "אגודת ישראל" מסמל גם את ניצחון הקולות המתונים בה. האדמו"ר מבעלז דחף לפשרה והמינוי החדש של מזכיר מועצת גדולי התורה יעקב ולצר תרם רבות. קודמו בתפקיד מרדכי שטרן, יחד עם גורמים פוליטיים בסיעה, הובילו קו קיצוני יותר לפיו יש להתנגד לחוק הגיוס בנוסח שגיבש משרד הביטחון. ייתכן כי העמדה המתונה ב"אגודת ישראל" והחשש מבחירות בעקבות חוק הגיוס גם יובילו לסיומו של המשבר הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully