וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים יותר ולוקחים יותר הלוואות: תמונת המצב של הסטודנטים בישראל

9.10.2018 / 5:00

נתוני סקר של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית חושפים כי ההוצאה הגבוהה עמם הם מתמודדים היא סוגיית הדיור, עליה משלמים 2,348 שקלים בממוצע בחודש. 80% מהסטודנטים עובדים, 20% לוקחים הלוואות בממוצע של כ-24 אלף שקלים בתקופת הלימודים

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
שנת הלימודים האקדמית תפתח ביום ראשון/ראובן קסטרו

ההוצאה החודשית הממוצעת לסטודנט היא 5,187 שקלים, בעוד ש-60% מהסטודנטים משתכרים פחות מ-4,000 שקלים - כך עולה מסקר הסטודנט של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, המתפרסם היום (שלישי) זו השנה התשיעית ברציפות. לפי הסקר, שנערך על ידי מכון "מאגר מוחות" ובו השתתפו כ-8,000 סטודנטים לקראת שנת הלימודים החדשה שתיפתח ביום ראשון הקרוב, הסטודנטים עובדים יותר ולוקחים יותר הלוואות.

הסקר בחן את הסטטוס הכלכלי של סטודנטים בישראל, כולל סך ההוצאות אל מול ההכנסות לסטודנטים עובדים. הממצאים הראו כי ההוצאה הגבוהה עמם הם מתמודדים היא סוגיית הדיור, עליה הם משלמים 2,348 שקלים בממוצע בחודש. כמחצית מהסטודנטים מתגוררים בדירה שכורה, 37% בבית ההורים או קרובי משפחה ו-6% בלבד גרים במעונות הסטודנטים. ביחס לשנת 2017 ישנה ירידה בכמות הסטודנטים המתגוררים בדירות שכורות, וכן עלייה בכמות הסטודנטים המתגוררים בבית ההורים.

עוד בוואלה! NEWS:
השראה מדאעש או פיגוע מיקוח: בצה"ל מנסים להתחקות אחר המחבל
שבוע להיעלמות העיתונאי הסעודי בטורקיה: טראמפ הביע דאגה
החשוד השני בהרעלת המרגל בבריטניה: רופא צבאי במודיעין הרוסי

אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים. עיבוד תמונה
אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים/עיבוד תמונה

מהנתונים שהתקבלו ולנוכח מגמת מעבר הסטודנטים למוסדות לימוד פרטיים בהם שכר הלימוד אינו מסובסד, סטודנטים נדרשים לעבוד יותר שעות ולהסתייע בהלוואות בכדי לממן את הלימודים האקדמיים. זאת בנוסף לשאר מרכיבי החיים המייקרים משמעותית את הוצאות הסטודנטים במהלך תקופת הלימודים לתואר. 20% מהסטודנטים לוקחים הלוואות בממוצע של כ-24 אלף שקלים בתקופת הלימודים. כחמישית מהסטודנטים הצהירו שלקחו הלוואה במהלך תקופת הלימודים, כאשר גובה ההלוואה הממוצע עומד על 23,296 שקלים.

הסטודנטים שמרוויחים הכי מעט הם סטודנטים לרפואה ורפואת שיניים (2,532 שקלים) וביוטכנולוגיה (2,461 שקלים). מהסקר עולה כי הסטודנטים המתקשים ביותר לעבוד הם סטודנטים באוניברסיטאות. בקרב סטודנטים שאינם עובדים, 73% ציינו כי הסיבה המרכזית לכך היא שהלימודים אינם מאפשרים זאת. בתוך כך, בהסתכלות על סוג המוסד, 70% מהסטודנטים באוניברסיטאות הצהירו כי הסיבה לכך שאינם עובדים היא שהלימודים לא מאפשרים זאת, כאשר במוסדות הלימוד הפרטיים רק 40% הצהירו כי זו הסיבה לכך שאינם עובדים. 81% מהסטודנטים עובדים במקביל ללימודים. בנוסף לכך, הוצאות על שכר לימוד עומדות על 1,157 שקלים בחודש.

עוד באותו נושא

תואר ראשון במדעי הדשא: מחקר קובע - כל סטודנט שני השתמש בקנאביס

לכתבה המלאה
אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים. עיבוד תמונה
אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים/עיבוד תמונה

בהשוואה לסקר שנערך בשנה שעברה, חלה עלייה משמעותית בממוצע שעות העבודה של הסטודנטים העובדים. בקרב הסטודנטים העובדים (80% מכלל המדגם), 34% עובדים עד 50 שעות בחודש, 26% עובדים 51-100 שעות בחודש, 16% עובדים 101-150 שעות בחודש וכרבע עובדים 151 שעות ומעלה. ממוצע שעות העבודה בחודש הוא 96 שעות. עלייה נוספת נרשמה בהוצאות על נסיעות. עלות הנסיעות עלתה ב-23% ועולה לסטודנטים 750 שקלים בכל חודש, לעומת 610 שקלים בשנת 2017.

אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים. עיבוד תמונה
אינפו: יוקר המחיה לסטודנטים/עיבוד תמונה

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, רם שפע, מסר בתגובה: "מקבלי ההחלטות בממשלה צריכים לקרוא היטב את הנתונים הללו ולהתחיל לעבוד קשה יותר עבור הסטודנטים ואוכלוסיית הצעירים בישראל. לא ייתכן כי יוקר המחייה פה רק הולך ומחמיר ונעשה הכל בכדי שהמצב ישתנה. המגמה השלילית העולה מהנתונים שלנו צריכה להדיר שינה מעיני כולנו. המציאות הדוחקת ממילא בישראל, גובה מחיר יקר מהסטודנטים והוצאותיהם גדלות משנה לשנה. בלתי מתקבל על הדעת שסטודנטים וסטודנטיות יעסיקו עצמם בהישרדות כלכלית, משמרות והלוואות, בכדי לנסות ללא הצלחה לממן את התקופה בה הם צריכים להיות עסוקים בהעשרה עצמית, התפתחות, מחקר והרחבת אופקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully