וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המאבק באלימות מינית: רופא מקונגו וניצולת רצח העם היזידי זכו בנובל לשלום

ועדת הפרס הכריזה על השניים, ד"ר דניס מוקווגי מקונגו ונאדיה מורד מעיראק, כזוכים בפרס לשנת 2018 על מאבקם באלימות מינית. מקווגי הוא מומחה לטיפול בנפגעות אונס, ומוראד היא פעילה בולטת למען הנשים היזידיות ששועבדו על ידי דאעש וקורבנות סחר בבני אדם

רויטרס

הזוכה בפרס נובל לשלום לשנת 2018 הם הגניקולוג דניס מקווגי מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו וניצולת רצח העם היזידי נדיה מורד, על מאבקם באלימות מינית - כך הודיעה ועדת הפרס היום (שישי) במסיבת עיתונאים באוסלו. על הזכייה הכריזה בריט רייס-אנדרסן, יו"ר ועדת הפרס. השניים יוזמנו לקבל את הפרס, בשווי תשע מילון קרונות שוודיות (כמיליון דולר) בטקס שייערך באוסלו ב-10 בדצמבר.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן לחמאס: אחרי החגים הגיע - קחו את זה בחשבון
אלפים מחו בוושינגטון נגד השופט המועמד לעליון; מאות נשים נעצרו
שבוע אחרי הצונאמי באינדונזיה: "חשש לחייהם של עוד אלף איש"

זוכי פרס נובל לשלום 2018. אתר רשמי
זוכי פרס נובל לשלום 2018/אתר רשמי

מורד, מן הכפר קוצ'ו באזור סינג'אר שבעיראק, נחטפה ושועבדה על ידי ארגון הטרור "המדינה האסלאמית" באוגוסט 2014. לאחר שלושה חודשים בשבי, היא הצליחה להימלט אל מחוץ לתחומי שליטת הארגון. לאחר שחרורה, מוראד החלה להרצות ברחבי העולם על מצוקתן של הנשים היזידיות החטופות, וקראה לקהילה הבינלאומית להתערב למען הצלתן. ממשלת עיראק הגישה את מועמדותה של מוראד לפרס נובל לשלום כבר בשנת 2016. באותה שנה היא מונתה לשגרירה של רצון טוב מטעם האו"ם, ונקראה לפעול למען ניצולות סחר בבני אדם.

מקווגי הוא מומחה לטיפול בנפגעות אונס. בעקבות מלחמת האזרחים בקונגו, בית החולים בניהולו בבוקאבו החל לטפל בנשים רבות שנפגעו מאונס ומאלימות מינית קשה. במקביל הוא ייסד את קרן פאנזי לטיפול בקורבנות, המסייעת לנשים בטיפול משפטי, פסיכולוגי ובתחומים נוספים. מקווגי נאם בשנת 2012 בפני העצרת הכללית של האו"ם וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב לעצירת פשעים נגד האנושות במזרח קונגו. לאחר שהותקף בארצו, הוא נמלט עם משפחתו לשוודיה ולאחר מכן לבלגיה. בשנת 2013 חזר לקונגו.

עוד באותו נושא

השנה, יש סוף סוף מישהו שבאמת מגיע לו פרס נובל לשלום

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוועדה החליטה להעניק את פרס נובל לשלום לדניס מקווגי ונדיה מוראד על מאמציהם לשים קץ לאלימות מינית כנשק במלחמה ובסכסוכים אלימים. שני הזוכים הרימו תרומה מכרעת למיקוד תשומת הלב ולמאבק בפשעי מלחמה כאלה", נכתב בהחלטת ועדת הפרס, "דניס מקווגי הקדיש את חייו לסייע לקורבנות הפשעים האלה, מוראד מוראד היא העדה שמספרת על הניצול שלה ושל אחרים. כל אחד מהם בדרכו עזר לתת נראות גדולה יותר לאלימות מינית בזמן מלחמה".

"דניס מקווגה הוא הסמל החשוב והמאחד ביותר, ברמה הלאומית והבינלאומית כאחד, למאמץ לשים קץ לאלימות מינית בזמן מלחמה. אי אפשר להפריז בחשיבות מאמציו ומסירותו בשטח זה", נכתב. "נדיה מוראד היא בעצמה קורבן לפשעים כאלו. היא סירבה לקבל את הקודים החברתיים הדורשים מאישה לשתוק ולחוש בושה בהתעללות שעברו. היא הפגינה אומץ יוצא דופן כששיתפה בסבל שלה ודיברה בשמם של קורבנות נוספים. מוראד היא רק אחת מ-3,000 נשים יזידיות שהיו קורבנות אונס והתעללות מסוגים אחרים על ידי צבא המדינה האיסלאמית".

עוד נכתב בנימוקים כי השנה מצוין עשור לאימוץ של מועצת הביטחון של האו"ם את ההחלטה הקובעת כי אלימות מינית כנשק בקופנליקט אלים היא פשע מלחמה ואיום על השלום הבינלאומי. "עולם שלו יותר יוכל להתקיים רק אם נשים וזכויותיהן הבסיסיות יוכרו, והן תהיינה מוגנות בזמן מלחמה. מקווגי ומוראד העמידו שניהם את בטחונם האישי בסיכון כשנאבקו באומץ בפשעי מלחמה וברדיפת צדק עבור הקורבנות. בכף הם קידמו את האחווה בין העמים באמצעות יישום עקרונות המשפט הבינלאומי".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully