וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לפיגוע במצעד: איראן שיגרה טילים לעבר מטרות דאעש בסוריה

1.10.2018 / 16:30

משמרות המהפכה תקפו יעדי "טרור" במזרח סוריה בטילים ובמל"טים, כנקמה על המתקפה שבה נהרגו 25 איש. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, הטילים פגעו במאחז האחרון של דאעש באזור. על אחד הטילים נכתב: "מוות לאמריקה, ישראל וסעודיה"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

משמרות המהפכה באיראן שיגרו היום (שני) טילים ממערב המדינה למזרח סוריה בתגובה לפיגוע במצעד הצבאי באהוואז לפני כשבוע וחצי. לפי משמרות המהפכה, שאיבדו 12 מאנשיהם בפיגוע, פעולת הנקם נגד "הטרוריסטים הכופרים" כללה גם תקיפה של שבעה מל"טים, בתקיפה ראשונה מסוגה על ידי טהראן. עוד נטען כי היו הרוגים משורות החמושים במתקפה, אך לא התקבל לכך אימות.

כלי התקשורת הרשמיים שידרו תיעודים של שיגורי הטילים ותקיפות המל"טים, ובסוכנות הידיעות "פארס", המקורבת למשמרות המהפכה, דווח כי על אחד הטילים נכתב "מוות לאמריקה, מוות לישראל, מוות לסעודיה".

הטילים שוגרו מבסיס של משמרות המהפכה מאזור כרמאנשה, שבמערב המדינה, לעבר אזור אל-בוכמאל, שבמזרח סוריה, דרך שמי עיראק. לפי דיווחים שונים, כמה מהטילים התפוצצו זמן קצר לאחר שיגוריהם ונחתו בשטחה של איראן, אולם מושל המחוז הכחיש זאת.

לפי משמרות המהפכה, הטילים עברו מרחק של כ-570 ק"מ עד שפגעו במטרותיהם. ב"פארס" זיהו את סוגי הטילים כ"קיאם" ו"זולפקיר", שלהם יש טווח מקסימלי של 800 ק"מ ו-750 ק"מ בהתאמה, ומסוגלים לפגוע בבסיסים אמריקניים באזור, בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות.

לקריאה נוספת בנושא
"יכלו להרוג את המחבלים בתוך 30 שניות": מחדל הצלפים בפיגוע באיראן
לעקוף את ארה"ב: אירופה, סין ורוסיה יקימו מנגנון שיאפשר לסחור עם איראן
איראן לועגת לחשיפת נתניהו: "העולם יצחק בקול, נאום חסר משמעות"

תקיפת משמרות המהפכה של איראן בסוריה. מערכת וואלה! NEWS
עברו מרחק של מאות קילומטרים. שיגור הטילים, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

עוד אמרו משמרות המהפכה כי בתקיפה נפגעו בסיסים של "טרוריסטים כופרים הנתמכים על ידי ארצות הברית ומעצמות אזוריות". איראן השיעית מכנה את ארגוני הטרור הסוניים "כופרים".

משמרות המהפכה, הכוח הצבאי החזק ביותר ברפובליקה האסלאמית, טענו כי בתקיפה נהרגו כמה מנהיגים והושמדו אמצעי אספקה ותשתיות. "אגרוף הברזל שלנו מוכן לתת תגובה מוחצת ונחושה נגד כל פעולה זדונית ופגיעה של האויב", הזהירו.

מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, אמר כי "הטרוריסטים השתמשו בכדורים ואנחנו השבנו להם בטילים". הוא הוסיף: "ביטחונם של אזרחי איראן הוא קו אדום עבורנו".

טילים ששיגרה איראן לסוריה בתגובה לפיגוע במצעד הצבאי - 1 באוקטובר 2018. צילום מסך
הטילים ששיגרהנ איראן, אמש/צילום מסך

בהצהרות משמרות המהפכה לא צוינו מפורשות לאיזה משתייכים אותם "טרוריסטים". על המתקפה באהוואז ביום שבת שעבר קיבלו אחריות הן ארגון בדלני ערבי הפועל במחוז והן דאעש, אולם אף לא אחד מהם הציג ראיות חד-משמעיות שיגבו את טענותיו.

טהראן דחתה את קבלת האחריות של דאעש, אך הארגון הסורי לזכויות אדם מסר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הטילים פגעו בעיירה הג'ין, סמוך לאל-בו כמאל, שבשליטת הארגון הסוני הקיצוני. לדברי ראמי עבד א-רחמן, העומד בראש הארגון, פיצוצים חזקים זעזעו את בשעות הבוקר המוקדמות את האזור השוכן ממזרח לנהר הפרת.

תיעוד תקיפת המל"טים

זהו המאחז האחרון של דאעש בדרום-מזרח סוריה, שבו פועלים גם הכוחות הדמוקרטיים הסוריים, הנתמכים על ידי הקואליציה האמריקנית. הכוח, המורכב בעיקר מלוחמים כורדים, פתח במתקפה חדשה בחודש שעבר נגד דאעש. הקואליציה האמריקנית אישרה כי כוחות איראניים תקפו באזור מבלי לתת התראה על כך. "בשלב זה, הקואליציה עדיין מעריכה אם נעשה נזק ואם הכוחות היו בסכנה", מסר דובר הקואליציה, שון ריאן.

גורם בכוחות האיראניים התומכים במשטרו של בשאר אסד אמר לרויטרס כי התקיפה שממזרח לנהר הפרת הייתה "מסר מוגבל". לדבריו, "אחד המסרים, לאלו הנוגעים בדבר, הוא שהטילים שלנו הם חלק מהקלפים החזקים שלנו המוכנים לתגובה מתי שנרצה".

בדבריו היה רמז לדרישותיהן של ארצות הברית ושל ישראל לנסיגה איראנית מסוריה, שאותן דוחה הרפובליקה האסלאמית. לפי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כל הסכם גרעין חדש עם איראן חייב לכלול גם הפסקת מעורבותה בסכסוכים באזור.

דיווח בטלוויזיה האיראנית על שיגורי הטילים

זו הפעם השלישית בשנה האחרונה שאיראן משגרת טילים בליסטיים אל מחוץ לגבולותיה. השיגור הראשון היה לשטח סוריה לאחר תקיפת דאעש בטהראן שכוונה נגד המנהיג העליון האיראני לשעבר, רוחאללה חומייני. בספטמבר האחרון, שיגרה איראן טילים לעבר עיראק במטרה לפגוע בבסיס המורדים הכורדים. המורדים מסרו כי התקיפה הרגה 15 בני אדם ופצעה יותר מ-50.

במהלך המתקפה באווהאז, חמישה מחבלים פתחו באש לעבר היציע שבו ישבו בכירים שצפו במצעד שנערך לכבוד יום השנה למלחמת איראן-עיראק. 25 בני אדם נהרגו, באחת המתקפות הקשות ביותר נגד משמרות המהפכה אי-פעם.

מנהיג איראן עלי חמינאי אמר כי המחבלים מומנו על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות וכי איראן "תעניש קשות" את מבצעי הפיגוע.

(עדכון ראשון 08:35)

פיגוע ירי במצעד צבאי באהוואז - איראן 22 בספטמבר 2018. AP, AP
הפיגוע במצעד הצבאי/AP, AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully