וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרוזים בסוריה מתחילים להתחמש אחרי הטבח הקטלני: "זה כמו סיוט"

6.10.2018 / 12:30

יותר מ-200 איש נהרגו ביולי במתקפת דאעש בכפרים בדרום-מזרח המדינה, שבעבר נחשבו לשלווים ונותרו בשולי מלחמת האזרחים. כיום ניתן למצוא ברחובות גברים ונערים, חלקם צעירים מגיל 14, שמפטרלים עם נשק כדי לאבטח את התושבים מוכי הטראומה. "מוכנים להגן על אדמתנו אם נידרש"

עריכה: איתי עמרם

התושבים הדרוזים בדרום-מזרח סוריה מתקשים להתאושש ממסע ההרג של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במחוז א-סווידא בחודש יולי האחרון, שבו נהרגו יותר מ-200 בני אדם ו-30 נלקחו בשבי. היה זה אחד ממקרי הטבח הגדולים ביותר במלחמת האזרחים בסוריה, והאירוע הקטלני ביותר במחוז, שמדגיש את האיום שאיתו מתמודדים תושבי הכיסים הבודדים של דאעש באזוריה הדרומיים והמזרחיים של סוריה שעדיין לא נכבשו מחדש על ידי אסד. יותר מחודשיים אחרי המתקפה, נותרה מתיחות גבוהה סביב שאלת גורלם הנשים והילדים שנלקחו בשבי מהאזור שבו מתגורר המיעוט הדרוזי במדינה.

הכעס הגובר עודד את הצעירים הדרוזים להתחיל להתחמש בשבועות האחרונים. זהו שינוי עבור א-סווידא, שבעבר נחשב לאזור שליו ומוקף גבעות, וברוב הזמן בשבע השנים האחרונות נותר בשולי המלחמה. "עדיין לא לגמרי הפנמנו מה קרה לנו. זה כמו חלום או סיוט שאתה לא מתעורר ממנו", אמרה אחת התושבות, מייסון סאאב.

עוד בנושא:
אלפים נהרגו, אסד השיב את השליטה: 3 שנים להתערבות הרוסית בסוריה

הצעירים מתחמשים בכפרים הדרוזיים בדרום מזרח סוריה שהותקפו על ידי דאעש 4 אוקטובר 2018. AP
מתקשים להתאושש מהטבח הקטלני ביותר במחוז. צעירים בכפרים בא-סווידא/AP

עיתונאי סוכנות אי-פי שביקרו במחוז ציינו כי ניתן לראות ברחובות תושבים חמושים מפטרלים, אחדים מהם היו צעירים מגיל 14. חלקם לבשו מדים צבאיים, ואחרים את הלבוש המסורתי הכולל מכנסיים שחורים רחבים וכיסויי הראש הלבנים האופייניים לדרוזים. הם סיפר שהצבא הסורי סיפק להם נשק כדי לאבטח את כפריהם ועיירותיהם. אחד התושבים בכפר ראמי, שפטרל יחד עם כמה בחורים צעירים נוספים כשרובים תלויים על כתפיהם, איים: "אני מוכן ודרוך להגן על אדמתנו וכבודנו פעם נוספת אם אדרש לכך".

באותה המתקפה, שחזרו התושבים, יום הקיץ השגרתי נקטע על ידי יריות שלוו בקריאות "אללה אכבר!", אחרי שלוחמי דאעש פרצו אל הכפרים ודפקו על דלתות הבתים, לפעמים קוראים בשמות התושבים. מי שפתחו את דלתותיהם - נורו במקום. אחרים מצאו את מותם כשנורו במיטותיהם, ונשים וילדים נגררו בכוח מבתיהם בצעקות. במקביל, שורת פיגועי התאבדות יצאה לפועל בבירת המחוז.

עוד באותו נושא

עשרות נשים וילדים: דאעש פרסם תיעוד משבי הדרוזים מדרום סוריה

לכתבה המלאה
הצעירים מתחמשים בכפרים הדרוזיים בדרום מזרח סוריה שהותקפו על ידי דאעש 4 אוקטובר 2018. AP
הכפרים נחשבו בעבר לשלווים ונותרו בשולי מלחמת האזרחים. החמושים בא-סווידא/AP

סאאב ובעלה ישנו בחדרם וילדיהם, בני 16 ו-13, היו בחדר סמוך כשהם החלו לשמוע את היריות. היא יכלה לראות מהחלון את צלליתו של שכנה ושל אשתו, ומיד לאחר מכן את אחד הטרוריסטים מכוון לעברם רובה ויורה. מייסון צעקה, ובשלב הבא נזרק לעברם רימון. היא רצה משם עם ילדיה כשבעלה עלה לגג כדי לירות משם לעבר כוחות דאעש.

היא שמעה את אחד משכניה צועק: "אבו חאלד נורה!", כשהוא מתייחס לאביה. למרות צעקותיו של בעלה, שהפציר בה להישאר בפנים, היא רצה החוצה אל שביל הלבנים שבכניסתה לביתה וזיהתה את גופתו המדממת של אביה. לא רחוק משם שכבה אמה.

הצעירים מתחמשים בכפרים הדרוזיים בדרום מזרח סוריה שהותקפו על ידי דאעש 4 אוקטובר 2018. AP
צבא סוריה חימש את התושבים. פטרול באחד הכפרים הדרוזיים/AP

"אין טרגדיה גדולה יותר מלמצוא את הוריך ככה, מול העיניים שלך. היינו ביחד לילה לפני כן, נשארנו ערים ודיברנו... הם לקחו אותם מאיתנו", אמרה סאאב בדמעות. אחיה, חאלד, התבצר בביתו באותה העת עם אשתו ובתו. אח נוסף נורה למוות מחוץ לביתו. בנוסף להוריה ולאחיה, איבדה מייסון 34 מחברי משפחתה המורחבת.

חאלד, שספג שתי יריות בגפיו, סיפר כי לא היה להם זמן להתאבל תוך כדי האירוע. "לא הייתה לנו הזדמנות לבכות או להרגיש כלום. אפילו לא על אבינו, אמנו, שכנינו, חברינו, כל האנשים האלה שמתו. לא היה זמן לבכות על אף אחד מהם", העיד.

מרבית השטחים שהיו בשליטת דאעש הובסו על אסד, בגיבוי הכוחות הרוסיים. עם זאת, יש מי שחוששים שכוחות דאעש יתלכדו באזורים המעטים שבהם נותרה להם אחיזה. דאעש פרסמו לאחרונה תיעוד של ירי באחת השבויות ואיימו כי יהרגו שבויים נוספים אם ממשלות סוריה ורוסיה לא יענו על דרישותיהם, מה שרק הגביר את המתיחות וגרם לפרוץ מהומות בא-סווידא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully