וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצות מתקתקות בבוידעם: דרכם של הפגזים המצריים לדירה בבת ים

13.10.2018 / 17:06

מצבור של פצצות מצריות מהשנים שבין מלחמת ששת הימים למלחמת ההתשה נמצאו עטופות בעיתונים מצהיבים בבת ים. בין הממצאים: פצצות מרגמה ורקטות ישנות. "לו הייתה שריפה בדירה - היה נגרם אסון כבד"

צילום: משטרת ישראל, עריכת וידאו: ניר חן.

"קפסולת זמן" שאיימה להתפוצץ ולזרוע חורבן והרס הסתתרה במשך עשרות שנים בבוידעם דירה ברחוב בלפור בבת ים, עד שהתגלתה השבוע ופורקה לאחר שעות של עבודת חבלני משטרה. מדובר במצבור של פצצות מצריות מהשנים שבין מלחמת ששת הימים למלחמת ההתשה 1967-1970. לדברי רב-פקד יניב זיתוני, קצין החבלה במחוז תל אביב של המשטרה, "אם מצבור התחמושת הזה היה מתפוצץ, זה היה עלול לגרום לנפגעים רבים בדירה והדירות הסמוכות בבניין".

חבלני משטרת ישראל נקראים מדי פעם לטפל במצבורים ישנים של אמצעי לחימה שנשמרו בידי אזרחים "תמימים ונורמטיביים" כפי שהגדיר אותם זיתוני, זאת כמובן בניגוד לסליקים של ארגוני פשע שכוונתם אינה תמימה. מנגד, אותם אמצעי לחימה אינם מתעניינים בכוונתו של המחזיק בהם ועלולים להסב נזק רב.

"מפחיד לחשוב מה היה קורה לו חס וחלילה הייתה שריפה בדירה. היה נגרם אסון כבד", אמר רס"ב זיו לבני, ראש תחום תחמושת במחלקת החבלה במשטרת ישראל. "אנחנו, אנשי מעבדת החבלה, רואים את תוצאות התאונות האלו, רואים את קטיעות האיברים, הפגיעות בעיניים וגם מקרי מוות", הוסיף לבני.

עוד בוואלה! NEWS:
200 מ' בתוך שטח ישראל: צה"ל חשף מנהרה שעברה מחאן יונס
ארדואן: לא יכולים להישאר בשקט מול היעלמות העיתונאי הסעודי
בשל תקלה בשיגור: חללית שהייתה בדרכה לחלל נחתה נחיתת חירום

מצבור האמל"ח המצרי הישן שהתגלה ביום שני בדירה בבית ים. אקוטובר 2018. משטרת ישראל,
מצבור האמל"ח המצרי שהתגלה בדירה בבת ים/משטרת ישראל
העיתון שעטף את אחת הרקטות המצריות. משטרת ישראל, מערכת וואלה! NEWS
עיתון שעטף את הרקטות המצריות/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ישראל

חבלני מחוז מרכז במשטרה מצאו את אמצעי הלחימה במצבור הנשק בבוידעם כשהם עטופים בעיתונים מצהיבים משנת 1971, עיתונים שסיפרו על אותם ימים סוערים. מדובר היה בתקופה בה הייתה הפסקת אש בין ישראל ומצרים, אך בפועל הפסקת האש הופרה מדי פעם.

"נושא ברכת שנה טובה לקוראיו ולכל בית ישראל", נכתב בראש עמוד השער של עיתון דבר מיום ראשון ה-19 בספטמבר 1971, שעטף רקטה מצרית.

מדובר היה בערב חג עצוב לאחר שיומיים קודם לכן מטוס ישראלי נקלע למארב מצרי ושבעה אנשי צוות נהרגו: בצהרי יום שישי יצא מטוס בואינג של חיל האוויר למשימת איסוף מודיעין באזור תעלת סואץ. שבוע קודם לכן הפילה ישראל מטוס סוחוי מצרי שעסק באיסוף מודיעין גם כן. נשיא מצרים אנואר א-סאדאת נאם ביום חמישי ואיים לנקוט במדיניות "עין תחת עין ושן תחת שן" ואמר שהוא "מוכן להקריב מיליון איש למען העצמאות והשחרור וגם על ישראל להיות נכונה להקריב מיליון".

מטוס הבואינג 377 "סטרטוקרוזר" ובו שמונה אנשי צוות, טס כ-22 קילומטרים ממזרח לתעלה, בתוך שטח ישראל ועסק בצילום אלכסוני, לעבר הצד המצרי של התעלה. המטוס נקלע למארב טילי קרקע-אויר שהכינו לו המצרים, נפגע, והשבעה נהרגו. רק אחד הצליח לצנוח על אדמת סיני וניצל.

אותו עיתון ערב חג ועיתונים נוספים מאותם ימים עטפו את אמצעי הלחימה שמקורם גם כן באותה גזרה מדממת ליד תעלת סואץ. מדובר היה בשתי רקטות 80 מילימטרים ששימשו את צבא מצרים, בפצצת מרגמה ישנה מתוצרת בריטניה ועוד שני תרמילי פגזי תותח.

מצבור האמל"ח המצרי הישן שהתגלה ביום שני בדירה בבית ים. אקוטובר 2018. משטרת ישראל,
רקטת 80 המילימטרים העטופה בעיתוני התקופה המצהיבים/משטרת ישראל

בעל הבית הלך לעולמו ומי שמצא את מצבור אמצעי הלחימה היו בני משפחתו שעשו סדר בבוידעם וגילו את המזכרת המלחמתיות בקצה אותו מחסן עילי. חבלני המשטרה מספרים על עוד מקרים רבים בהם נקראו לטפל באותן מזכרות מיליטריסטיות נפיצות, כשהרקע, כפי שהגדיר זאת זיתוני, הוא "הישראליות והמציאות הביטחונית שאנחנו חיים בה".

לדברי לבני, "אירוע כמו זה שהיה בבת-ים לא קורה כל יום, אבל מדי פעם אנחנו נקראים לטפל בפריטים מסוכנים שאנשים שמרו מתקופת הצבא. כבר נתקלנו בתחמושת שמופעלת בהפעלה חשמלית ומספיק ניצוץ קטן שיפעיל אותה. במבצע החזרת הציוד שנערך לרגל שנת השבעים למדינה, היה אדם שהביא מקלעון מתקופת 'ההגנה', והיה מישהו שהביא בתא המטען של מכוניתו מוקש נגד טנקים. הוא פשוט נסע למשטרה כשבמכוניתו מוקש בעל עוצמה אדירה. בירושלים מישהו הניח נור שמטילים מטוסים כדי להטעות טילים. מדובר בפריט רגיש בצורה מטורפת. מפחיד לחשוב מה היה קורה לו היה מתפוצץ".

זיתוני אמר כי "ההתמודדות עם אמצעי הלחימה הישנים מורכבת ומסובכת. הגיל והחומרים הלא יציבים שהם מכילים מציבים אתגרים גדולים. ברמה המקצועית, אלו מקרים שמציבים אתגר מקצועי משמעותי, אבל הייתי מוותר עליו ומעדיף שהחבלנים שלנו היו נותרים ללא עבודה".

מצבור האמל"ח המצרי הישן שהתגלה ביום שני בדירה בבית ים. אקוטובר 2018. משטרת ישראל,
אמצעי הלחימה בבוידעם בדירה בבת ים/משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully