וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תואר ראשון במדעי הדשא: מחקר קובע - כל סטודנט שני השתמש בקנאביס

5.6.2018 / 8:33

לפי הנתונים שיוצגו בכנסת, בארבע השנים האחרונות יש עליה של יותר מ-20% בשימוש בקרב סטודנטים. הסם השני בשכיחותו - ריטלין. ח"כ בן ארי: "החיים הסטודנטיאליים מהנים, אך מלווים בלחצים רבים. עלינו לבחון מדוע יש עליה בשנים האחרונות בשימוש בקאנביס"

צילום: מתוך הפייסבוק של "טלגראס", עריכה: תום זואילי

יותר ממחצית מהסטודנטים בישראל דיווחו על שימוש בקנאביס במהלך שנת 2016, זאת לעומת 31.4% שדיווחו שלוש שנים קודם - כך עולה ממחקר שיוצג היום (שלישי) בוועדה למלחמה בנגע הסמים בכנסת. הנתונים מעידים שבארבע שנים האחרונות חלה עלייה של יותר מ-20% במספר הסטודנטים שעושים שימוש בקנאביס.

בפילוח של סקר כללי שנערך על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול לפני כשנתיים, נדגמו 690 סטודנטים מכלל האזרחים שהשיבו על הסקר, וממנו עלה כי 54.9% מהסטודנטים עשו שימוש בקנאביס בשנה האחרונה, 40.9% מהסטודנטים עשו שימוש בחודש האחרון, 1.2% דיווחו על שימוש ב'סמים אחרים' באותה שנה ו-54.2% דיווחי כי השתכרו.

שימוש בקנאביס (אילוסטרציה). GettyImages
40.9% מהסטודנטים עשו שימוש בחודש האחרון. קנאביס/GettyImages

המחקר עוסק בהרחבה גם בשימוש של סטודנטים בישראל בכדורי ריטלין. הנתונים מעידים כי לא נרשמה עליה משמעותית בכל השנים האחרונות אך הם מגלים כי מדובר בסם השני בשכיחותו אחרי הקנאביס. במחקר שנערך על ידי ד"ר חגית בוני נח וד"ר ורד נאמן חביב ומאוניברסיטת אריאל, השתתפו 814 סטודנטים מארבעה מוסדות אקדמיים בישראל, ובו התברר כי 19.3% מהסטודנטים נוטלים ריטלין, חלק לא קטן מהם ללא מרשם רפואי. מתוך כל הסטודנטים, יותר נשים עושות שימוש בתרופה ללא מרשם וממצאי המחקר מעלים כי חרדת בחינות גבוהה מעלה את הסיכוי לשימוש בריטלין, עם ובלי מרשם.

במחקר נוסף שנערך על ידי ד"ר ליאת קורן וד"ר בוני נח, התגלתה גם עלייה בדפוסי השימוש בקנביס בשנים האחרונות בקרב סטודנטים. הניסיונות להבין מה מנבא את ההסתברות של סטודנטים להשתמש בקנביס מלמדים כי הסיכויים של סטודנט לתואר ראשון לשימוש בקנביס הם גבוהים יותר אם הם גברים בהשוואה לנשים, אם הם רווקים או גרושים בהשוואה לנשואים, אין להם ילדים בהשוואה להורים, ואם חילוניים או מסורתיים בהשוואה לדתיים או חרדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

את הדיון שיתקיים הבוקר בכנסת ובו יוצגו הנתונים יזמה ח"כ מירב בן ארי מכולנו שגם תנהל אותו. הוא יעסוק בשימוש בחומרים ממכרים בקרב סטודנטים בישראל, זאת במסגרת יום הסטודנט אותו מציינים היום בכנסת בהובלת חברות הכנסת בן ארי ועליזה לביא מיש עתיד, המכהנות כיושבות ראש של שדולת הסטודנטים וההשכלה הגבוהה בשיתוף התאחדות הסטודנטים.

ח"כ בן ארי אמרה כי "החיים הסטודנטיאליים מאוד מהנים ומשמעותיים מצד אחד, אך יחד עם זאת מלווים בלחצים רבים, אם מבחינה כלכלית, עומס בלימודים, תקופת בחינות ומחויבויות שונות. עלינו לבחון את המשמעות ומדוע אנו רואים עלייה בשנים האחרונות בשימוש בקאנביס בקרב הסטודנטים, לכן יזמתי את הדיון היום בו נעסוק בשימוש בחומרים ממכרים שבראשם הקנאביס והריטלין".

קופסת כדורי ריטלין. GettyImages
"לנתונים מדאיגים שיש לתת עליהם את הדעת". ריטלין/GettyImages

עוד הוסיפה ח"כ בן ארי כי "הפרעות קשב וריכוז הפכו לדבר שבשגרה בעולם האקדמיה ואיתן גם הפופולאריות של שימוש ברטלין, כמעין תרופת פלא שלכאורה משיגה ציונים גבוהים. הבעיה מתחילה כשאין פיקוח ומתחיל סחר של רטלין ללא מרשם בין סטודנטים שבטוחים שזה הפתרון היעיל ביותר. הסטודנטים הם משאב אנושי איכותי ומדהים, הם העתיד של המדינה ועלינו לפעול למענם".

ד"ר בוני נח מאוניברסיטת אריאל שביצעה את המחקר בנושא הריטלין ציינה כי "במחקר שעשינו ניסינו לבחון בין היתר, את החומר השני בשכיחותו והוא השימוש ברטלין ללא מרשם. הגענו לנתונים מדאיגים שיש לתת עליהם את הדעת כמו קיום סדנאות למניעת חרדת בחינות והעלאת המודעות לסכנות שימוש ברטלין ללא מרשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully