וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השראה מדאעש או פיגוע מיקוח: בצה"ל מנסים להתחקות אחר המחבל

9.10.2018 / 7:48

כוחות הביטחון ממשיכים במצוד אחר אשרף אבו-שחה שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי במפעל בברקן. מכתב ההתאבדות שהשאיר מעלה כי הוא לא מתכנן להסגיר את עצמו וייתכן שאף מהווה "פצצה מתקתקת". נבדק האם דרישתו מעובד המפעל לאזוק את הנרצחת הושפעה מסרטונים של דאעש

צילום: שי מכלוף, עריכה: ליר שפיגלר

כמעט יומיים חלפו מאז הפיגוע במפעל התעשייתי ברקן שבו נרצחו שני ישראלים, והמחבל הפלסטיני מהכפר שוויקה שבאזור טול כרם - טרם נעצר. במערכת הביטחון משוכנעים כי אשרף אבו-שחה, שרצח את קים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי במפעל "אלון", פעל כמחבל בודד, ללא תמיכת ארגון טרור. בינתיים, ממשיך צה"ל להפעיל לחץ על השטח באמצעות סריקות ומעצרים כדי לנסות לאתר אותו. במקביל נבדק הדיווח כי הדרישה ממנקה, עובד המפעל, לכפות את הנרצחת והאיומים על חייו שאם לא יעשה כן יירה בו, נובעים מהשפעה מסרטונים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

בפיקוד המרכז, שבראשו עומד אלוף נדב פדן, מחלקים את הפעילות לשני רבדים עיקריים: התקפה והגנה. מבחינת התקפה, כלל הכוחות שהוקפצו לנפת טול כרם, ובהם היחידות המיוחדות, מבינים היטב כי הם פועלים במרוץ נגד הזמן. בחוץ, המחבל החמוש ברובה ובתחמושת, נמצא במנוסה והוא עלול לבצע פיגוע נוסף. מסיבה זו, הוא מוגדר כפצצה מתקתקת. יתרה מזאת, המחבל גם הותיר אחריו מכתב התאבדות במפעל, ולכן, על פי הערכות גורמי הביטחון, אין בכוונתו להסגיר את עצמו וייתכן שהוא מתכנן פיגוע הקרבה או לכל הפחות להילחם ברגע שייחשף.

עוד בוואלה! NEWS:
מודעות אבל ובידוק קפדני: באזור התעשייה ברקן מנסים לחזור לשגרה
"היה עליו אור מיוחד": ההרוג בפיגוע בברקן הובא למנוחות
הפצועה מהפיגוע משחזרת: "התחבאנו מתחת לשולחן כדי שלא נמות"

זירת פיגוע הירי במפעל המחזור בברקן 8 באוקטובר 2018. ראובן קסטרו
חייל צה"ל במפעל שבו התרחש הפיגוע, בברקן, אתמול/ראובן קסטרו
מיפוי בית משפחת המחבל אשרף וליד סלימאן נעאלוה, שביצע את פיגוע הירי באיזור התעשייה ברקן, ופעילות הכוחות המיוחדים באזור 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ליד בית המחבל/דובר צה"ל, דובר צה"ל

במסגרת המצוד עצרו כוחות צה"ל שבעה חשודים מבני משפחתו ומסביבתו הקרובה והעבירו אותם לחקירה במטרה לדלות מהם פרטים, או אולי קצה חוט, שיובילו למקום המסתור שלו. מעבר לחקירה בביתו של המחבל, הוחלט להטיל על האזור "כתר נושם", שבמסגרתו כוחות גדולים של צבא בודקים כלי רכב נכנסים ויוצאים. בנוסף לכך, מתבצעות סריקות לפי מודיעין והערכות שוטפות. המטרה היא לגרום לו להרים את הראש ולצאת ממקום המסתור, כדי בשלב כלשהו הוא יבוא במגע עם הציבור בסביבה הקרובה וניתן יהיה לעצור אותו.

במישור הסמוי פועלים גורמי הביטחון לאיתור כל שבב מידע שיכול להוביל את הכוחות למקום המסתור, או לפחות להתחקות אחר נתיב הבריחה ולהגיע אל מי שסייעו לו ברכש הנשק, בתכנון הפיגוע או בהימלטות. ייתכן כי כעת מתבצעים ניטור של הרשתות החברתיות, הפעלת סוכנים, תצפיות ומעקב אחר דמויות חשודות, כמו גם בדיקה של כל סימן חריג באזור שממנו הוא הגיע למפעל.

גורמים ביטחוניים: מוקדם להעריך אם הושפע מדאעש

המחבל פעל מתחת לרדאר של מערכת הביטחון כדי להוציא לפועל פיגוע שנחשב למזעזע, במיוחד לאור העובדה שקים נכפתה בטרם נרצחה, ושהפתיע במיוחד את כלל הגורמים מאחר שהגיע ממשפחה ללא רקע של טרור או זיקה לחמאס ולארגונים אחרים.

אחת ההערכות האפשריות שנבחנות היא שדרישתו של המחבל לאזוק את הנרצחת נובעת מחשיפה לסרטונים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). עם זאת, גורמים במערכת הביטחון אומרים כי בשלב זה מוקדם יותר לקבוע כי המחבל הושפע מסרטונים של דאעש, מאחר ועד כה לא אותרו עדויות לכך. לא נפסלת גם האפשרות שהוא התכוון לבצע פיגוע מיקוח שבמהלכו הוא רצה להחזיק בני ערובה כדי לנהל משא ומתן.

קים לבנגרונד-יחזקאל ההרוגה בפיגוע הירי בבקרן. מערכת וואלה! NEWS
נאזקה לפני שנורתה, ייתכן שבהשפעת סרטוני דאעש. קים לבנגרונד-יחזקאל/מערכת וואלה! NEWS
זיו חג'בי שנרצח בפיגוע באזור התעשיה ברקן בשומרון, 7 באוקטובר 2018. ., מערכת וואלה! NEWS
זיו חג'בי/מערכת וואלה! NEWS, .

בחינת מכתב ההתאבדות מעלה כי המחבל ביצע את הפיגוע על רקע מצבו של העם הפלסטיני ותוך הזכרת הרשות הפלסטינית, ומכאן הסיקו החוקרים כי מדובר באירוע על רקע לאומני. הוא מחזיק בשני חשבונות פייסבוק שבשניהם העלה פוסטים עם פסוקים מהקוראן ותמונות שלו מהביקורים במסגד אל-אקצה. עם זאת, אין בהם כדי לרמוז על כוונותיו האלימות, ובוודאי שלא לבצע פיגוע.

פעל מתחת לרדאר

במסגרת המאמץ לאתרו בונים למחבל פרופיל כדי לנסות להבין היכן הוא מסתתר, ובעיקר כיצד מערכת הביטחון לא סימנה אותו לפני הפיגוע ואף אחד ממעגלי הסיכול לא איתר אותו. במקביל, החליט הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט לתגבר את אזור יהודה ושומרון בשני גדודים מחטיבת הצנחנים, כדי לסייע באיתור המחבל הנמלט אך גם כדי למנוע פיגוע חיקוי. לרוב, אחרי פיגוע שמקבל סיקור נרחב בכלי התקשורת הפלסטיניים וברשתות החברתיות, מנסים פלסטינים אחרים לחקות את הפיגוע.

אשרף נעאלווה, המחבל מפיגוע הירי באזור התעשייה ברקן שבשומרון. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
הצטלם ליד אל-אקצה, העלה פסוקים מהקוראן. המחבל אשרף אבו-שחה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

ביממה האחרונה תוגברה האבטחה על הדרכים המרכזיות ולוחמי צה"ל הוצבו במוקדי חיכוך באזור טול כרם. בצה"ל מחכים לטעות אחת יותר מדי מצדו של המחבל כדי לחשוף את זהותו לעצור אותו. לשם השוואה, המחבל שביצע פיגוע דקירה בצומת בכניסה להתנחלות אריאל נלכד אחרי חודש וחצי של מצוד.

(עדכון ראשון: 21:35)

פעילות צה"ל בכפר שוויקה - כפרו של המחבל מאזור התעשיה ברקן. דובר צה"ל
חיילי צה"ל בכפר שוויקה/דובר צה"ל
המצוד נמשך

כוחות צה"ל ממשיכים בסריקות אחר המחבל שביצע את הפיגוע בברקן. דו"צ, דובר צה"ל
המצוד אחר המחבל/דובר צה"ל, דו"צ
פעילות צה"ל בכפר שוויקה ממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע בברקן 9 אוקטובר 2018. דובר צה"ל
פעילות כוח צה"ל בכפר שוויקה/דובר צה"ל
פעילות צה"ל בכפר שוויקה ממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע בברקן 9 אוקטובר 2018. דובר צה"ל
פעילות כוח צה"ל בכפר שוויקה/דובר צה"ל
פעילות צה"ל בכפר שוויקה ממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע בברקן 9 אוקטובר 2018. דובר צה"ל
פעילות כוח צה"ל בכפר שוויקה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully