וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי חתול ועכבר: חמאס ינסה להגביר את האש - למרות המחיר שישלם

12.10.2018 / 9:15

האישור הישראלי להעברת דלק דרך כרם שלום לא מספיק, והמצב הכלכלי ברצועת עזה עשוי לגרום לחמאס לנצל את המהומות לשלהוב פעילים להסתער על הגדר ואף לנסות לחדור לשטח ישראל לגניבת ציוד ופגיעה בתשתיות. יום של מבחן בגבול הרצועה

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל ואיתי עמרם

לפי התבטאויות בכלי התקשורת הפלסטינים והערכות במערכת הביטחון, האלימות בשטח מתגברת ועל רקע המצב המדרדר ברצועת עזה תהפוך היום (שישי) הפגנת הענק בגבול ליום של מבחן. כוחות צה"ל צריכים להיערך לרגע בו יחליטו פעילי הזרוע הצבאית של החמאס או ארגוני טרור אחרים לצאת להתקפה על השטח הישראלי.

האישור למימון מכליות הדלק והגז דרך כרם שלום בציר עוקף רשות פלסטינית, זאת כדי לתמוך במצוקה של ממשלת הארגון, לא מספיק כנראה, והמצב הכלכלי ברצועת עזה יגרור את הארגון הסוני לפעולות קיצוניות והגברת הטרור.

לאחר כישלון השיחות בין חמאס לרשות הפלסטינית בתיווך מצרים בשבועות האחרונים, חמאס חזר להוביל את ההפגנות על גבול ישראל מול גדר המערכת ולאורך הרצועה. הארגון הוכיח שהוא שולט בגובה האש, ובאמצעות מתג עוצמה הוא מכוון את הפעילות האלימה על הגדר. מה שהחל כהפגנות עממיות אליהן הצטרף חמאס ומאוחר יותר הוביל, מוגדרים על ידי מערכת הביטחון כפעילות טרור סדורה אותה מנהיג הארגון בשיטתיות. היא כוללת השלכת רימוני רסס, מטעני חבלה, בקבוקי תבערה, אבנים וזיקוקים. מטרותיו העיקריות הן התשת כוחות צה"ל, פגיעה בתשתיות הגדר והסטת תשומת הלב מהבעיות ברחובות עזה לעבר ישראל והרשות הפלסטינית.

עוד בוואלה! NEWS:
- לאחר מצוד של שעות: נעצר המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בשומרון
- אחרי שפרש מצה"ל: תת-אלוף מדרכי כהנא ימונה לתפקיד בכיר במל"ל
- בגלל תאונת אימונים בארה"ב: חיל האוויר מקרקע את מטוסי ה-F-35

מפגין פלסטיני מיידה אבנים במהלך ההפגנות בגבול רצועת עזה 5 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
הפגנות בגבול הרצועה בשבוע שעבר/רויטרס, רויטרס

אך חמאס מעוניין גם להיערך לרגע בו יחליט להפוך את הקערה ולהורות לכוח מחבלים מיוחד לנצל את המהומות על הגדר ולבצע פיגוע בתוך שטח המדינה, בחסות העשן. שבועיים לפני העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים ביצע חמאס ניסוי כלים, אך מצא את מפקד החטיבה הצפונית אל"מ אבי רוזנפלד מוכן ודרוך - כוח של יחידת מגלן ארב ל-15 מחבלים שניסו להתקרב אל גדר המערכת כדי לבצע התקפה על כוחות צה"ל, וחיסל שמונה במהירות.

מאז, מלווה התרחיש כל מפקד גדוד שמתחיל פעילות נגד הפרות סדר אלימות על הגדר, ובקרב המפקדים והלוחמים מתחדד המסר כי מתוך העשן עשויים להגיח מחבלים חמושים ומיומנים שינסו לבצע חדירה לעומק שטח ישראל ועליהם לבלום אותם בכל מחיר.

חודשים חלפו וחמאס פיתח מיומנות גבוהה בכל מה שקשור לפעילות הטרור בגדר, והצליח לבנות תדמית של מחאה אזרחית לגיטימית. מעבר לאמצעי הלחימה שמושלכים כמעט מדי יום על כוחות צה"ל, מתקיימת שיטה ברורה: מפקדי חמאס שנמצאים בשטח שולחים נשים וילדים להניח צמיגים על גדר המערכת בידיעה שצה"ל לא יורה בילדים ונשים. לאחר מכן פעיל חמאס מצית את הצמיג שגורם נזק לגדר המערכת ויוצר מיסוך שמקשה מאוד על כוח הצלפים להבחין במתרחש.

עוד באותו נושא

200 מ' בתוך שטח ישראל: צה"ל חשף מנהרה שעברה מחאן יונס

לכתבה המלאה
מפגינים פלסטינים על רקע טנק צה"לי במהלך ההפגנות ברצועת עזה 5 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
הפגנות על גבול הרצועה בשבוע שעבר/רויטרס, רויטרס
פעילות לוחמי חיל ההנדסה מיחידת יהל"ם לנטרול וזיכוי מבוקר של המטענים והרימונים שהושלכו אמש במסגרת הפרות הסדר האלימות שהוביל ארגון הטרור חמאס לאורך גדר המערכת ברצועת עזה.. דובר צה"ל
גדר המערכת/דובר צה"ל

השלב הבא - לאחר שהצטברו מספיק צמיגים והתפתח עשן שחור וסמיך במרחב, כוח של צעירים משולהבים ומוסתים על ידי פעילי חמאס מסתער על גדר התלתלית, קושר אליה שרשרת ברזל וגורר אותה לעומק השטח הפלסטיני. בכך הם מפלסים את הדרך לחוליות הפעילים שיסתערו לאחר מכן בחסות העשן כדי לפגוע בגדר המערכת ובתשתיות. בחלק מהמקרים הם גם יחדרו פנימה לשטח הישראלי כדי להצטלם, להצית עמדה ריקה או לגנוב ציוד צבאי.

במקרים בהם צלפי צה"ל מזהים חדירה, הם יורים ללא קושי על מנת לפגוע אך יש מקרים שהמחבלים חומקים ללא פגע. הוראות הפתיחה באש ברורות. כוח עתודה שנמצא במרחב נכנס לפעולה וניצב דרוך להקפצה כדי לסגור את המרחב במהירות ולמנוע חדירה לעומק.

מפקדי שטח מסבירים שלא נכון לשפוט את המציאות על הגבול באמצעות סרטון של דקה שבו רואים פלסטינים משחיתים גדר או חודרים עשרות מטרים מהגדר לשטח המדינה. אירועים מסוג זה התרחשו ארבע או חמש שעות קודם לכן ונבלמו על ידי צה"ל במספר מוקדים.

מה יקרה כשחמאס ימצא עם הגב אל הקיר?

יאמר לזכותו של מפקד אוגדת עזה, תת אלוף יהודה פוקס, כי התעקש שהנזקים לגדר והתשתיות יתוקנו עוד באותו הלילה. זמן קצר אחרי שדועכת האלימות, מסמנים הגששים של צה"ל את החפצים החשודים על הגבול, וגורמי החבלה מחיל ההנדסה מנטרלים או מסלקים אותם. לאחר מכן מתחילים עובדי ראש מנהלת גבולות ותפר בפיקודו של תת אלוף ערן אופיר בפעולות שיקום התשתיות והגדר, תחת אבטחה של אוגדת עזה. לפעמים אלה נמשכים לילה ולעיתים יותר.

זוהי מלחמת מוחות ומשחקי חתול ועכבר וברור שיגיע הרגע בו חמאס יזהה הזדמנות מבצעית ויחליט שהוא מבצע התקפה על כוח צבאי, למרות המחיר הכבד שהוא עשוי לשלם. אסטרטגית - המהלך אינו יעיל לארגון, אבל אם יימצא עם הגב לקיר הוא לא יהסס לחטוף חייל או להסתער אל עומק השטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully