וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשוואה החדשה של איראן: שיגור טילים כנקמה על פיגועים

2.10.2018 / 22:21

השימוש הגובר בטילים מזין את הנרטיב שאלו הם אמצעי ההגנה של איראן, ולכן כל משא ומתן עליהם לא בא בחשבון. מנגד, התעוזה האיראנית רק תחזק את דרישות מתנגדי הסכם הגרעין לדרוש גם את פירוק תכנית הטילים

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

בתוך שנה וחצי, השלימה איראן שלוש מתקפות טילים לעבר מטרות מרוחקות בתגובה לפעולות טרור נגדה. הנקמה הלא מידתית של טהראן קבעה משוואה חדשה ומסוכנת, שכוללת שיגורי טילים בליסטיים למרחקים של מאות קילומטרים, דרך שמיהן של מדינות אחרות - הגם שהן ידידות - ובאזורים הרוויים בכוחות זרים של מעצמות.

מלבד הפגנת השרירים על כוחות נחותים - דאעש ובדלנים כורדים - התקיפות מאפשרות לאיראן לבחון את כוחה. התקיפה הראשונה במזרח סוריה, ביוני אשתקד בעקבות הפיגועים של דאעש בטהראן, הסתיימה לפי ההערכות בישראל בכישלון די נחרץ. בשתי הפעמיים הבאות כבר נראה שמשמרות המהפכה הפיקו לקחים והתוצאות היו טובות יותר מבחינתם, לפחות בטווח הזמן הקצר.

למרות ההתרברבות האיראנית ביכולות הטילים שלה, ירי לעבר מטרות של חמושים ואנשי דאעש אינו שווה ערך לתקיפת מדינות בעלות מערכות הגנה אווירית מתקדמות, כמו ישראל וערב הסעודית, וכך גם הסיכון לתגובת נגד או למבוכה פוחת. בהתבסס על הודעת צבא ארצות הברית והדיווח של הארגון הסורי לזכויות אדם, השיגורים האחרונים היו מוצלחים יותר בהשוואה לאלו אשתקד, שרובם, לפי גורמים שונים, פספסו את יעדיהם.

לקריאה נוספת:
בתגובה לפיגוע במצעד: איראן שיגרה טילים לעבר מטרות דאעש בסוריה
סוריה: תקיפת הטילים של איראן בשטחנו הייתה בתיאום עמנו

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונאים בווינה, 4 ביולי 2018. רויטרס
טרוד בייצוב הכלכלה. רוחאני/רויטרס

השימוש הגובר של משמרות המהפכה בטילים כנקמה על פעולות טרור בשטחה של הרפובליקה האסלאמית מזין את הנרטיב שאלו הם אמצעי הגנה ולכן כל משא ומתן עליהם לא בא בחשבון. הטווח שלהם אמנם הוגבל בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, אך הוא מכסה את היעדים שטהראן סימנה אם וכאשר יפרוץ סכסוך שאין לה רצון בו.

מנגד, התעוזה של איראן לתקוף בסמוך לכוחות אמריקניים בסוריה ולהמר על הישארותם מחוץ לטווח הפגיעה רק תחזק את הדרישות של מתנגדות הסכם הגרעין - ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית - לכלול את פירוק תכנית הטילים של איראן בכל שיחות עתידיות.

הקולות שהעזו לקרוא תיגר על אחיזת משמרות המהפכה בשלטון וגרירת הרפובליקה האסלאמית להרפתקאות באזור הולכים ונחלשים. הנשיא חסן רוחאני, אדריכל הסכם הגרעין התלוי על בלימה, טרם התייחס למתקפת הטילים והותיר את הבמה למפקדי משמרות המהפכה הזועמים על הפגיעה הקשה שספגו בפיגוע הירי באהוואז. הוא ככל הנראה יצטרף למקהלה בשלב מסוים, אך הוא כבר לא יבקר את סיסמאות ה"מוות לישראל, לארצות הברית ולסעודיה" החרוטות על הטילים, כפי שעשה כשכוחו עוד היה במותניו.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
תקיפת משמרות המהפכה של איראן בסוריה. מערכת וואלה! NEWS
שיגור הטילים לעבר מטרות דאעש בסוריה/מערכת וואלה! NEWS

רוחאני טרוד יותר בייצוב הכלכלה הנאנקת תחת עול הסנקציות האמריקניות, שעוד לא הגיעו לשיאן הצפוי בנובמבר, אז הן יושתו מחדש על מגזר האנרגיה החיוני כל כך. בימים האחרונים הוא קיבל קצת חדשות טובות עם התחזקות פתאומית של הריאל מול הדולר, אחרי חודשים ארוכים של סחרור וחרדה.

גם אם מגמת ההתאוששות תימשך ולא תתברר כ"תיקונים" זמניים, ממשל טראמפ לא מראה סימנים להאטת הלחץ המקסימלי על טהראן, לפחות במישור הכלכלי. כי בעוד שהרטוריקה של בכירי הממשל מחריפה, במיוחד מצדו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, בשטח ארצות הברית דווקא מצמצמת נוכחות צבאית.

בוול סטריט ג'ורנל דווח בימים האחרונים כי צבא ארצות הברית מסיג סוללות פטריוט ונכסים צבאיים אחרים מהאזור לטובת חזיתות בוערות יותר מבחינתו, מול רוסיה וסין, והיום אמר שר ההגנה ג'יימס מאטיס כי לנוכח התבוסה הכמעט סופית של דאעש, יוחלפו החיילים האמריקנים בדיפלומטים. זו חלק מהמדיניות האמריקנית המתגבשת בחודשים האחרונים המותירה את אויבותיה של איראן במזרח התיכון עם תמיכה חיצונית ומנופים כלכליים של ארצות הברית, אולם ללא עוצמתה הצבאית.

סוף האופוריה האיראנית - רק אם אירופה תתערב

הברית השיעית של איראן, סוריה וחיזבאללה מרגישה על הגל בשבועות האחרונים, לא מעט בזכות הפלת המטוס הרוסי שהובילה לשינוי ברטוריקה של רוסיה כלפי ישראל ותקיפותיה בסוריה. שליחת ה-S-300 לדמשק מלווה בהצהרות ניצחון איראניות וסוריות, אבל גם הן ודאי יודעות שישראל לא תוותר על מאבקה למניעת התבססות איראן. הרוסים, כפי שהוכיחו אינספור פעמים, יכולים לשנות את הטון במהירות שוב, אם יקבלו מישראל הטבות בסוגיות אחרות.

האופוריה האיראנית ממתקפת הטילים והמל"טים לא תוכל להחזיק זמן רב, אם גם הסנגוריות הגדולות ביותר של טהראן באירופה יאבדו את סבלנותן כלפיה. הפיגוע שתוכנן נגד האופוזיציה האיראנית בפאתי פריז וסוכל, לפי ראש הממשלה נתניהו, בעזרת ישראל, הכריח גם את צרפת להעניש את המשטר ולהטיל עליו סנקציות.

אחרי שדווח על כך שפריז אסרה על הדיפלומטים שלה להגיע לטהראן שלא לנסיעות דחופות, היום הודיעה הממשלה על סנקציות שהטילה על משרד המודיעין של איראן ועל שני בכירים בו, כשגורם דיפלומטי אמר כי "אין ספק" שהפיגוע נרקם על ידי הביון האיראני. ללא ההתגייסות של צרפת, שנשיאה עמנואל מקרון מרבה להתכתש עם טראמפ על פרישתו מהסכם הגרעין, יהיה קשה להציל את העסקה שנחתמה לפני יותר משלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully