וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודיעין בראש - פ"ת בתחתית: ואיפה העיר שלכם במדד חופש הדת?

11.10.2018 / 6:00

תנועת "ישראל חופשית" פרסמה נתונים החושפים מי הערים המפתיעות שבראש רשימת החופש מדת, ומי מהן מאכזבות - חרף תדמיתה החילונית. תל אביב דורגה רק במקום השני, ולמרות שבני ברק דוחקת את תושביה הלא דתיים, נמצא כי יותר קל לצאת ממנה בשבת לעומת כפר סבא או רעננה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם

מודיעין היא העיר הכי חופשית מדת בישראל, לעומת תל אביב שנמצאת רק במקום השני - כך עולה ממדד הערים החופשיות שמפרסמת היום (חמישי) תנועת "ישראל חופשית". עוד עולה מהמדד כי פתח תקווה ורמת גן נמצאות במקום נמוך מבחינת מתן חופש מדת על פי רוב הפרמרטרים שנבחנו. בסוף המדד, בפער גדול על יתר הערים, ממוקמות בני ברק, בית שמש ודימונה.

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, פרסמה תנועת ''ישראל חופשית'' את הנתונים המציגים אילו ערים מאפשרות מסחר, תחבורה ציבורית בשבת וקבורה אזרחית, וכמה מהתקציב הולך למוסדות הדתיים - לעומת התושבים החילונים. המדד חושף את הערים המפתיעות בראש הרשימה ואת הערים המאכזבות, שחרף תדמיתן החילונית, נמצאות בתחתיתה.

עוד בוואלה! NEWS:
העיתונאי הסעודי לפני היעלמותו: לא חושב שאוכל לחזור לארצי
בת 50 נדקרה למוות בדירה בנתניה; מצוד אחר בעלה החשוד ברצח
יומרני, יומרני מדי: כש-40 ישראלים מנסים להשפיע על הבחירות בארה"ב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החופש העירוני מדת מציג את מידת ההשפעה של ראשי ערים וחברי מועצות על צביון הערים, וכך גם על חיי היומיום של תושביהן. זאת, לאחר שבשנה האחרונה התעוררו ברחבי הארץ סערות סביב סוגיות של מקומה של הדת במרחב הציבורי: בין אם מדובר בחוק המרכולים, בעבודות התשתית ברכבת ישראל בשבת, בבניית גשר יהודית בתל אביב או באירועים ציבוריים המתקיימים בהפרדה מגדרית.

במסגרת המדד נבחנו 24 הערים הגדולות בישראל, על פי קריטריונים הנוגעים לנושאים הנמצאים תחת יכולת השפעתן של העיריות. ב"ישראל חופשית" הסתמכו על נתונים כלליים על אודות הערים מתוך מאגרים ממשלתיים ועירוניים, בהם נתונים רשמיים וגלויים. בכל אחד מהקריטריונים, הערים קיבלו ניקוד המשקף את מצבן מציון של 0 עד 10, למשל: תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציב דת, להט''ב, הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, קבורה אזרחית שמתבצעת מחוץ לחברות קדישא, שלילת תעודות כשרות, פלורליזם יהודי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מקום 1: מודיעין - 80.40% חופש בעיר

מודיעין דורגה במקום הראשון ונחשבת לעיר הכי חופשית מדת בישראל. העירייה מפעילה תחבורה ציבורית בשישי אל מחוץ לעיר, מקיימת קבורה אזרחית, תומכת בקהילת הלהט''ב ומתירה לפתוח בתי קולנוע ואולמות תרבות בשבת. בנוסף לכך, בשנה האחרונה ראש העיר חיים ביבס ומועצת העיר נלחמו בחוק המרכולים על מנת לפתוח את העיר בסופי שבוע.

מקום 2: תל אביב - 75% חופש בעיר

הסיבות שבגללן תל אביב דורגה מתחת למודיעין הן היעדר קבורה אזרחית, פיקוח על המועצה הדתית על שלילת תעודות הכשרות וכן פער גדול בין מחיר הכניסה לבריכה בשעות הפרדה לעומת בשעות רגילות. עם זאת, בכל הקשור ליחס לקהילות לא אורתודוכסיות, להט''בים, מסחר ותחבורה ציבורית בשבת, תל אביב נחשבת על פי המדד למגדלור עבור יתר הערים בישראל.

מצעד הגאווה, תל אביב 9 ביוני 2017. ראובן קסטרו
העיר שנחשבת למגדלור עבור יתר הערים בישראל. מצעד הגאווה בתל אביב, 2017/ראובן קסטרו

מקום 3: חיפה - 73.90% חופש בעיר

המדד הכריז על העיר כ''חיפה החופשית'' בגלל היותה העיר הגדולה בישראל שמתקיימת בה תחבורה ציבורית בשבת. העיר בעלת אופי מיוחד, הן בשל היותה עיר נמל ופועלים מבחינה היסטורית והן בשל היותה עיר מעורבת יהודית-ערבית שמקיימת בחלקה גם מסחר בשבת. זאת, לצד פריחת קהילות שוויוניות המעניקות שירותים גם לחילונים רבים, וכן קבורה אזרחית בבית העלמין. זה נכון גם להפעלת הכרמלית בשבת ותיקון חוק העזר העירוני. עוד מציין המדד לטובה את מצעד הגאווה המתקיים זה שנים בעיר, אך יחד עם זאת נמצא כי יש מקום לתמיכה גדולה יותר בארגוני קהילת הלהט''ב.

הכרמלית בחיפה. ויקיפדיה
צילום: יעקב, צילום מסך
העיר הגדולה ביותר שמתקיימת בה תחבורה ציבורית בשבת. הכרמלית בחיפה/צילום מסך, ויקיפדיה צילום: יעקב

מקום 4: הרצליה - 71.70% חופש בעיר

חרף הקמפיין השלילי המנוהל נגד ראש העיר המכהן, משה פדלון, כמי שמאפשר "התחרדות" של העיר - דורגה הרצליה בין המקומות הגבוהים. המדד מצא כי תושבי העיר נאבקים בעקביות למען חופש הדת בסופי השבוע ובכלל. עיריית הרצליה בחרה להפעיל על חשבונה ומיוזמתה קו אוטובוס בשבת העובר דרך השכונות אל הים. בשנה האחרונה, אישרה מועצת העיר פתיחת עסקים בתחומה בשבת. כידוע, שר הפנים אריה דרעי פסל את התיקון תוך שימוש בכוחו של חוק המרכולים. עם זאת, בבריכה העירונית, מי שבוחרים לשחות בהפרדה מגדרית, משלמים רק 33% מהמחיר הקבוע.

מקום 5: חולון - 68.50% חופש בעיר

עיר הילדים והמשפחות, חולון, נחשבת לאחת הערים החופשיות עם מגוון קהילות החיות בה בשלום, זו לצד זו. בנוסף לכך, בשנה האחרונה העבירה מועצת העיר תיקון המאפשר פתיחת עסקים בשבת, אולם עקב פסילתו של שר הפנים, כאמור, נאסר על העיר לפתוח בתי קולנוע ועסקים בסופי שבוע. במשך השנה, חולון סערה גם עקב התבטאותו של סגן ראש העיר נגד להט''ב, אך למרות לדבריו, בחולון ניתנים שירותים רבים לקהילה הגאה, בהם הוסטל ייחודי לנוער להט''בי שמקיים בה אירועי גאווה.

מקום 11: ירושלים - 43.50% חופש בעיר

הבירה ממוקמת במרכז הדירוג, וזאת בעיקר עקב סדר עדיפויות של העירייה שמצמצם את מקומם של החילונים בעיר. לב ליבו של המאבק נוגע לסופי השבוע ולפתיחת בית קולנוע בשישי בערב. סוגיות נוספות במאבק בעיר נוגעות לחסימת כבישים, הפרדה מגדרית ברחובות, ומצעדי גאווה - שאותם העירייה דווקא מממנת - אולם, רק כי בית המשפט חייב אותה לעשות כן. ירושלים אמנם מאפשרת תחבורה אל מחוץ לעיר, ופועלות בה קהילות שוויונית, אך אינה מקיימת קבורה אזרחית.

ערים נוספות שדורגו במקום ה-11 הן נתניה וכפר סבא, עם 43.50 אחוזים.

משתתפי מצעד הגאווה בירושלים  3 באוגוסט 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
במימון העירייה - אבל רק בגלל החלטת בית המשפט. מצעד הגאווה בירושלים, 2017/מערכת וואלה!, מגד גוזני

מקום 13: רמת גן - 38% חופש בעיר

רמת גן נחשבת מבין כל הערים שבמדד לאכזבה הגדולה ביותר, בעיקר עקב העובדה שהיא מוכרת כעיר חילונית ומגוונת. לפי נתוני העירייה, העיר התגלתה כמי שמשקיעה בתקציבים לטובת הזרם האורתודוכסי בלבד, לעיתים על חשבון הציבור החילוני בעיר. קרבתה לתל אביב עוזרת לה בתחום התחבורה הציבורית בשבת, ואילולא זאת, הייתה רמתן גן מדורגת אף נמוך יותר.

מקום 14: חדרה - 37% חופש בעיר

חדרה נחשבת לאחת משיאניות ההשקעה בתקציבי דת, פר תושב. עם זאת, העירייה חוסמת מיוזמתה ניסיונות לקיים בעיר קהילות יהודיות שוויוניות והקמת בית כנסת שוויוני. בעיר מתקיימים, בשנים האחרונים, מאבקים רבים סביב החופש בשבת ובעיקר סביב נושא התחבורה הציבורית. המדד מצא כי ראש העיר המכהן, צביקה גנדלמן, הוא בעל הסמכות הבלעדית להחליט מה ייפתח ומה ייסגר בשבת.

מקום 17: אשקלון - 29.30% חופש בעיר

המדד מצא כי אשקלון בחרה לקצץ את חופש תושבי העיר ועל מקומה הנמוך. על פי הקריטריונים שנבדקו, אינה מקיימת קבורה אזרחית, אינה פותחת בתי קולנוע בשבת ואולמות תרבות. בנוסף לכך, לאחר קיום אירוע גאווה בעיר, העירייה התנערה ממנו במופגן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתיחת עסקים בשבת היא אחד הנושאים שעמדו בלב המאבקים ברחבי הארץ. סניף AM:PM/מערכת וואלה!, צילום מסך

מקום 18: פתח תקווה - 28.30% חופש בעיר

פתח תקווה נחשבת למי שפועלת למען צמצום החופש בעיר. מהנתונים עולה כי היא ביצעה השקעה עצומה בתקציבי דת, אולם תמכה במעט בזרמים הלא אורתודוכסים. כמו כן, היא אינה מקדמת קבורה אזרחית. בתנועת ''ישראל חופשית'' גורסים כי על עיר בעלת אוכלוסייה מגוונת כמו פתח תקווה, לעשות הרבה יותר לטובת תושביה.

מקום 21 ואחרון: בני ברק - 8.70%

ישנו פער גדול מאוד (12%) בין בני ברק למקום ה-20 ברשימה, העיר בית שמש. על פי המדד, בני ברק יכלה לגרוף את המקום הראשון, שכן השקפותיה מייצגות נאמנה את רצון התושבים: סגורה בשבת ומנהלת אורח חיים כמעט דתי במרחב הציבורי. יחד עם זאת, בישראל חופשית טוענים כי מקומה אחרון ברשימה כיוון שהיא דוחקת החוצה את כל האוכלוסיות שאינן חרדיות ודתיות - קשה בה להיות חילוני ובלתי אפשרי לקיים בה קהילה רפורמית או קונסרבטיבית. עם זאת, למרבה האבסורד, יש בה תחבורה ציבורית בשבת העוברת בציר ז'בוטינסקי, ולכן בנושא זה ''עקפה'' במדד ערים כמו כפר סבא ורעננה.

אילוסטרציה חרדים בבית שמש, 2011. AP
במקום האחרון. חרדים בבית שמש/AP

מסחר בשבת

הערים שודרגו בפרמטר מסחר בשבת במקומות גבוהים בקריטריון זה הן: תל אביב ועכו עם ציון 10. מודיעין, חולון, הרצליה, ראשון לציון ואילת עם ציון 8.

הערים שדורגו במקומות הנמוכים הן: באר שבע, רעננה, ירושלים, רמת גן, נהריה, בת ים, אשקלון ופתח תקווה עם ציון 4. חדרה, דימונה ובית שמש עם ציון 2 ובני ברק בציון 0.

תחבורה ציבורית בשבת

מבחינה זו, הערים שדורגו בפרמטר חופש תחבורה ציבורית בשבת במקומות גבוהים הן: תל אביב, הרצליה וחיפה עם ציון 9. מודיעין וחולון עם ציון 8.

ב-83% מהערים שנבדקו קיימת תחבורה ציבורית כלשהי בשבת. ב-17% מהערים אין כלל תחבורה ציבורית בשבת, כשבין הערים הללו נמצאות רעננה וכפר סבא יחד עם דימונה ובית שמש. על פי בדיקת תנועת "ישראל חופשית", אפילו מבני ברק קל יותר לצאת בשבת מאשר מכפר סבא או רעננה, וזאת בשל הקרבה שלה לרמת גן ותל אביב, שאליה עוברות מוניות שירות.

בית העלמין ברמלה, אפריל 2017. מערכת וואלה!
אילו ערים מאפשרות קבורה אזרחית ואילו לא? בית קברות/מערכת וואלה!

להט''ב

הערים עם הציון המרבי ביחסן ללהט''ב הם: תל אביב, ראשון לציון, רעננה ומודיעין עם הציון 6. הערים עם הציון הנמוך ביותר: אשדוד, נתניה, בית שמש, בת ים, אילת, רחובות, אשקלון, פתח תקווה עם הציון 1. עכו, נהריה ובני ברק עם ציון 0.

על פי תנועת ''ישראל חופשית'', 11 מהערים עושות את המינימום הנדרש מהן על פי חוק, ולא מעבר. מדובר על 45% מהערים שנבדקו. מתוך 24 הערים, ב-19 מתוכן היו אירועי גאווה, אך רק בתשע ערים הייתה תמיכה עירונית בהם. יותר ממחצית הערים לא מספקות שום מענה או תמיכה מטעמן לקהילה הגאה.

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
הרבנות הראשית לישראל, ירושלים/רוני כנפו

בראשון לציון נמצא כי רכז הקהילה הלהט''ב, מטעם העירייה, עובד בשיתוף פעולה עם ארגונים שונים בעיר ומסייע בשיתוף בארגון פעילויות ואירועים ברחבי העיר. יחד עם זאת, חבר המועצה הדתיים מנהלים מאבקים נגד אירועים אלו.

הפרדה מגדרית במרחב הציבורי

דווקא בסוגיה הזו, הערים המפתיעות לטובה במיקום הגבוה במדרג, כמי שהצהירו שאינן מקיימות אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי הן: אילת עם ציון המרבי 4, מודיעין, ירושלים 3 ורעננה 2.5. הערים שהגיעו לתחתית הן: תל אביב וראשון לציון עם 0.5%. הרצליה, בת ים, נהריה ובני ברק עם ציון 0.

ב"ישראל חופשית" מצאו כי ב-20 ערים מתוך 22 המקיימות בריכות עירוניות, קיים הבדל משמעותי במחיר הכניסה לבריכה בשעות רגילות לעומת בשעות רחצה נפרדות, כאשר בשעות ההפרדה המחיר נמוך. שיעור ההנחה הממוצע עומד על 25%. הערים המפלות ביותר הן: תל אביב עם שיעור הנחה של 43% ראשון לציון עם 50%, הרצליה עם 55%, בת ים 57% ונהריה עם 60%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully