וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל התריע, המערכות לא זיהו: סימני השאלה סביב הפיגוע בברקן

7.10.2018 / 20:33

מהפיגוע באזור התעשייה בשומרון, שבו נרצחו שני עובדי מפעל, נשאלת השאלה איך המחבל עבר את הבידוק הביטחוני כשהוא נושא על גופו נשק. עוד קודם לכן, הרמטכ"ל הזהיר את הדרג המדיני מהמצב הנפיץ ביהודה ושומרון - אך מאז לא התבצעו מהלכים להרגעת השטח

צילום:שי מכלוף, יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

לפני כשלושה שבועות, בערב חג יום הכיפורים, הזהיר הרמטכ"ל גדי איזנקוט את הדרג המדיני מהמצב הנפיץ ביהודה ושומרון ומהסיכוי להסלמה ביטחונית. צמרת צה"ל רצתה לעורר את הממשלה לבצע מהליכים מרגיעים, שירככו את האווירה המתוחה וימגרו את ההסתה. הדרג המדיני לא התרשם יתר על המידה, ולא נעשו צעדים חריגים כדי לשפר את מרקם החיים ולהצביע על אופק טוב יותר עבור הרחוב הפלסטיני.

מאז, התבטאויות של בכירי ההנהגה הפלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה הקצינו, והתרחשו כמה ניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון. את הפיגוע הבוקר, שבו נרצחו שני עובדי מפעל "אלון" באזור התעשייה ברקן - קים לבנגרונד-יחזקאל מראש העין וזיו חג'בי מראשון לציון, לא הצליחו לסכל בצה"ל ובשב"כ, בניגוד לפיגועים הקודמים.

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע פרישת פרקליטיה: משפטה של שרה נתניהו בפרשת המעונות נפתח
משאל עם ברומניה יקבע אם נישואים הם רק בין גבר לאישה
נתניהו ופוטין סיכמו להיפגש בקרוב: "נמשיך את התיאום הביטחוני"

ביקור ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט בזירת הפיגוע באיזור התעשיה ברקן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הרמטכ"ל בזירת הפיגוע, היום/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

יש לו מאפיינים מובהקים של הטרור הפלסטיני: המחבל, תושב הכפר שוויקה שבאזור טול כרם, עבר אבחון ביטחוני מקדים ולאחר מכן קיבל אישור עבודה מגורמי הביטחון השונים. הוא עובד במפעל ולאחרונה נעדר מעבודתו, מה שהיה אמור להדליק נורה אדומה לגורמי הביטחון.

המחבל גם הצליח לעבור את הבידוק הביטחוני בשער הכניסה לאזור התעשייה כשהוא מסתיר בתיק רובה מסוג "קרל גוסטב", בעודו נושא עמו תחמושת. לאחר ביצוע הפיגוע הוא הצליח לחמוק באין מפריע ונכון לכתיבת שורות אלה, שעות אחרי הפיגוע, הוא עדיין משוטט חופשי כשהוא חמוש - ומסוג לבצע פיגוע נוסף.

עוד באותו נושא

"שמעתי רעש והתחבאתי מתחת לשולחן": הפיגוע בברקן - דקה אחרי דקה

לכתבה המלאה

המכתבים התריעו מפני חשש מפיגועים באזור התעשייה

שאלות קשות עולות מהפיגוע: מה קרה בתהליך מתן האישור הביטחוני לעבודה באזור התעשייה בקרן? בדרך כלל מתגלה בדיעבד מידע שהיה חשוף לכל, ומערכת הביטחון פספסה, או שידעה ולא ייחסה לו חשיבות.

מעגלי הבידוק באזור התעשייה נבחנים לא רק על ידי המשטרה, אלא גם על ידי צה"ל, כאחראים על הביטחון ביהודה ושומרון, בדגש על מקומות שבהם פועלים אזרחים ישראלים ופלסטינים. לדברי גורמים בכירים שפועלים באזור התעשייה, בשנים האחרונות הועברו כמה מכתבים מתריעים לפיקוד המרכז בצה"ל על רמת האבטחה במקום והחשש מפני פיגועים.

קים יחזקאל שנרצחה בפיגוע באזור התעשיה ברקן בשומרון, 7 באוקטובר 2018. ., מערכת וואלה! NEWS
נרצחה בפיגוע. קים לבנגרונד-יחזקאל/מערכת וואלה! NEWS, .
זיו חג'בי שנרצח בפיגוע באזור התעשיה ברקן בשומרון, 7 באוקטובר 2018. ., מערכת וואלה! NEWS
נרצח בפיגוע. זיו חג'בי/מערכת וואלה! NEWS, .

הכניסה לאזור מתבצעת באמצעות שני שערים: פלסטיני וישראלי, ובהתאמה נכנסים בשעריו בעלי תעודות זהות ולוחות זיהוי של כלי רכב ישראליים ופלסטיניים. עד כה לא ברור מה גרם לכך שהנשק לא אותר בבידוק.

שאלה נוספת שנשאלת היא כיצד לא הצליחו גורמי הביטחון השונים לסגור את הזירה ולמנוע מהמחבל להימלט, זאת למרות שהכיר היטב את המפעל, ועל פי ההערכות תכנן היטב את הפיגוע ואת נתיבי הבריחה שלו. העובדה שהצליח לחמוק - רק מעצימה את תחושת הכישלון הביטחוני.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מפקד האוגדה, תת-אלוף ערן ניב ומפקד החטיבה, אלוף-משנה עידן כץ בזירת אירוע הירי באזור התעשייה ברקן, 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל
מתיחות גוברת ביהודה ושומרון בתקופה האחרונה. כוחות צה"ל בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל

בזמן שצה"ל מתגבר כוחות ביהודה ושומרון מתנהל המצוד אחר המחבל, גם באמצעות לוחמים בשטח ופעילות קיברנטית. נשאלת השאלה כיצד גופי המודיעין לא הצליחו ליירט את ההודעה של המחבל ברשת החברתית לפני הפיגוע. זאת, כפי שטענו גורמי הביטחון, במיוחד בתקופה שאותה הגדיר הרמטכ"ל כנפיצה.

צה"ל ושאר גורמי הביטחון פיתחו שיטה לניטור וליירוט פוסטים של מחבלים בודדים שפועלים ברשת. חלקם מסיתים ומעודדים טרור או אלימות, וחלקם מודיעים על כוונתם לבצע פיגוע. המערכות השונות שפותחו לא הצליחו לסכל את המחבל מבעוד מועד.

רשתות חברתיות, מסגדים וכלי תקשורת: ההסתה מתגברת

בשנה האחרונה התגברה ההסתה ברשתות החברתיות, שמוגדרת על ידי גורמים בצה"ל כשטיפת מוח, כמו גם במסגדים ובכלי תקשורת מסורתיים. הסתה זו מגיעה לא רק מחמאס, שמעודד לבצע פיגועים ביהודה ושומרון, אלא גם על ידי גורמי פתח בכירים שמעבירים את מסריהם באמצעות כלי התקשורת המסורתיים. באווירה הזו מפסיקה סיבה אחת לביצוע פיגוע אכזרי שכזה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר כי זה עניין של זמן עד שהמחבל ייתפס על ידי כוחות הביטחון. השאלה הנוספת היא מה עושים כל עוד המצוד נמשך - האם מצמצמים את הפעילות באזורי התעשייה, מענישים בצורה קולקטיבית את האזור כולו, או שיש כוונה למקד את הפעילות סביב החמולה שממנה יצא ונתיבי הבריחה המשוערכים.

כוחות צה?ל ושב?כ במהלך פעילות המצוד אחר המחבל אשרף וליד סלימאן נעאלוה 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המצוד אחר המחבל נמשך. כוח צה"ל במצוד אחר המחבל/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

כך או כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן הוכיח מאז שנכנס לתפקידו בשנת 2016 כי עונשים קולקטיביים לא משרתים את האינטרס של שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, ליציבות ביטחונית. לכן, ניתן להעריך כי גם אם המחבל לא יאותר, ייצא צה"ל לפעילות ממוקדת באזור טול כרם, כולל עיסוק ממוקד בהסתה ויצרני הנשק המאולתר, כדי למנוע גל של חקיינות טרור. זהו דפוס פעולה שחוזר על עצמו בעיקר אחרי פיגועים שגבו קורבנות.

מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מפקד האוגדה, תת-אלוף ערן ניב ומפקד החטיבה, אלוף-משנה עידן כץ בזירת אירוע הירי באזור התעשייה ברקן, 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל
זירת אירוע הירי באזור התעשיה ברקן בשומרון. הלל מאיר, תצפית, תצפית TPS
הכניסה למפעל, היום/תצפית TPS, הלל מאיר, תצפית
פינוי הפצוע מזירת אירוע הירי באזור התעשיה ברקן בשומרון. מד"א
זירת הפיגוע, היום/מד"א
מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מפקד האוגדה, תת-אלוף ערן ניב ומפקד החטיבה, אלוף-משנה עידן כץ בזירת אירוע הירי באזור התעשייה ברקן, 7 באוקטובר 2018. דובר צה"ל
מפקד פיקוד המרכז, מאו"ג איו"ש ומח"ט אפרים בזירת הפיגוע, היום/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully